Gå til innhold

Ubuntu 11.10


Anbefalte innlegg

Noen som får compizconfig til å fungere skikkelig? Jeg installerte 11.10 gjennom Wubi. Skrudde så på "wobbly windows", uten at noe skjedde. Deaktiverte wobbly windows og aktiverte "snappy windows" igjen (samt andre nødvendige tillegg). Jeg veksler deretter mellom workspaces (men den fancy oversikten var nå forsvunnet) og like etter krasjet ubuntu. Etter en restart var Unity-grensesnittet borte som dugg for solen og jeg aner ikke hvordan jeg aktiverer det igjen.

 

Unity 2D ser ut til å fungere greit, men Compiz fungerer ikke her, og tastatursnarveiene ser heller ikke ut til å fungere uten videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en tilårskommen Dell Latitude D600. Installasjonen av 11.10 gikk forsåvidt greit - MEN:

for å få mitt trådløse Broadcom B43xx kort til å virke, må jeg laste ned b43-fwcutter samt installer.

b43-fwcutter kan lastes ned fra programvaresenteret, installer'n må lastes ned ved hjelp av synaptic.

Synaptic kan også lastes ned fra programvaresenteret, men på min maskin crasher synaptic.

Jeg har også installert 11.04 igjen, og forsøkt upgrade, men klarer heller ikke å få opp trådløs forbindelse

på den måten.

Konklusjon: Har du B43xx kort, ligg unna. Følg med på Ubuntus forumsider og vent til du ser en løsning på problemet.

Lenke til kommentar

Husker det trøbblet med BroadCom 43xx.

Det retta seg på min Acer 1802WSM da jeg gjorde omtrent som EvenU.

Nå har jeg bare oppgradert og det er vel derfor det funker tenker jeg.

 

Jeg søker på "syn" klikker på s.pakkebehandler, skriver inn koden min.

Så ser jeg et glimt av herligheden før den forsvinner.

Skjer hver gang.

Vil tro den buggen der blir fiksa ganske fort ?

Lenke til kommentar

Dette med Synaptic er en kjent bug.

 

https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/synaptic/+bug/839219

 

 

Man kan heller ikke installere .deb filer man finner på nettet uten å bruke terminalen. Både Software center og Gdebi har denne buggen.

 

For å installere .deb filer du finner på nettet må du skrive:

 

sudo dpkg -i opera.deb && apt-get -f install

 

Virker som at Canonical har vært litt for ivrige med Software Center.

 

Edit: Installerte foresten Gnome Shell og liker det bedre enn Unity. Unity er tregt på min pc.

Endret av Sn3ipen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD skjermkort? Opplevde frys som bare rakkern med 11.10 og AMD ATi skjermkort...

Huff. Mye tyder på jeg må holde meg til Windows en stund til på hovedmaskina.

To AMD-skjermkort, tre skjermer. Ønsker at de skal oppføre seg som en X-skjerm (uten lag i video osv.). Etter Unity ble det vanskeligere å i det hele tatt bruke.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Xubuntu og ubuntu er det samme operativsystemet. Det eneste som skiller dem er skrivebordsmiljøet som blir installert som standard. Om en har installert ubuntu kan en installere pakken xubuntu-desktop fra programvaresenteret, og en kan velge mellom dem når en logger inn. (Det er sånn sett flere skrivebordsmiljøer å velge mellom også.)

Lenke til kommentar

har upgrade 3 pcer(asus,asus eee,hp) fra 11.04 til 11.10 å det funker bra å alle i huse her er fornøyd med det. flash kom det feilmeling på men var bare å upgrade i terminal. gleder meg til å få opp de stasjonere pcene mine å få oppdatert å testet div linux os og bsd :)

Lenke til kommentar

Mhm, innstallere via Wubi på skole-PCen for tulle minst mulig med maskina. Førsteinntrykket var egentlig bare bra, måtte rekompilere driverene for WiFi-kortet, men det tok ikke mange minuttene. Har i allefall brukt 11.10 noen dager nå, og må si at dette gode inntrykket er helt forandret. Først og fremst merker jeg at touchpaden kobler seg ut etter en stund, og jeg må logge inn på nytt for å fikse problemet. Tror dette var relatert til en innstilling som skrur av touchpaden mens man skriver, så jeg har disablet denne nå.

