Gå til innhold

Forsking av ny fiberteknologi?


Anbefalte innlegg

Har prøvd å lese den http://no.wikipedia.org/wiki/Fiberoptikk linken, men ut i fra den, forstår jeg ikke noe hvordan man kan anta hva en kina kabel kan klare.

 

Muligens det ikke er så enkelt å si kina kablene mine klarer bare 1 gigabit på 300m avstand hvis kjernen er 850nm tykk.

 

Muligens jeg må gå på elektro eller tilsvarende for å kunne forstå noe av dette. Nå er muligens den wikipedia artikkelen helt riktig, men har hørt at wikipedia ikke må tas helt seriøst, i noen tilfeller kan det være direkte feil det som står der også.

 

Da kan du heller låne eller kjøpe en bok og lese deg opp på temaene som omhandles der.

 

Tar du ikke Wikipedia seriøst så forstår jeg ikke hvorfor du spør om så mye på diskusjon.no - er det mer seriøst mener du? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken bok (Ebook) er å foretrekke?

 

Helst på norsk språk.

 

Kan ikke anbefale noen Norske e-bøker dessverre. Vet fint lite om hva som finnes og hvilke formater som benyttes. Må det være e-bok? Hvorfor?

 

Det finnes bøker som er ment for Telekommunikasjonsmontør-utdannelsen på videregående skole, og kanskje noen Norske ment for Ingeniørhøgskole o.l.

 

Det beste er kanskje å oppsøke Norli e.l. og bla litt i dem først hvis det må være på Norsk.

 

Eksempel:

 

http://www.libris.no/oystein-bakken--telekommunikasjon-1-telekommunikasjonsmontor-vg3--9788273455086.aspx

 

Men hva vil du vite mer om?

 

Vil du forstå fysikken, få mer praktisk kunnskap om materialvalg og mekaniske egenskaper, eller en mer overfladisk forståelse som er "nok" til å bygge et nettverk?

 

Hvis hovedfokus er bredbånd og aksesser, kan en god bok kan f.eks. være "Broadband Optical Access Networks" (ISBN 9780470182352)

 

http://www.akademika.no/broadband-optical-access-networks/shing-wa-wong/david-gutierrez/wei-tao-shaw/ning-cheng/l-g-kazovsky/kazovsky-l-g/9780470182352

 

Men den er på Engelsk.

 

Så kanskje et godt sted å starte er å lære seg god nok Engelsk til å lese slike bøker? Du kommer ikke veldig langt innenfor IT uten å kunne lese og forstå artikler på Engelsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo godt lese Wikipedia på flere språk også. På teknologi, så pleier de engelske artiklene være langt mer utfyllende enn de norske. Google translate kan jo brukes som en form for hjelp, men man må da ta høyde for merkelige oversettelser.

Jeg bruker den når man sjekker ting som ikke er norsk eller engelsk.

 

Forøvrig når det gjelder testene med nøytrinoer hos CERN, så samsvarer ikke disse med tester over svære avstander i verdensrommet.

Om det er målefeil eller en ukjent egenskap aner man vel ikke ennå :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bøker er jo ganske gammelt standard.

 

Hvis det var mulig f.eks enten PDF fil eller ebook ville det blitt langt billigere og det sparer plass en del.

 

Har mine gamle skolebøker ennå de bare fyller opp bokhyllen, og forsøke å selge en brukte bøker i dag er langt i fra enkelt, dermed ville jeg heller gått for digital bøker.

 

Hvis det ikke finnes, får jeg eventuelt vurdere de leftbrain linker til.

 

Angående "Telekommunikasjon 1 : telekommunikasjonsmontør, vg3 på 504 sider" tror jeg kommer ganske så god forståelse etter å ha lest den.

 

Tenker du f.eks på http://www.amazon.com/gp/reader/B0050C3DZ2/ref=sib_dp_kd#reader-link men da trenger jeg Kindle nettbrett, så muligens det er like greit å kjøpe en bok isteden, men er usikker på om jeg slipper moms/fortolling på bøker, er det først engelsk tekst kan man like greit bestille fra USA/England er sikkert litt billigere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bøker er jo ganske gammelt standard.

 

Hvis det var mulig f.eks enten PDF fil eller ebook ville det blitt langt billigere og det sparer plass en del.

 

Har mine gamle skolebøker ennå de bare fyller opp bokhyllen, og forsøke å selge en brukte bøker i dag er langt i fra enkelt, dermed ville jeg heller gått for digital bøker.

 

Hvis det ikke finnes, får jeg eventuelt vurdere de leftbrain linker til.

