Gå til innhold

Nettbrett med støtte for USB filoverføring


Gerber

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger en måte å ta backup av bilder på når jeg er på ferie.

Er det noen som kjenner til om det finnes et nettbrett som kan brukes som en slags filbehandler mellom en minnekortleser og en ekstern harddisk. Jeg trenger å ta backup av Compact flash og SD kort.

 

Det eneste jeg har funnet så langt er at dette kan være mulig med en iPad om man jailbreaker denne og kjøper camera connection kit. Om jeg har skjønt ting riktig så må man mellomlagre filene på ipaden.

 

Jeg har også sett at Lenovo har kommet med en Thinkpad tablet som har USB port, men jeg har ikke klart å finne ut om den kan brukes til det jeg er ute etter.

 

Det aller beste vil være om man kan overføre direkte fra minnekort til HD men dette lar seg kanskje ikke gjøre med nettbrett.

Jeg er klar over at det er enkelt med en liten laptop men er egentlig ikke ute etter det. Er jo litt ute etter annen nettbrett funksjonalitet også... ;)

 

Noen som har noen tips/erfaringer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, med samsung galaxy tab kan du det med en dongle(siden den har kun ikke usb kontakt på brettet) men brettet er jo begrenset med 16 og 32gb plass.

 

 

ellers så kan du gjøre koble usb harddisk til en asus transformer. riktignok må du ha i docken (som forøvrig har full size SDkortleser) men da blir tab'en nesten like stor som en vanlig laptop.

 

har tenkt på et nettbrett til samme formålet, men har kommet til konklusjonen at en pc er mer praktisk til dette. mest pga større lagringsplass og innebygget SD-kortleser

Endret av tiboine
Lenke til kommentar

Hei, jeg er ute etter det samme. De fleste Android-nettbrett har, i motsetning til iPad, støtte for USB-host (dvs de kan koble til mange forskjellige eksterne enheter).

 

Noen kommer med fullverdige USB-porter, noen med microusb og noen krever adapter for USB-tilkobling. Noen kommer også med minnekortlesere innebygd eller via adapter.

 

Det er litt varierende hva slags utstyr som lar seg koble til. De fleste støtter de fleste kameraer og en rekke USB-flash-disker og eksterne harddisker med dedikert strøm (krever som oftest FAT-formatering). Det som ser verre ut er å koble til små eksterne harddisker som ikke har dedikert strøm. (Har tenkt å teste med USB-hub med strøm).

 

Selv kommer jeg til å gå for Samsung Galaxy Tab 10.1 64GB. Da har jeg nok plass til å ta backup rett på brettet, evt mellomlagre før jeg skriver til ekstern disk. Til ene kameraet mitt har jeg også et Eye-Fi kort som jeg er spent på hvor bra funker.

 

Ellers er Acer Iconia A501 (med 3G) og Packard Bell Liberty Tab (Rimelig!!) spennende alternativer da de kommer med to USB-porter (en mikro og en full). Men litt dårlig skjerm og tung vekt trekker ned i forhold til Galaxy Taben...

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Det er litt varierende hva slags utstyr som lar seg koble til. De fleste støtter de fleste kameraer og en rekke USB-flash-disker og eksterne harddisker med dedikert strøm (krever som oftest FAT-formatering). Det som ser verre ut er å koble til små eksterne harddisker som ikke har dedikert strøm. (Har tenkt å teste med USB-hub med strøm).

 

Min kjære Transformer støtter uten problemer en 500gb Buffalostation (2.5" uten ekstern strøm) med NTFS-formatering. Dog bruker jeg tastaturdocken som mellomledd.

 

Vil helst ikke mene noe om et slikt oppsett er det beste til dette spesifikke bruksområdet. Vet rett og slett ikke hva som egner seg best, og vil nødig at noen gjør dårlige valg basert på mine "anbefalinger".

 

Edit: Tanken slo meg at det kanskje ikke er et nettbrett som er best egnet til slikt. Mye av mulig interesse dukker opp ved et googlesøk etter "portable photo storage". Tilsynelatende er det egne produktgrupper for backup av bilder fra kamera laget for folk på farta.

Endret av Dummst
Lenke til kommentar

Kult å høre at Transformeren klarer å gi nok strøm via USB. Den er dessverre ikke et alternativ for min del da den med dock blir like tung som laptopen min. Jeg ønsker noe lettere å ha i kameravesken fast slik at jeg når som helst kan gå igjennom bilder på en større skjerm.

 

Selv synes jeg at et nettbrett har mye større potensiale enn disse "portable photo storage". F.eks. mulighet for å kjøre live-view på tableten og å f.eks. laste opp eller sende bilder på e-post. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...