Gå til innhold

Ny laptop i forhåpentligvis nær fremtid


KKake

Anbefalte innlegg

Har gått litt lei av dette med stasjonære PC-er, og sitter egentlig mindre foran PC-en enn før. Har derfor bestemt meg for å kjøpe meg en ny laptop. Er på jakt etter en 14" med så gode specs man får til 6500 - 8000,-. Har sett litt ASUS N43SN, men kunne tenkt meg noen alternativer. PC-en skal brukes til litt spilling, men egentlig mest til surfing, SketchUP og jobbing med prosjektoppgaver. Er ikke dumt om PC-en ser bra ut, men pent design er ikke noe must.

 

Noen som har noen gode tips? :)

Endret av KongKake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å google modellen NØYE før du kjøper.

 

I dag er det en sånn "Throttle" felle man kan gå i.

Det er mange laptoper på markedet i dag som Throttler. Det vil si at den skrur ned CPU'en til halv hastighet (mhz) og altså throttler ned, dersom CPU er varm.

 

Primaeksempelet på en slik feilkonstruert "gaminglaptop" er Acer 3830TG.

Søk på google: "Acer 3830TG Throttle problem" eller "3830TG throttling" og du vil finne den rene bibelen.

 

Acer 3830TG er ikke alene. Den har to søstermodeller, 4830TG og 5830TG, meeen! DEt er ikke bare Acer som har dette problemet.

Det er nå en laaang, laaang rekke produsenter som sliter med dette.

 

Problemet dreier seg om Core i3/i5/i7 cpu maskiner som også har integrert Nvidia skjermkort.

Har du kun HD graphics og ikke ekstra skjermkort er du safe.

 

Maskinene måler nemlig temperatur båre i skjermkortet og i CPU.

Det er sågar funnet opp en egen software for å hindre dette, den heter "Throttlestop", den fungerer slik at man låser CPU'en på f ex 80% av maks ytelse, og dermed forhindrer throttling.

Det er jo selvfølgelig ikke akseptabelt at man må gjøre slikt.

 

Derfor sier jeg bare følgende:

Dersom du skal kjøpe gamerlaptop må du søke NØYE, N Ø Y E først, slik at du ikke går i fella og kjøper en maskin som throttler hver gang du prøver å spille et spill.

 

Hele poenget med å kjøpe gamerlaptop blir jo litt borte, dersom maskinen throttler ned etter 2-3 minutter og du ikke får spilt?

 

Forøvrig savner jeg mer fokus fra it-nettstedene i Norge på dette problemet, hvorfor skriver ikke Itavisen eller Hardware.no om dette MEGAPROBLEMET?

Man blir jo lurt som kunde, svindlet, solgt et produkt med mangel/feil!

 

Forøvrig hevder Acer at det ikke er en feil, det er en designfeature.

 

 

PS: HUSK AT ACER IKKE ER ALENE OM DETTE PROBLEMET, DET BARE HAR VÆRT MEST OMTALE AV ACER.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...