Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppvarming studentleilighet i Bergen by?


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Skriver på vegne av to jenter som nylig har flyttet inn i leilighet i 5. etg i Bergen.

Vinteren nærmer seg og det merkes. Bygget er ganske gammelt, og isolasjonen så som så.

Spørsmålet er rett og slett hva som lønner seg for oppvarming. (merk: leiligheten har ikke peis).

Jeg vet dette kan googles i hytt og pine, men jeg er mer interessert i deres meninger, tips og erfaringer.

Om ikke dere har noe konstruktivt å skrive, kan dere selvfølgelig klikke dere vekk herfra. :)

 

Vi har fått tilbud om en gratis gassovn(?) Denne fylles på med gassflasker som koster ca 170,- på Plantasjen. Jeg har ingen erfaring med dette - og mtp. at den skal behandles svært varsomt er jeg litt skeptisk. Regner med en eksplosjon i ren John McClane-stil i nærmeste framtid. Hvor sparer man egentlig på gassovn i forhold til annen oppvarming? Jeg har hørt gamle panelovner er fy, på lik linje med vifteovner. Bør man rett og slett investere i en helt vanlig oljeovn og plassere denne riktig? Leiligheten måler ca 65 kvm med åpen stue-kjøkken-gang. (dvs ingen dører)

 

Jeg vet det ikke kan gies et helt konkret svar på dette, og at det er mange faktorer som spiller inn.

Men hva er realistisk? Hva mener dere? Alle tips og erfaringer mottas med takk.

 

Ha en fin kveld :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vinteren i Bergen er vanligvis ikke av de hardeste, men skal det være mulig å holde varmen bør trekk fra vinduer, dører og ventiler reduseres med eksempelvis tetningslister.

 

Når det gjelder oppvarming vil jeg foreslå kvartsovner som benyttes der man er i ro ved studie eller i tv stolen.

Kvartsovner varmer først opp kroppen varmestrålene treffer før det forplantes i rommet i tillegg til dette foreslåes radiator/oljeovn av annerkjent merke.

 

Gassovn er ok til å få opp temperaturen fort kanske ikke til å vedlikeholde varmen i et rom.

 

Når det gjelder åpne løsninger så er forslaget å henge opp forheng i åpningene og bruke det før varmen er fordelt i hele leiligheten.

 

Biopeis sender ut gass som noen reagerer på, men skal være røk og luktfrie.

Endret av reor
Lenke til kommentar

Gassovn med flasker er vanligvis vesentlig dyrere enn vanlig elektrisk ovn i oppvarmingsutgifter. Fordelen med en gassovn er at de ofte er ganske kraftige og der man bare bruker rommet av og til så kan man ha det kaldt normalt og varme fort opp med en kraftig gassovn når du skal bruke det.

 

Biopeis er mer for kos, og er vel også en ganske dyr måte å varme opp på.

Lenke til kommentar

I love you for naming John McClane...

 

Så over til ovner. Kjøp en helt vanlig oljeovn på hjul.

Biopeis gir vel rundt 300W effektiv varme, samtidig som man betaler en formue for bioetanol.

En gassovn hadde jeg ikke vurdert inne - forbinder det med terrassevarmere og teltoppvarming. Mulig det fungerer, men det høres ut som et aber.

Vifteovner bråker - så om dere går for strøm, velg oljeovn...

Lenke til kommentar

[Vi har fått tilbud om en gratis gassovn(?) Denne fylles på med gassflasker som koster ca 170,- på Plantasjen. Jeg har ingen erfaring med dette - og mtp. at den skal behandles svært varsomt er jeg litt skeptisk. Regner med en eksplosjon i ren John McClane-stil i nærmeste framtid. Hvor sparer man egentlig på gassovn i forhold til annen oppvarming? Jeg har hørt gamle panelovner er fy, på lik linje med vifteovner. Bør man rett og slett investere i en helt vanlig oljeovn og plassere denne riktig? Leiligheten måler ca 65 kvm med åpen stue-kjøkken-gang. (dvs ingen dører)

 

Ville helt klart valgt veggfestet varme. Varmelist under vindu vil hjelpe deg mot kulderas.

 

Oljefylt ovn på hjul ville jeg holdt meg unna. Gassovnen kan hjelpe deg å komme opp i temperatur på ekstra kalde dager, men det er ganske dyr oppvarming.

 

Du vil trenge oppvarming med rundt 4500w for en 65 kvm leilighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...