Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til en oppgave - 1P matte


Anbefalte innlegg

Skrevet

Maria har tegnet en sirkel med 2 cm radius. Tommy vil tegne en sirkel som har fire ganger så stort areal som sirkelen til maria. Hvor mye må radiusen i sirkelen være?

 

Jeg regnet dette ut slik:

 

3.14 x 4 =12.56 = 13

 

4x4 =16

 

3.14 x 16 = 50

 

50 x 4 = 200

 

200/2 = 100

 

Radiusen må være 100

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hint:

Arealet i 2cm radius sirkelen = 12.56

Arealet i den nye sirkelen må da bli 12.56 * 4 = 50.24

 

Du vet at r^2 * 3.14 = 50.24

 

Veien videre blir å regne seg TILBAKE.

Dette gjør du i to ledd, en deling og en kvadratrot.

 

Edit: Husk å les teksten nøye, og sett prøve.

Du har allerede funnet areal = 12,56 i ene sirkelen. Så nevner oppgaven at det neste arealet skal være 4 ganger så stort.

Du har så regnet deg frem til en radius på 100.

 

Viss du ganger den nye radiusen ut, altså 100*100*3.14. Blir dette arealet da fire ganger så stort som 12.56 ? :)

Endret av Solsviken
Gjest Slettet+56132
Skrevet

Siden jeg ikke vet hvilken oppgave det er snakk om så kan jeg ikke poste løsningen. Jeg regner med at det er snakk om Sinus 1P matematikk.

 

Sinus 1P - matematikk VG1

Sinus 1YP - matematikk VG1

 

1) Velg kapittel i venstre kolonne.

2) Velg deretter delkapitel.

3) Trykk på "Løsninger. Oppgavene ???-???"

4) Finn og skriv av oppgaven.

 

Du finner løsningen til hver eneste oppgave i alle kapitlene i hele boka, bortsett fra oppgavesamlingen.

 

Dersom det er riktig forlag, og i studiedelen, så se bort ifra hint fra andre brukere.

Skrevet

Målet er vel ikke å poste løsningen men å hjelpe TS med å klare å regne ut selv? Lærer lite av å kopiere svaret uten å skjønne hvordan man får akkurat det svaret.

Gjest Slettet+56132
Skrevet

Målet er vel ikke å poste løsningen men å hjelpe TS med å klare å regne ut selv? Lærer lite av å kopiere svaret uten å skjønne hvordan man får akkurat det svaret.

 

TS kommer ikke her for å få undervisning, men for å få løsningen så fort som mulig. Å la TS få se en ferdig løsning er mest effektivt. TS kan analysere utregningen og dermed forstå hvorfor det ble gjort sånn i henholdt til bokas forklaring.

Skrevet

Uansett om trådstarter er her for å få undervisning eller ikke, syns jeg oppfordring til å tenke selv er best. Å analysere i etterkant tror jeg de færreste tar seg tid til når de først har svaret.

Gjest Slettet+56132
Skrevet (endret)

Uansett om trådstarter er her for å få undervisning eller ikke, syns jeg oppfordring til å tenke selv er best. Å analysere i etterkant tror jeg de færreste tar seg tid til når de først har svaret.

 

Da er det deres egen feil at de ikke klarer å finne en forståelse når de har fått servert løsningen :)

Endret av Slettet+56132

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...