Gå til innhold

[Løst] Tar du en utfordring i Excel ?


Moeter

Anbefalte innlegg

Eksempel.xlsxMine kolleger trodde jeg var rimelig god i Excel, og sendte meg en utfordring.

Det smerter meg å fortelle dem at: "Dette klarte jeg ikke", men måtte til slutt innrømme det :(

 

Men jeg er overbevist om at det lar seg løse, så tyr til hjelp her, i håp om at noen barmhjertelige sjeler vil forbarme seg.

 

Har en liste på 3 kolonner.

Kolonne 1: Kundenummer. (Duplikater vil forekomme, formattert som tall)

 

Kolonne 2: Saksnummer. (opp til 10 duplikater kan forekomme, formattert som tall, listen er sortert etter denne kolonnen)

 

Kolonne 3: Varighet. (formattert som tall, tt:mm:ss f.eks 32:12:10)

 

Jeg er på jakt etter å finne den korteste tiden i kolonne 3, HVIS kundenr og saksnummer OGSÅ finnes i flere rader.

 

Forklarte jeg meg godt nok nå tro ?

Endret av Moeter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmmm... Jeg sitter og ser litt på eksempelet nå, og lurer på:

 

1. Den siste posten (80001020) skriver du at du ikke vil vise. Er dette feil eller har jeg misforstått deg? Det finnes jo ikke noen duplikater her.

 

2. Skal man anta at saksnummer IKKE kan være lik for to ulike kundenummer, eller må man lage en sjekk av dette også?

Lenke til kommentar

Hmmmm... Jeg sitter og ser litt på eksempelet nå, og lurer på:

 

1. Den siste posten (80001020) skriver du at du ikke vil vise. Er dette feil eller har jeg misforstått deg? Det finnes jo ikke noen duplikater her.

 

2. Skal man anta at saksnummer IKKE kan være lik for to ulike kundenummer, eller må man lage en sjekk av dette også?

 

 

Uff, jeg som var for rask!

 

1. Den siste posten = slurvefeil fra min side. Skal naturligvis vises, siden det ikke er noe duplikat :)

 

2. Saksnummer kan IKKE være likt for to ulike kundenummer.

 

(En kunde henvender seg, får et saksnummer. Hver henvendelse i DENNE saken blir stemplet med det samme saksnummeret, men forskjellige tider.

 

Om samme kunde henvender seg IGJEN, om noe ANNET, får han et nytt saksnummer)

Om en ANNEn kunde henvender seg, tildeles et helt nytt (unikt) saksnummer

Lenke til kommentar

Regnet med at det var slik, ja...

 

Holder på, men må si at jeg sliter litt... Tror plutselig at jeg er i mål, men neida...

 

Får ta og se på det litt innimellom.

 

 

He-he, det samme sa controlleren her på jobben :)

Trodde hun var i mål...... MEN :)

 

Vi får se hvem som vinner racet, - om noen

Lenke til kommentar

Eksempel.xlsxMine kolleger trodde jeg var rimelig god i Excel, og sendte meg en utfordring.

Det smerter meg å fortelle dem at: "Dette klarte jeg ikke", men måtte til slutt innrømme det :(

 

Jeg vil anta at en Pivottabell vil gjøre jobben. Kjør Kundenr og Saksnummer som Row Labels, og TID som Values. For TID (i values) går du inn i Value Field Settings og velger Min(imum). Tabellen vil da kun vise korteste behandlingstiden for hver sak.

Lenke til kommentar

Eksempel.xlsxMine kolleger trodde jeg var rimelig god i Excel, og sendte meg en utfordring.

Det smerter meg å fortelle dem at: "Dette klarte jeg ikke", men måtte til slutt innrømme det :(

 

Jeg vil anta at en Pivottabell vil gjøre jobben. Kjør Kundenr og Saksnummer som Row Labels, og TID som Values. For TID (i values) går du inn i Value Field Settings og velger Min(imum). Tabellen vil da kun vise korteste behandlingstiden for hver sak.

Hmmm... det var det jeg prøvde på også, men av en eller annen grunn så får jeg opp flere forekomster enn det jeg vil ha... helt sikkert jeg som har slurvet - men nå kan jo trådstarter selv forsøke seg også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...