Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Veldig rart problem med nettverket på hybel?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Bor i et hybelkollektiv, vi er 4 personer som får internett gjennom en trådløs Linksys router.

 

Internetten har hele tiden vært VELDIG ustabil, MEN når ei ny jente flytta inn ble den enda verre. Virker som hver gang hun er hjemme så fungerer ikke internetten til noen av oss andre. Men når hun drar fungerer det bedre igjen. Jeg har selv vært inne på router og blokkert hennes mac for å teste, og nettet blir med egnang mer stabilt.

 

Det som skjer når hun er påkobla er at jeg får ikke til å pinge Linksys router som er har adressen "192.168.1.1" Dette fungerer når internettet virket.

 

Og enda en ting som jeg synes er litt pussig er at skype, spotify kan fungerere som vanlig mens jeg får INGEN svar fra nettlesere. Jeg for da også til å pinge feks www.vg.no i cmd og får svar.

 

MEN ingen ingen sider loader i opera, google chrome eller internet explorer.

 

Har tatt opp dette med hybelvert, og vi har klaget til nextgentel, som skal sende ny router... Men jeg synes i all hovedsak at problemet er veldig pussig, har også sett på hennes pc uten å finne noe spesiellt.

 

Noen som har peiling på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Bor i et hybelkollektiv, vi er 4 personer som får internett gjennom en trådløs Linksys router.

 

Internetten har hele tiden vært VELDIG ustabil, MEN når ei ny jente flytta inn ble den enda verre. Virker som hver gang hun er hjemme så fungerer ikke internetten til noen av oss andre. Men når hun drar fungerer det bedre igjen. Jeg har selv vært inne på router og blokkert hennes mac for å teste, og nettet blir med egnang mer stabilt.

 

Det som skjer når hun er påkobla er at jeg får ikke til å pinge Linksys router som er har adressen "192.168.1.1" Dette fungerer når internettet virket.

 

Og enda en ting som jeg synes er litt pussig er at skype, spotify kan fungerere som vanlig mens jeg får INGEN svar fra nettlesere. Jeg for da også til å pinge feks www.vg.no i cmd og får svar.

 

MEN ingen ingen sider loader i opera, google chrome eller internet explorer.

 

Har tatt opp dette med hybelvert, og vi har klaget til nextgentel, som skal sende ny router... Men jeg synes i all hovedsak at problemet er veldig pussig, har også sett på hennes pc uten å finne noe spesiellt.

 

Noen som har peiling på dette?

 

 

 

////Start CMD som Administrator\\\\

 

 

1.) Skriv: CD/

 

Trykk Enter

___________________________

2.)netsh int tcp show global

 

Trykk Enter

___________________________________________

3.)netsh int tcp set global chimney=enabled

 

Trykk Enter

__________________________________________________

4.)netsh int tcp set global autotuninglevel=normal

 

Trykk Enter

___________________________________________________

5.)netsh int tcp set global congestionprovider=ctcp

 

Trykk Enter

____________________________

6.)netsh int tcp show global

 

Trykk Enter. Og nå er du ferdig!

 

Prøv med dette :) håper dette skal gi deg raskere internett til alle :)

Si til alle at dette må de gjøre..

________________________________

Lenke til kommentar

 

////Start CMD som Administrator\\\\

 

 

1.) Skriv: CD/

 

Trykk Enter

___________________________

2.)netsh int tcp show global

 

Trykk Enter

___________________________________________

3.)netsh int tcp set global chimney=enabled

 

Trykk Enter

__________________________________________________

4.)netsh int tcp set global autotuninglevel=normal

 

Trykk Enter

___________________________________________________

5.)netsh int tcp set global congestionprovider=ctcp

 

Trykk Enter

____________________________

6.)netsh int tcp show global

 

Trykk Enter. Og nå er du ferdig!

 

Prøv med dette :) håper dette skal gi deg raskere internett til alle :)

Si til alle at dette må de gjøre..

________________________________

 

Jeg bare lurer på en ting. Hva er det de kommandoene faktisk gjør? Jeg tror jeg skjønne tanken med congestioncontrol, men hva med de andre?

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

 

////Start CMD som Administrator\\\\

 

 

1.) Skriv: CD/

 

Trykk Enter

___________________________

2.)netsh int tcp show global

 

Trykk Enter

___________________________________________

3.)netsh int tcp set global chimney=enabled

 

Trykk Enter

__________________________________________________

4.)netsh int tcp set global autotuninglevel=normal

 

Trykk Enter

___________________________________________________

5.)netsh int tcp set global congestionprovider=ctcp

 

Trykk Enter

____________________________

6.)netsh int tcp show global

 

Trykk Enter. Og nå er du ferdig!

 

Prøv med dette :) håper dette skal gi deg raskere internett til alle :)

Si til alle at dette må de gjøre..

________________________________

 

Jeg bare lurer på en ting. Hva er det de kommandoene faktisk gjør? Jeg tror jeg skjønne tanken med congestioncontrol, men hva med de andre?

 

 

Mvh Faller

 

 

Protokoller på Internett

Applikasjonslaget: HTTP, HTTPS, SMTP, FTP, SSH, IRC, SNMP ...

Transportlaget: TCP, UDP, SCTP, DCCP, SPX ...

Nettverkslaget: IPv4, IPv6, ARP, IPX ...

Datalink-laget: Ethernet, 802.11 WiFi, Token ring, FDDI, ...

 

TCP er deaktivert på vista pc-ene. TCP har Longhorn som server.

