Gå til innhold

[Løst/Ferdigkjøpt] Nytt HK/Skjermkort/Minne/CPU til spill-PC


Anbefalte innlegg

Det er på tide med en oppgradering av PCen min, men jeg vil gjerne ha input ang. oppsett.

 

Jeg har fra før, et stort flott Cooler Master Stacker kabinett, og en 1000W Chieftec PS, ca halvannet år gammel. Jeg bruker en Velociraptor disk til OS, og en 1TB disk til alt annet. Resten av innmaten skal ut døra.

 

Jeg trenger så et nytt skjermkort, ny CPU, nytt HK, og nytt minne. Maskinen skal hovedsaklig brukes til spill, samt litt skolerelatert Dreamweaver/PS.

 

Jeg leste litt igjennom andre tråder, og kom frem til noe slikt:

 

ASUS GeForce GTX 580 1536MB PhysX CUDA PCI-Express 2.0,"DirectCU II", GDDR5, 2xDVI, native-HDMI, DisplayPort

 

Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Kjøler 755/1155/1156/1366, 939/940/AM2/AM2+/AM3, 600~2000 RPM, 21~76 CFM, 13~32 dBA

 

Intel® Core™ i5-2500K Processor Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

 

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB Kit w/two HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27

 

MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155 ATX, P67, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, SLI/CFX, SATA 6Gb/s, USB3.0, eSATA, FW, THX, EFI

 

Pris: 7773,-

 

Hovedkortet er vel det største spørsmålstegnet for meg, for her har jeg virkelig ingen aning om hva jeg bør gå for.

Er disse delene kompatible? Er det noe dere ville "byttet med x"? Annen input?

Endret av Arigo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermkortet.

Husk at dette tar STOR plass, hele 3 slotter. Så viss du tror dette blir et problem for deg, bytter du det ut med MSI sitt feks.

 

 

CPU-kjøleren:

best ytelse pr krone.

 

CPU:

ingenting å si på den.

 

RAM:

ingenting å si på den.

 

Hovedkort:

Bra hovedkort det. Viss du har lust på intregrert skjermkort i hovedkortet også, å du kikke på Z68 korta. Da anbefales dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=633060

Du får også noen andre småting med på dette hovedkortet :)

Lenke til kommentar

Skjermkortet.

Husk at dette tar STOR plass, hele 3 slotter. Så viss du tror dette blir et problem for deg, bytter du det ut med MSI sitt feks.

 

Hovedkort:

Bra hovedkort det. Viss du har lust på intregrert skjermkort i hovedkortet også, å du kikke på Z68 korta. Da anbefales dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=633060

Du får også noen andre småting med på dette hovedkortet :)

 

Takker for svar! :)

 

"STOR plass" hvordan da? Kabinettet mitt er som sagt ganske so stort (Cooler Master Stacker 832). Her bør det vel være plass? Hvordan er MSI sin mindre? Jeg er ikke sikker på om jeg forstår helt hva du mener! :)

 

Hva vil forskjellen være med det jeg valgte, i forhold til den du linket? Er det behov for å ha et integrert skjermkort? Og hvordan er f.eks denne http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626381 i forhold til de 2 andre?

Lenke til kommentar

Ehm, tjukkelsen :p

 

Der du fester skjermkortet med skruer sant. Dem hullene du lager der bak for å gjøre plass til festet til skjermkortet, tar opp hele 3 plasser i motsetning til MSI sitt som bare tar opp 2 plasser.

 

 

Ang hovedkort.

Du trenger ikke intregrert skjermkort. Men er jo alltid kjekt å ha ? å det koster jo ikke noe mer sånt sett.

Lenke til kommentar

Jeg har det samme grafikkortet. Jeg har bygd meg m-ATX pc og fikk fremdeles plass. Det er et sinnsykt brutalt skjermkort, men satan så bra temperatur det holder, og så fett det ser ut:D Stockclock så ligger det på 30 grader idle og 48 grader load, dette er sinnsykt bra for et skjermkort. Jeg har klokka mitt til 850 mhz/4100mhz og går aldri over 60 grader. Anbefaler ASUS directCU II på det sterkeste selv om det tar mye plass. alle de andre komponentene dine ser bra ut men ville satsa på i7 2600k om du har penga! Du merker ikke stor forskjell i spill på den og i5 2500k per dags dato, men det kan hende du gjør det senere, om flere spill begynner å støtte flere threads og cores. litt mer fremtidsrettet med andre ord. Det valgte iallefall jeg og er svinfornøyd!

