Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

ASUS Maximus IV GENE-Z.Jeg sliter ennå. (video)


Anbefalte innlegg

Hadde en tråd for noen uker siden ang pc delene mine som ikke var helt samarbeids villig.

 

ASUS Maximus IV GENE-Z,har jeg kjøpt feil minne ?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1376917

 

Nå har det gått noen uker, og jeg er fortsatt ikke i boks her.

 

Hatt litt turbulent uke med at pc fryser, kanskje etter 3 timer vanlig surfing, kanskje bare 1, Kanskje får jeg spilt en kamp i world of tanks, kanskje kan jeg holde på i en time.(cpu-55 gpu 60 under spilling)

 

Har lest at dette kortet og /eller i5 ikke liker minne som går på 1,65v , så jeg gikk inn i bios, og der ser jeg brikkene rusler på 1066.Gikk så inn og satt det manuelt til 1333.

Men om jeg prøver manuell timing+ volt+ mem speed til 1600 klikker det i vinkel.

Så jeg kjøpte nye brikker som kom i går, corsair vengeance som jeg ser flere bruker på dette HK på div forumer.

 

Satt i en brikke , alt på auto, og det gikk fint. 1333 i hastighet.

Booter og inn i bios, setter timing/volt/speed til 999242t 1,5v og 1600 i hastighet. Og da er vi i gang igjen. maskin booter , til sort skjerm, blåskjerm, osv, nye feilmeldinger i led diagnosen for hver oppstart.

 

Inn i bios, setter på xmp profilen, og da starter og skrur den seg av i en endeløs loop in til jeg drar ut pluggen .

 

Cmos og 1 brikke i slotten , samme , 2 brikker, det samme.

Cmos og inn med xms3 brikka i ytterste sporet og 1066 i hastighet, og den booter som om ingenting skal ha hendt.

 

System:

Asus maximus gene-z / Xms3 ddr3 / Vengeance ddr3 8gig (bruker de ikke sammen seff.)

I5 2500k / 750w corsair / Msi 560 ti / Wd green 500gig.

 

Noen korte video snutter.

 

takk for titten og svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde samme problem med min gamle pc med MSI P45D3 Platinum og q9400 cpu. Jeg klokka ned cpu og ram og satt inn et gammelt nvidia 7600, og da funka det... Derfor klokka jeg cpu og ram tilbake og satte i mitt gtx 260 og jeg fikk samme problem.

 

Løsningen for meg var en annen strømforsyning. Du kan jo prøve å boote uten grafikkort og bruke det innebygde?

Lenke til kommentar

ja det går jo, men hadde msi kortet en uke i den gml maskinen. Asus p5b+c2d 6300 og samme strømforsyning, og flere disker og cd rom og brenner før jeg kjøpte delene å bygget ny.

merkelig om det ikke skal holde med 750 watt. Ingenting er klokka, jeg får det jo ikke til å starte med 'vanlig' klokkehastighet, eller cpu'n er grei. den går på 3,3, men minne vill ikke.

Lenke til kommentar

ja det går jo, men hadde msi kortet en uke i den gml maskinen. Asus p5b+c2d 6300 og samme strømforsyning, og flere disker og cd rom og brenner før jeg kjøpte delene å bygget ny.

merkelig om det ikke skal holde med 750 watt. Ingenting er klokka, jeg får det jo ikke til å starte med 'vanlig' klokkehastighet, eller cpu'n er grei. den går på 3,3, men minne vill ikke.

 

Kan jo være at PSUen er defekt? Kjøp en billig en eller lån en av en kompis for å teste.

Lenke til kommentar

Jeg har samme hovedkort og minne, og hos meg fungerer dette helt utmerket. Jeg har ikke satt spenningen manuelt til 1,5V, det skal den fikse selv på AUTO. Har du forsøkt å sette i begge brikkene i de svarte sporene og la ALT stå på AUTO? Da skal du jo få 1333mhz og 9.9.9.24 timings. Hvis dette virker, kan du etterpå prøve å sette hastigheten til 1600mhz. Offisielt støttes jo max 1333mhz, men tror 1600mhz skal gå greit hos alle. Men dette er i praksis overklokking av minnekontrolleren, så det KAN hende denne trenger mer spenning.

 

EDIT: Ser ut på filmen som du har en brikke i et rødt spor. Jeg har de i de svarte. Prøv det.