Ellers henger systemet fryktelig mye, programmer slutter å fungere, høy load (Over tre på en dual-core Celeron CPU med 2gb RAM), og i værste fall henger alt. Software Center er også en god ting, bortsett fra at dette programmet er fryktelig ustabilt om man installerer med en ett program om gangen.

 

Ellers starter den litt saktere enn forrige versjon, og den spiser batterikapasiteten. Dette er dog bare småproblemer for min del. Laderen er alltid tilgjengelig og jeg setter nesten alltid maskinen i dvale. Oppstartstiden er jo uansett mye bedre enn mye annet, men synes det er dumt om man blir målbart dårligere når man gir ut en ny versjon av et program. Det bør jo heller gå andre veien.

 

Ble litt skremt da jeg installerte Ubuntu, som skal fronte Linux til de store massene, etter å ha brukt Debian/Arch en stund. Synes ikke Ubuntu gir en god smak på hva Linux faktisk kan by på. Mulig det bare er jeg som har slike problemer, skal se litt mer på det til helga grunnet skole.

Endret av hakonvl
Lenke til kommentar

Lastet ned den nye ubuntu idag etter jeg leste en artikkel i en eller annen nettavis om de hadde lansert en ny versjon nå. Synes det så spennende ut, så lastet det ned. Ikke noe problem i det hele tatt, men det er første gang jeg bruker Linux - så det er et par ting jeg lurer på:

 

-har prøvd å laste ned evernote (nevernote/nixnote) herfra http://sourceforge.net/projects/nevernote/files/ men når den er lastet ned ligger den bare i en mappe... står at jeg kan pakke den ut, så jeg gjør det, men det er liksom ikke noe jeg kan klikke på for å få programmet til å starte... bare en haug med forskjellige rare filer. Noen som skjønner problemet? Hva gjør jeg for å starte Nixnote?

 

-spotify, htc sync osv.. kan man i det hele tatt kjøre slike programmer? akkurat disse to er egentlig litt viktig at jeg har tilgang til uten å måtte slå av pcn og på igjen, for å så kjøre w7. Har lest et par plasser om noe wine-greier, men har ikke helt skjønt hva dette er.. vil wine være tingen for meg, og hvordan fungerer det?

 

-som dere leser ovenfor, slå av pcn og så på igjen for å kjøre w7.. finnes det noen enklere måte å kjøre windows på? går det an å kjøre windows og ubuntu samtidig egentlig?

 

kommer sikkert mer... kall meg gjerne nabb, men synes dette var ganske snasne greier - er drittlei windows, og vil egentlig ikke over på mac... lastet ned via mobilen på skolen tidligere idag, og endte opp med å måtte restarte pcn et par ganger fordi den frøs en del... problemet er helt borte nå, og bruker ubuntu i skrivende stund - alt i alt ganske fornøyd i forhold til w7.. takker for svar :)

 

Edit: ser at problemet er at jeg ikke klarer å installere programmer etter at de er lastet ned... klikker jeg på dem når de lastet ned, åpnes ubuntu programvaresenter. Klikker jeg da på installer der, skjer det ingen verdens ting... :hmm:

Endret av jvdp
Lenke til kommentar

Lastet ned den nye ubuntu idag etter jeg leste en artikkel i en eller annen nettavis om de hadde lansert en ny versjon nå. Synes det så spennende ut, så lastet det ned. Ikke noe problem i det hele tatt, men det er første gang jeg bruker Linux - så det er et par ting jeg lurer på:

 

-har prøvd å laste ned evernote (nevernote/nixnote) herfra http://sourceforge.net/projects/nevernote/files/ men når den er lastet ned ligger den bare i en mappe... står at jeg kan pakke den ut, så jeg gjør det, men det er liksom ikke noe jeg kan klikke på for å få programmet til å starte... bare en haug med forskjellige rare filer. Noen som skjønner problemet? Hva gjør jeg for å starte Nixnote?

 

-spotify, htc sync osv.. kan man i det hele tatt kjøre slike programmer? akkurat disse to er egentlig litt viktig at jeg har tilgang til uten å måtte slå av pcn og på igjen, for å så kjøre w7. Har lest et par plasser om noe wine-greier, men har ikke helt skjønt hva dette er.. vil wine være tingen for meg, og hvordan fungerer det?