 

P67 HK funker fjell det. jeg kjøpte dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626405 og er kanonfornøyd. hvis du skal ha ATX så er jo detta nesten samma kortet: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626381

 

Mvh Øystein :)

 

edit: ja, det tar 3 PCI-slots, ettersom kjøleløsninga er enorm! men det er bare tøft og bra om du skal overclocke!

 

i7 2600k koster 2149 kroner på komplett nå!!

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

Takker for all input!

 

Jeg har bestilt nye deler nå, og endte opp med ASUS P8P67 PRO B3 som hovedkort, samt at jeg "oppgraderte" til Corsair Dominator 8GB minne, fremfor Kingston. I tilleg swappet jeg kjøleren til Corsair A70 som ble anbefalt her. Gleder meg til å få puslet alt sammen!

Lenke til kommentar

Takker for all input!

 

Jeg har bestilt nye deler nå, og endte opp med ASUS P8P67 PRO B3 som hovedkort, samt at jeg "oppgraderte" til Corsair Dominator 8GB minne, fremfor Kingston. I tilleg swappet jeg kjøleren til Corsair A70 som ble anbefalt her. Gleder meg til å få puslet alt sammen!

 

betalte du ikke 450 kr ekstra og kjøpte i7? :p

 

ellers lykke til med ny pc, bra valg av deler iallefall:)

Lenke til kommentar

i7 2600K er bortkastet penger viss du ikke driver med PRO redigering o.l.

 

Ang rammen, så finner du dem billigste 1600MHz. Alt over er bortkastet penger.

 

 

MSI og ASUS skjermkorta er ganske like ang kjøling, støynivå å ja, klokking.

Men på klokkinga så går MSI lengre enn ASUSen.

Anbefaler MSI fremfor ASUS bare pga størrelsen.

Lenke til kommentar

i7 2600K er bortkastet penger viss du ikke driver med PRO redigering o.l.

 

Ang rammen, så finner du dem billigste 1600MHz. Alt over er bortkastet penger.

 

 

MSI og ASUS skjermkorta er ganske like ang kjøling, støynivå å ja, klokking.

Men på klokkinga så går MSI lengre enn ASUSen.

Anbefaler MSI fremfor ASUS bare pga størrelsen.

 

da må du sette deg inn i hva hyperthreading og cache er... og fremtiden er garantert basert på programmer som opererer med flere kjerner, threads og raskere mellomlagring av informasjon. man får alt dette for 500 kroner ekstra... det er jo ikke bortkasta penger. Vil du diskutere det enda mer så får du ta det med guru3d.com og de andre som anbefaler i7 2600k LANGT mer enn i5 2500k i sin test der prisdifferansen på tidspunktet er 700 spenn. og de har mye mer kunnskap enn meg! ;)

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

Nevn ett spill som bruker 4 kjerner + 4 tråder så skal jeg gi meg :)

 

BARE ET SPILL.

 

ingen i dag nei :D les "mer fremtidsrettet"! Du betaler ekstra for ei Miele vaskemaskin også for at den holder lenger ;) er jo aldri dumt å kjøpe noe bedre når det er snakk om så lite. vedder på at om et år eller 2 så ser ting helt annerledes ut. Er spekulativt, ja, men veldig sannsynlig! :)

 

Og så kan man jo ha 8 programmer oppe uten at du får "programmet svarer ikke" :p

Endret av Antonsenlarsen
Lenke til kommentar

flere kjerner har jo vært på markedet en stund så om det ikke begynner å skje noe med spillene nå i nærmeste framtid så hadde det vært helt merkelig. burde bli mer CPU/ram fokus i spill enn det det er nå i dag, ettersom det er sinnsykt mye krefter som ikke er i bruk. jeg velger å tro at det skjer noe snart. og hvis ikke så har jeg betalt 500 kroner for en prosessor som er bedre på multi-tasking og mer mellomlagring. griner ikke fordet:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...