Gå til innhold

Bytte Objektivparken


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer åbytte ut Objektivparken min.

 

Ber derfor om litt innspill å tanker rundt dette,gjerne fra noen som har gjort det samme,eller har samme objektiv som under.

 

Har følgende nå.

 

Alt er Canon sine objektiver.

 

15mm Fisheye F/2.8

17-40mm F/4

24-70mm F/2.8

 

Ønsker:

Canon sine objektiver

 

8-15mm F/4 Fisheye

16-35 F2.8

24-105mm F/4

 

Har både 7D og 5D Mark II.

 

 

Har også i tillegg

50mm 1.4 og 70-200mm F/4 Disse to blir uansett værende ;)

 

Tanken er å selge de jeg har nevnet her. Har alt av kvitteringer,emballasje. Og erstatte de med noe som er både videre og mer kreativt (Fisheye og 16-35)

 

Hoveddelen av det jeg tar bilder av er : Landskap Arkitektur,nattbilder Stjerner osv,Unger og Dagligdagse ting.

 

Noen som kjenner seg igjen?

eller har gode argumenter for hvorfor/hvorfor ikke?

Endret av DrSnap
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du går fra 17-40/4L til 16-35/2.8L II for å få mer lysstyrke, men ikke nevneverdig mer skarphet. Lysstyrke er altså viktig for deg.

Og - du går fra 24-70/2.8L til 24-105/4L IS for å få litt mer rekkevidde og bildestabilisering, men dårligere lysstyrke. Lysstyrke er altså ikke viktig for deg. ;)

 

Det er ikke de heeelt store forskjellene på de du går fra/til - ville heller kikket på helt andre typer ting - hva med en Sigma 12-24 (gjerne mkII) for å få noe skikkelig vidt?

Lenke til kommentar

F/4 kontra F/2.8 er grunnen til at jeg tviler litt å derfor poster her:)

Lystyrke er viktig. -Derigjen med 5D en kan jeg klare å unnskylde det.

 

F/4 fisheye unnskylder jeg med at da har jeg fisheye på begge kamera.

24-105 unnskylder jeg med at det er et greit all around objektiv, IS , og ikke like tungt og stort som 24-70.

Så mange unnskyldninger ,spørsmålet er om de er gode nok ;) Lurer jeg meg selv? hehe

 

Må også ligge til at jeg som oftest tar med meg stativ.

Å om jeg skal ut å reise er 24 105 et greit all around objektiv

 

Liker forslaget om 12-24.

Tar gjerne i mot råd om å bytte ut enkelt okejtiver

Endret av DrSnap
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe nytt, så vurder å vente til neste år, når vi forventer oppfølgeren til 24-70L.

 

Med 24-70L savner du rekkevidden og bildestabiliseringen til 24-105L.

Med 24-105L savner du lysstyrken og mindre vignettering og distorsjon fra 24-70L.

 

Hipp og happ. Ville selv ikke giddet å bytte. Ville heller kikket på annen god optikk for å supplere. Makrooptikk, fastoptikk, blits eller noe annet.

Lenke til kommentar

etter å ha lest helt usannsynlig masse om objektiver uten å prøve noe særlig av noen av de skal jeg selv gå til innkjøp av 24-70 2.8 L. Skal bruke det på et 50d som vel er samme crop som 7d, men 7d takler høy iso endel bedre.

 

Bruker selv Sigma 30mm 1.4 til nesten alt av foto av ungene, dama og ting som skjer rundt meg.

 

Selv skal jeg kjøpe zoom fordi jeg savner rekkervidde og bittelitt vidde for mitt formål. bruker Sigma sitt 10-20mm til landskap og litt mer krative ting.

 

blits vil du kanskje få mer ut av enn objektiver, men forstår lengselen etter å bytte utstyr, tror det klør i alle aktive fotografers fingre etter mer ting, lykke til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...