Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Salgstest/Tilstandsrapport


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har selv tatt tre NAF-tester og er i ferd med å ta den fjerde. Kjøpstest, salgstest og garantiutløpstest er visstnok den samme testen, men med ulike navn. De koster også like mye (2090 kr for medlemmer):

http://www.naf.no/no/NAF-tester-og-EU-kontroll/Priser-NAF-tester-og-EU-kontroll/

 

Driftstest koster litt mindre og er sannsynligvis litt kortere. Testen koster såpass mye fordi den er veldig grundig. En EU-kontroll tar bare et kvarter og koster ca. 500 kr. Disse testene tar 1,5 - 2 timer (tiden varierer med biltype og modell) og går gjennom mange flere punkter.

 

Min første test var en salgstest for å selge en bil til 25 000 kr (da kostet testen 1790 kr for medlemmer). Ved at jeg tok testen kunne jeg dokumentere bilens tilstand. Kjøperen var da trygg på at det ikke var noen skjulte feil. Jeg fikk dessuten et ikon på finn-annonsen min som viste at NAF-test var tatt.

 

Den andre testen var på en bruktbil jeg kjøpte for noen år siden. Det var en garantiutløpstest siden jeg kjøpte bilen hos forhandler og hadde tre måneders garanti. Der ble det funnet feil og mangler som bilforhandleren rettet opp for meg gratis. De reparasjonene kom på flere ganger prisen for testen, så det lønte seg nok. Den bilen kjøpte jeg forresten for 160 000 kr.

 

Den tredje testen jeg tok var på bilen jeg er i ferd med å selge nå. På den måten fikk jeg på nytt en dokumentasjon på tilstanden slik at kjøper kan føle seg trygg. Testen avdekket også noen mangler som vanligvis ikke blir oppdaget på vanlig service. Da kan man enten velge å ikke gjøre noe med feilene og slå av prisen eller å rette feilene.

 

Jeg synes virkelig det er verdt å spandere litt penger på en slik test. Spesielt hvis det er snakk om kjøp/salg av bil over 100 000 kr. Det er så mye annet som koster i forbindelse med et bilkjøp (f.eks. at Staten A/S skal ha flere tusenlapper i skatt... ehem, omregistreringsavgif) at en slik test bare blir en dråpe i havet.

 

Men du må ta NAF-testen med en klype salt. Blant annet klarte ikke NAF å finne en alvorlig feil i girkassa og svinghjulet på en av bilene mine (reparasjoner for 75 000 kr - var garantisak heldigvis). Og på den siste testen min påstod NAF-mannen at setevarmeren på passasjersiden ikke fungerte. Men det gjør den så aldeles. Den varmer bare ikke så godt. Mulig han fyren var litt varm allerede pluss at bilen var varm. Da har ikke setevarmeren så stor effekt.

 

I forbindelse med testen kan du også be NAF om å taksere bilen din (koster noen hundre kroner ekstra). Denne taksten bør du få muntlig og ikke skriftlig. Hvis du får den skriftlig kan du ikke fjerne den fra rapporten fordi sidene er nummererte. Jeg fikk den muntlig. NAF hadde beregnet reparasjoner på 27 000 kr på bilen min og taksert ned bilen deretter. Etter en del verkstedsbesøk og undersøkelser selv endte jeg opp med å reparere bilen for 5000 kr bare.

Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...