 

Når du aktiverer TCP-en så åpner du brebåndets forsinkelser. Mer enn det veit jeg ikke. Det er sikker noen her som mer mye mye mer akspert enn meg på TCP.. Har noen flere kilder. så skal svare deg innen en time tenker jeg :)

 

Sendte dette til deg fordi det var det eneste jeg kunne komme på som kunne gi alle den samme intenet hastigheten på internettet deres.

Lenke til kommentar

Hei

 

Bor i et hybelkollektiv, vi er 4 personer som får internett gjennom en trådløs Linksys router.

 

Internetten har hele tiden vært VELDIG ustabil, MEN når ei ny jente flytta inn ble den enda verre. Virker som hver gang hun er hjemme så fungerer ikke internetten til noen av oss andre. Men når hun drar fungerer det bedre igjen. Jeg har selv vært inne på router og blokkert hennes mac for å teste, og nettet blir med egnang mer stabilt.

 

Det som skjer når hun er påkobla er at jeg får ikke til å pinge Linksys router som er har adressen "192.168.1.1" Dette fungerer når internettet virket.

 

Og enda en ting som jeg synes er litt pussig er at skype, spotify kan fungerere som vanlig mens jeg får INGEN svar fra nettlesere. Jeg for da også til å pinge feks www.vg.no i cmd og får svar.

 

MEN ingen ingen sider loader i opera, google chrome eller internet explorer.

 

Har tatt opp dette med hybelvert, og vi har klaget til nextgentel, som skal sende ny router... Men jeg synes i all hovedsak at problemet er veldig pussig, har også sett på hennes pc uten å finne noe spesiellt.

 

Noen som har peiling på dette?

 

Hei,

 

Klart det! Alle nerder med respekt for seg selv vet at Internett er et pakkesvitsjet IP-basert nettverk som benytter seg av TCP/IP (TCP blir ofte ikke nevnt da vi ikke trenger å ha noe forhold til denne protokollen i det daglige). TCP sørger for transport f.eks. for HTTP-pakker, mens IP sørger for adresseringen av disse (UDP er en annen protokoll for transport, men den er mindre brukt pga. at den ikke garanterer for at alle pakker kommer fram til detsinasjonen). Ping er et diagnoseverktøy i denne sammenhengen og bruker ICMP-protokollen for å finne ut om en enhet svarer på forespørsler eller ei. Hvis den ikke får svar tilbake innen en gitt tid vil den og prøve igjen ved å sende en ny forespørsel osv.

 

I ditt tilfelle ang. ping mot VG kan jeg se for meg følgende: ICMP-pakkene med ping-forespørselen vil gå igjennom, da det ikke er noen stor jobb for routeren å svare på en ping forespørsel. Når du faktisk skal sette opp en ny TCP-oppkobling mot VGs wevserver, for å laste ned siden, blir den aldri satt opp pga. at routeren din er overbelastet. Torrent-klienter har f.eks. en tendens til å koble opp et utall oppkoblinger som routeren må holde styr på, med en begrenset CPU og minnemengde kan det fort by på problemer.

 

Du sier jo at du har sjekket maskinen hennes uten å finne noe. Sjekket du den for f.eks. uTorrent eller andre Torrent-klienter?

 

En annen ting som også er verdt å merke seg ved bruk av trådløse nett er pakketap. Det oppstår som følge av dårlig signal og kollisjoner på nettverket (siden vi opperer med et felles broadcast domene i WLAN vil det oppstå pakkekollisjoner). Dog tviler jeg sterkt på at det er noen av disse faktorene skaper så store problemer som de du nevner her. Holder heller en knapp på overbelastet router, evt. feil i routerens firmware eller trådløse nettverkskort. Radiosendere produserer mye varme så det kan også spille inn her.

 

PS: Alle OS av nyere dato har gode implementasjoner av både IP og TCP så manuell "tuning" av disse skal så å si aldri være nødvendig.

 

Mvh.

Werewolf85

Lenke til kommentar

Hun har faktisk Utorrent kjørende, mener jeg å huske, og når du sier det så blir routeren veldig merkelig når jeg er alene på nettet og bruker utorrent...

 

Vet huseier skal få tilsendt ny modem. Men han har det ikke akkurat travelt.

 

Hvis han får et routermodem med wifi på så er forhåpentlig noe av problemet løst om det er dårlig router, firmware eller noe lignende. For øybelikket får vi trådløse signal fra en Linksys WRT54G router som er koblet på et Thompson ST546 modem.

 

Takker for langt og fylding svar Werewolf85.

Lenke til kommentar

Hyggelig med hybler... Ungdom som kjører masse torrent, spotify og skype mens de klager på ustabilitet og lite båndbredde :-)

 

Problemet er at alle disse tingene får routermodemet til å krasje. Dermed blir det bl.a. vanskelig å slå opp DNS.

Du vil da oppleve at torrent mm fungerer, mens nettleser ikke klarer å slå opp nye sider (DNS-problem i router).

 

Det dere bør starte med er å sette ned antall forbindelser og båndbredde i torrentklientene.

Prøv f.eks 50 connections global og begrens download til 40% og upload til 20%.

Husk at båndbredden i torrent som regel oppgis i bytes, mens hastighet fra ISP oppgis i bits (1 Byte = 8 bits).

 

Man kan løse DNS-problemet ved å sette DNS manuelt på hver PC.

Sett f.eks DNS = 195.159.0.200

 

PS: På Skype kan man skru av nodefunksjonen (supernode?).

Spotify bør man avslutte (prosessen) når man ikke lytter.

 

Årsaken er at begge disse vil belaste nettet når de er påslått (fildeling).

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...