 

-som dere leser ovenfor, slå av pcn og så på igjen for å kjøre w7.. finnes det noen enklere måte å kjøre windows på? går det an å kjøre windows og ubuntu samtidig egentlig?

 

kommer sikkert mer... kall meg gjerne nabb, men synes dette var ganske snasne greier - er drittlei windows, og vil egentlig ikke over på mac... lastet ned via mobilen på skolen tidligere idag, og endte opp med å måtte restarte pcn et par ganger fordi den frøs en del... problemet er helt borte nå, og bruker ubuntu i skrivende stund - alt i alt ganske fornøyd i forhold til w7.. takker for svar :)

 

Edit: ser at problemet er at jeg ikke klarer å installere programmer etter at de er lastet ned... klikker jeg på dem når de lastet ned, åpnes ubuntu programvaresenter. Klikker jeg da på installer der, skjer det ingen verdens ting... :hmm:

Linux er et operativsystem, et slags program (eller kjerne) for å kjøre andre programmer. Det samme er Windows. Er ikke et program laget direkte for den ene plattformen, fungerer det i utgangspunktet ikke på den plattformen.

MEN så er det en del brukere som deg som virkelig trenger programvare som bare kommer til Windows (fordi utviklerne bare lager det til Windows). Da kan verktøy som Wine simulere et Windows-miljø slik at programmet "tror" det kjører i Windows. Wine fungerer med mange Windows-programmer, men det fungerer også ikke med mange. Vet det har fungert med Spotify tidligere, men er usikker med nye versjoner av Spotify. Er selv betalende Spotify-bruker og har dermed tilgang til Spotify for Linux Preview, altså Spotify for Linux i utviklingsfasen. Gratiskunder får ikke tilgang til det fordi det ikke fungerer skikkelig for dem enda (problemer med reklamevisning).

Har ikke prøvd det med HTC Sync.

Wine kan du laste ned med Ubuntu Software Centre, en "app-store" i Ubuntu Linux. Du kan bare søke det opp i launcheren.

 

Det finnes som regel gode, gratis alternativer til de programmene du kjenner fra Windows. Dersom du googler litt, og hører litt rundt, finner du gjerne programvare som dekker behovene dine.

 

Når du vil laste ned programmer utenom Ubuntu Software Centre bør du se etter filer med ending ".deb". Dette tilsvarer på en måte setup-filene ".exe" du kjenner fra Windows. Det du har lastet ned er upakkede filer. Disse legges ut slik at programmet skal kunne installeres på alle Linux-baserte operativsystemer. Du kan installere programmet ved hjelp av disse du også, men det er mye enklere med en deb-fil.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Takk for svar

 

Har nå prøvd å installere google earth for linux (.deb fil) og pakket den ut. Men det jeg sitter igjen med er en haug med rare filer jeg ikke har noe peiling på.. http://i56.tinypic.com/15zqty8.png og http://i51.tinypic.com/2en9ft1.png Hva gjør jeg egentlig nå? Finner liksom ikonet som starter selve programmet.

 

Edit: finner ikke...

Endret av jvdp
Lenke til kommentar

Den skal ikke pakkes ut til en mappe, men åpnes i software center for installasjon.

Etter installasjon skal programmet finnes i startmenyen/dashboardet.

 

Men jeg antar at det er "googleearth-bin" som er ikonet som starter programmet...

 

edit:

husk på at du bruker *i386 filer på 32-bit installasjon og *amd64 filer på 64-bit installasjon.

(la merke til at du hadde en *i386 fil som installasjonsfil)

Endret av Melfacion
Lenke til kommentar

Hm.. har prøvd å installere i softwarecenteret, men da fikk jeg i likhet med nå opp dette http://i54.tinypic.com/j60jed.png

 

Edit: herregud, ser i kontrollpanelet at jeg har 64-bit og ikke 32. Hvis jeg logger på W7 istedetfor Ubuntu står det 32 i kontrollpanelet der da, har ikke dette noe å si? Tok det som en selvfølge at det var det samme, men får prøve på nytt da.

 

Edit2: evernote/nixnote er virkelig noe jeg trenger - hvilken av disse versjonene skal jeg da laste ned? http://sourceforge.net/projects/nevernote/files/NixNote-1.0/ Setter virkelig pris på at folk hjelper her! :) skal nok få det til etterhvert!

Endret av jvdp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...