 

Angående "Telekommunikasjon 1 : telekommunikasjonsmontør, vg3 på 504 sider" tror jeg kommer ganske så god forståelse etter å ha lest den.

 

Tenker du f.eks på http://www.amazon.com/gp/reader/B0050C3DZ2/ref=sib_dp_kd#reader-link men da trenger jeg Kindle nettbrett, så muligens det er like greit å kjøpe en bok isteden, men er usikker på om jeg slipper moms/fortolling på bøker, er det først engelsk tekst kan man like greit bestille fra USA/England er sikkert litt billigere.

 

Må bare nevne at jeg er helt enig med deg - e-bøker er å foretrekke til læring - men jeg vil ha dem på lesebrett - LCD duger ikke til lang tids lesing IMHO.

 

Du kan jo sjekke med noen rådgivningskontorer for VGS/Høgskoler om høre om dagens lærebøker kommer i et eller annet format du kan ha på PC eller nettbrett.

 

Ellers finnes det sikkert mange på forum som studerer og vet det av egen erfaring.

 

Har selv hatt Kindle noen år og er storfornøyd. Er ikke noe å spare på det, men jeg kjøper så mye bøker uansett at jeg ikke merker Kindle-prisen over tid, og jeg har som bonus alltid bøkene mine tilgjengelig på telefon, nettbrett og laptop for kortere leseøkter, på reise osv.

Lenke til kommentar

 

Ønsker du å stupe ned i fiberkablenes indre er det vel et godt valg. :)

 

Boka setter det neppe i en større sammenheng koblet mot bruksområder innenfor aksess/transportnett osv.

Lenke til kommentar

Har prøvd å lese den http://no.wikipedia.org/wiki/Fiberoptikk linken, men ut i fra den, forstår jeg ikke noe hvordan man kan anta hva en kina kabel kan klare.

 

Muligens det ikke er så enkelt å si kina kablene mine klarer bare 1 gigabit på 300m avstand hvis kjernen er 850nm tykk.

 

Muligens jeg må gå på elektro eller tilsvarende for å kunne forstå noe av dette. Nå er muligens den wikipedia artikkelen helt riktig, men har hørt at wikipedia ikke må tas helt seriøst, i noen tilfeller kan det være direkte feil det som står der også.

 

Hvor stort er normalt sett et buffer?

 

Kan det være opp mot 5 TB?

 

Vet du om det er vanlig å buffre internetttrafikk for å øke hastigheten isteden for å øke serverkapasitet?

 

Siden hvis 1 miliard personer skulle kunne få 1 gigabit linje hver, nytter det lite å ha en kraftig server for det blir for lite.

 

Så da ender vi nok å måtte leie server i hver av byene og dele ut filer med høy hastighet om det skal være mulig med gigabit internett linje for alle? Må det bli noe slikt? Framtiden vil bli?

 

Eller tror du det vil bli opp mot 1 gigabit fiber linje men det gis ikke garantier for ping og nedlastinghastighet?

Her blander du mange begreper. Hva er det du egentlig lurer på?

 

For å starte med kablene, så er det ikke der begrensningene ligger - det er i fiber-modulen, altså laseren som sender signalet. Per i dag finnes de i 100 Mbps, 1 Gbps, 10 Gbps, 40 Gbps og nå er det vel prototyper på 100 Gbps. Videre så kan man bruke forskjellige bølgelengder på samme kabel, f.eks. 4 1 Gbps linker som kjører på hver sin bølgelengde.

 

Når det gjelder cache-servere så brukes det for å avlaste "hovedserveren". Dvs at når f.eks. Akamai eller Google setter opp disse serverene i Norge så henter vi trafikken fra de serverene i stedet for USA som hele verden bruker. Det betyr at vi begrenser trafikken mellom Norge og USA, det er færre vi må "dele" serveren med og den er nærmere. Siden alle må betale for internett-trafikk så ønsker man å begrense dette. La oss si at alle Telenor-kundene leser New Yotk Times (NYT). Da vil alle kundene laste ned de sidene. Da må Telenor betale sin internett-leverandør for all den trafikken og det samme må NYT. Dersom NYT setter en server hos Telenor så må dette bare lastes ned en gang for alle kundene. Det er altså økonomisk grunner til at man gjør dette, bi-effekten er en teoretisk kjappere responstid som du ikke merker uansett.

 

Når det gjelder real-time data som f.eks. CS spilling eller P2P så fungerer ikke dette konspetet. Da blir spørsmålet, hva er du ute etter? Høyere data-rate (1Gbps+) eller lavere responstid (ping) og hvorfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...