Gå til innhold

Våtdrakt/tørrdrakt til snorkling


thermos

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva slags våtdrakt trenger man for å snorkle noenlunde behagelig i Norge nå, og utover vinteren uten å fryse ihjel? Eller er det såpass kaldt at jeg må kjøpe meg tørrdrakt?

 

Du trenger opencell (neopren) drakt som som sitter ordentlig tight. Opencell neopren er mye mykere en hva man finner i vannsportdrakter og dykkedrakter (for SCUBA i sydligere strøk). Skal man dykke (SCUBA) i norge trenger man tørrdrakt, men til fridykking og snorkling er våtdrakt tingen. Du bør også skaffe deg en snorkel (UTEN Ventil!) og maske om du tenker på å drive litt aktivt med dette.

 

For fridykkerutstyr i Norge er dette den desidert beste plassen å starte: http://www.frivannsliv.no/

Lenke til kommentar

Når jeg har vært å surfet på vinterstid brukte jeg en 5mm neoprendrakt, tror det var O'neill. Men merket er jo ikke viktigst da.

Har også prøvd en semitørrdrakt som var veldig fin. Den var tørr på mage og rygg, og våt på armer og ben.

Og det kommer mye ann på hvor høyt aktivitetsnivå du regner med å ha, hvis du ligger mest å dupper må du ha en litt tykkere drakt enn om aktivitetsnivået er ganske høyt.

 

Også må du jo såklart å hode sko, vanter og hette.

 

Det er litt av min erfaring da, riktignok fra vannsport, men det kan jo ikke være så veldig forskjellig.

Lenke til kommentar

Hvis du skal sydensnorkle, aka. ligge i vannflaten og plaske så må du finne deg noe ganske tykt noe.

De som driver med fridykking har et visst aktivitetsnivå som gjør at de blir litt varmere ihvertfall.

Noen erfaringer utover det har jeg ikke, jeg dykker med tørrdrakt, og det er ihvertfall behagelig, annet enn på fingre som blir iskalde med våthansker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...