Endret av Switters
Lenke til kommentar

Flotters, en til med 'mitt' kort. da kan du kanskje ta noen baby steg med meg etterhvert.

skjønner ikke at det skal være så vanskelig. Men nå spør jeg sikkert litt dumt,Offisielt støttes jo max 1333mhz, men tror 1600mhz skal gå greit hos alle. Er noen år siden sist jeg satt sammen en pc, men den skjønte jeg ikke. Egentlig ikke så sabla viktig at det er 1600 kontra 1333, world of tanks er ikke så krevende :-) men jeg plukka nå med 1600 brikker så ...

 

takk så lenge.

 

skal være ærlig å si jeg har ikke prøvd i de svarte spora. Raja (fra asusrog)var klar på at jeg måtte cmos, og en brikke i ytterste spor om det gikk i stå.

Endret av sollie
Lenke til kommentar

Flotters, en til med 'mitt' kort. da kan du kanskje ta noen baby steg med meg etterhvert.

skjønner ikke at det skal være så vanskelig. Men nå spør jeg sikkert litt dumt,Offisielt støttes jo max 1333mhz, men tror 1600mhz skal gå greit hos alle. Er noen år siden sist jeg satt sammen en pc, men den skjønte jeg ikke. Egentlig ikke så sabla viktig at det er 1600 kontra 1333, world of tanks er ikke så krevende :-) men jeg plukka nå med 1600 brikker så ...

 

takk så lenge.

 

skal være ærlig å si jeg har ikke prøvd i de svarte spora. Raja (fra asusrog)var klar på at jeg måtte cmos, og en brikke i ytterste spor om det gikk i stå.

 

Dette her var jævlig creepy. Etter å ha lest og postet i denne tråden fikk jeg akkurat samme problemet som du har. PCen fryste og jeg restarta, fikk bootmgr is missing error og skrudde av og på strømforsyninga. Da den begynte å boote til windows fikk jeg bluescreen.

 

Tok ut begge grafikkortene og alle rambrikkene og resetta cmos, satt i en brikke og et grafikkort og bytta port på harddiskene slik at boot disk var i sata 1 og de andre var i 5 og 6 satte sata 1-3 til ACHI mode og jeg kommer inn i windows..

 

Trodde dette problemet kom av min Corsair Force 3, men neida, det er seff noe annet.

 

Hva slags windows 7 har du? Har du ekte? Har du SSD? Hvilken strømforsyning har du?

Lenke til kommentar

ho og hei.

win 7 64 home, kjøpt og betalt.

 

Sliter ennå, akkurat klart å komme meg inn nå. Nappa ut 560 kortet og satt den opp ved tv'n og hdmi rett fra hovedkortet. og da. etter et par boot var jeg inne. satte tilbake alt og labba bort til pc bordet og satte opp og den boota rett inn, men skrudde seg av etter noen minutter av seg selv. og da ville den ikke forbi asus skjerm bildet. flytta litt på minne brikkene og da kom jeg til windows startet, men så blå skjerm. har flytta litt rundt på brikkene, og er inne igjen, som dere ser, og den har ikke restarta av seg selv, ennå. minne på 1333. Skal sette inn den andre brikkea nå så får vi se om det stopper igjen.

Lenke til kommentar

Når jeg titter i manualen på nettet ser jeg at de anbefaler de røde ja. Mener jeg sjekket dette nøye før jeg satt de inn, men at merkingen på selve HK var litt rar med tanke på hvilke som var hva. Skal sjekke det opp, men hos meg fungerer somn sagt to brikker i de svarte på 1600mhz uten problemer.

Lenke til kommentar

Har da tittet i manualen og ser at jeg har dyttet de i "feil" spor fra før. Byttet de over til de røde, uten å gjøre noe i BIOS eller andre steder. Alt er oppe og går med en gang på 1600mhz, 9.9.9.24 2T på 1,5V. Så hvilke man bruker virker litt irrelevant egentlig.

 

Prøv å starte fra bunnen av, sett inn begge brikkene og sett de manuelt til 1600mhz. Ikke bruk XMP.

Lenke til kommentar

Er nesten så jeg ikke tør å tuttle mer med det. alt kjører fint på 10 11 10 27 2t 1333, og jeg er redd om jeg trykker på så mye som en tatst i bios går den ape shit på meg igjen. Det er nå det som har skjedd de gangene jeg har fått det opp å gå. Så MÅ jeg inn å snpe litt, så er det i gang med blå skjerm osv.

 

ser noen har linket til en ny bios.

 

ftp.asus.com.tw/pub/asus/mb/lga1155/Maximus_IV_GENE-Z/MaximusIV-GENE-Z-ASUS-0902.zip

Lenke til kommentar

Jau, jeg sliter fortsatt.

 

Den var helt fin etter siste post her, nesten en hel uke hvor den startet opp hver gang uten heng eller blåskjerm, og alt virket, jeg klokket litt på gfx kortet 8 kun det, cpu stock, minne 1333) , kjørte litt benchmark. Kjøpte meg crysis 2, koste meg.

 

Så kom mandagen nå som var, og boom, skrur seg av etter få minutter, og restarter til sort skjerm, og error 53. Så nå har jeg holdt på hver dag på oppstart, så må jeg 'svenskeknappen' inn i bios, siden den henger på oppstart. F-5 så f-10 og alt er fint resten av kvelden.

Så er det samme neste dag.

 

Så i går skrudde den seg av igjen plutselig, og da tok alt ut igjen, og bygget den opp på 'nytt'.

 

Fant da ut at jeg bare hadde 4 pins kontakt i den lille atx(?) kontakten, siden det gml HK var kun med en 4 pins. Så jeg hadde splittet den fra poweret. Og på det nye kortet var halve kontakten under et lokk.,men altså 8 pin. fiksa det og satte sammen alt og fyrte opp, og den gikk rett inn i W7. Men det holdt kun i få minutter før den skrudde seg av, rebooter opp

til kun en sort skjerm (ikke logo bildet) og error 53 (minne relatert)

Prøver xmp profilen, som ikke har virket før, og nå booter den rett inn. men fryser etter et par minutter i benchmark. samme etter boot igjen med crysis 2. Real temp viser 35-40 idle, og 50+ etter spilling.

 

Stokker om som sist ( se poster over) flere boot, blå skjerm, overklock fail og alt det der. Setter alt til auto og mem speed 1333 og en brikke ytterst, stabil resten av kvelden. crysis 2 40 minutter, benchamrk flere ganger.Kjører mem test, alt ser bra ut.

 

Msi kortet er testet på er sabertooth kort, funka som fjell.

 

Kan det være corsair'n som svikter ?, eller kan det var cpu som gjør at den bare skrur seg ev plutselig . 750 watt burde holde, og den har ikke hikket en eneste gang siden jeg kjøpte dn til den 'gml' maskinen.

post-31116-0-34596000-1318580884_thumb.jpg

post-31116-0-88431600-1318580899_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du vet at minnebrikkene er i orden, og de ikke virker på 1333 dersom du setter de inn i dual-channel, vil jeg si det er noe rart med HK. SPD skal vel være 9.9.9.24 på 1333 og 1,5V. Hvis alt står på auto er det dette den skal gi, og det bør absolutt virke. Kortet har vel også en MenOK-knapp som skal sikre kompatibilitet. Har du prøvd denne?

Er brikkene prøvd i en annen maskin for sikkerhets skyld?

Lenke til kommentar

Brikkene er ikke prøvd i en annen maskin nei.

Hadde corsair xms 3 før disse, og akkurat samme problemen. Er faktisk HK nummer 2 dette også.

kjøpte et til og sendte det andre tilbake, men det var nok bare at jeg ikke fikk opp bios med 0208 bios driveren og de minne brikkene. Kjøpte også kingston brikker å prøvde med de, og da kom jeg inn i bios og fikk oppdatert til 0403, og da virket xms brikkene, dann og vann ihvertfall.

så kjøpte jeg disse, men det er noe som skurrer her. Må tenke på om jeg gidder å flinge ut 8-900 kroner for en 850 watter, eller om jeg skal feilsøke litt til.

 

har glemt den test knappen i det siste, holdt på med den når jeg sleit med xms brikkene. Skal kjøre mer mem test i helgen, men at ikke 3 forskjellige brikker ikke skal virke er litt rart, og jeg tror jeg snart har prøvd alle mulige kombinasjoner av brikker i de forskjelige slottene.

Endret av sollie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...