Gå til innhold

Noen skipselektrikere her?


Mørbradbiff

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg har noen år bak meg som serviceelektriker på land. Har meldt meg opp til privatisteksamen for å få skipselektriker papirene. Går opp til privatisteksamen nå i desember. Da blir det 3-dagerskurs og eksamen i Stavanger.

 

Lurte på om det er flere her på forumet som har vandret denne veien, og om dere trives på båt?

 

Om noen kunne svart meg på noen spørsmål under veis i lesingen så hadde jeg blitt glad, da det ikke er alt i skolebøkerne som er godt forklart :)

 

 

 

 

Noen generelle spørsmål først:

 

- Hva vil dere si er de viktigste forskjellene på normene fra land og båt?

- Hva består arbeidsdagene av? Mye kjedelige rutinesjekker?

- Hvilken ting kan være lurest å lese på?

- Har hørt at mann må bruke niter på alle koblinger stemmer dette?

Endret av Lakshore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du får garantert spørsmål om hovedmotor med generator, nødstrømsystem, propulsion, kanskje changeover mellom generatorer. feed mellom tavler.

 

jeg bruker alltid niter. det er en god vane og en god sikkerhet for lederne. du unngår skprikende kordeler og at kordelene knekker under kontaktpunktet. det værste er bruk av direkte skrue tilkobling sånn som sukkerbit. en god sikkerhet for å unngå mye feilsøking. får man feil ombord så kan det bli en omfattende og dyr feil. på enkelte ting så bør man ikke bruke niter. f.eks. i en frekvensomformer, men ikke alle, alt etter type filter inni. pga emc så skal det ved noen installasjoner ikke lage leder av skjerm. dette gir dårlige emc forhold. den tiltrekker seg støy. lager man kontakt like over kabelen med en kobber bøyle så sikrer du kabelen mest mot støy. dette gjøres også ved styrekonsoller. sette en kobberskinne under utstyret i bunnen av konsollen så kan man avslutte skjermen der. men bare vis kabeltypen eller produsenter av utstyret sier at den skal tilkobles ved fasene i egen klemme eller være minst mulig åpen. eks profibuss og can buss. her skal endene vere korte og skjerm kobles noen ganger i egen fjær belastet klemme eller ved en rekkeklemme like ved fasene.

 

har en bror som seiler på skip. han sier det er alltid noe som må fikses. det å redde rederiet fra store driftskostnader og fikse feilen så de slipper å gå inn til land, er en fin følelse. det at kollegene takker han og klapper han på skuldra. selv har jeg bare vert med på prøveturer med nybygg. da er det nok å gjøre. det kan vere alt fra jordfeil som mannskapet skaffer selv og ferdigstillelse og siste test av utstyr.

 

vet ikke helt hva det største forskjellen er mellom land og skip. du har jo det at er man på sjøen så må man fikse feilen der å da. det er mer avansert utstyr enn du finner på land. på skip må man kunne veldig mye om alt. du har at er man på sjøen så kommer det vibransjoner sammen med bølgene og vinden. så får du mye fra hovedmotorer, kraner, propeller og mye mer. i et maskinrom så får man lett resornans i belysningen selv om motorene er festet med bolter og en motstand mot vibrasjoner. mange moduler som har pumper på seg blir ofte levert med gummi føtter pga vibrasjon. en sperre luft kompressor lager veldig mye vibrasjon og støy. med vibrasjoner så får man gnag og skade på kabler som ligger på skarpe kanter. derfor er det krav om beskyttelse mot dette. man bruker ofte bly og volvolist. enkelte plasser må man bruke en tykk gummimatte. de å få hull inn på leder eller skjerm så er det et stort grunnlag for feil i framtida. en skjerm blir ofte brukt til jording og beskyttelse mot egen og utenfra støy. mister du dette pga økt motstand-> mindre strøm, korrisjon med vann da maskinrom og andre områder blir vasket med høytrykkspyler, da får man en feil som er vanskelig å finne. vann kan trekke seg igjennom en kabel selv om kabelen henger i en bue. det skal lite til før motstanden i kobberet øker. vibrasjoner finner du ikke mye av på land.

 

det er mye støy på et skip. power kabel skaper støy ved at magnetfelt blir dannet rumdt lederne. dette skal å bli motvirket med evuvuleringen (tvinnet ledere). det er krav til en viss avstand mellom power og signal kabler alt etter om hvilken av kablene som har skjerm og metallplate mellom. egentlig burde alt av kabel vere skjermet. det kan vere vanskelig å finne støy feil. det brukes derfor ofte en kabelgate for power og en for signal. ved mindre anstander kan avstand mellom power og signal minkes uten fare. men ikke strips power og signal isammen. man har og krav om beskyttelse mot brann i en viss tid på noen systemer sitt utstyr av kabler. brannalarm sine alarmsløyfer, flexifog, brannspield osv. selvsakt har man krav om branntette gjennomføringer. ofte er disse også gasstette, f.eks. Roxtec. skip og rigg er så mye mer enn land installasjon. det ligger så mye penger i denne bransjen at man kaster gjerne penger ut av vinduet. man kan få veldig godt betalt for å drikke en kaffikopp og se opp på himmelen. det er aldri kjedelig på skip. husk du har en kaffibar som venter. det er veldig bra fasiliteter ombord i norske offshore fartøy. og ikke minst mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Flott svar Sopps, god hjelp!

 

Er selv serviceelektriker og har fått jobb offshore på et helt nytt PSV fartøy. Lurer også veldig på denne maritime modulen, da jeg synes stoffet er veldig tungt (2 bøker),spesielt med implementeringen av mykstartere, og hvor avanserte disse virker (Ordet ATS går veldig mye igjen.)

 

Er det en oppgave der en skal prosjektere et anlegg, eller er det bare en masse spørsmål fra dette pensumet?

 

Hilsen en elektriker som gleder seg helt vanvittig mye til en jobb som virker helt fantastisk.

Lenke til kommentar

ifølge den maritime modulen på eksamenspapirer så er det mye om generator, hovedmotor, hjelpemotor, propeller og styringen, systemer til broen osv. skifte en motor, frekvensomformer og feilsøkingsoppgave. de er mange eksamener på Udir sine sider. tenknisk elektriker og skipselektriker. de to delene går mye på det samme.

Lenke til kommentar

Der kom Hareid elektriske teknikk tilbake. tidligere arbeidsgiver det :w00t: bra firma. møre firma med 4 verft som faste kunder + mange andre.

 

jeg har faktisk bygd et starterskap som var til Power Pack ombord i en av stolt tankers sine skip. jeg husket at de 4 motorene på power packen lagde noe fryktelig med varme. rommet var også isolert. men den hadde en stor vifte i det lille rommet. i tegningene stod det alltid 2,5mm2 men i virkeligheten var det bare 1,5mm2 som trengtes. når vifta starta smelte selvsakt alle dører igjen.

 

som du ser så er ikke eksamen noe som elektrikere som jobber i bolig, sjangs til å klare.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg begynner og få litt nerver. En del i de eksamensoppgavene er totalt fremmed for en landkrabbe som meg. Får håpe jeg har en sjangs om jeg leser godt, samtidig som jeg tar det 3dagers kurset i forveien. Stille generatorer, reguleringsteknikk og div rutiner ser jeg for meg kan være en liten utfordring. :dontgetit:

 

 

Det er vel kanskje vanligst at man tar praksistida på havet før man tar teorieksamen?

Endret av Lakshore
Lenke til kommentar

Det var jo ikke akkurat så veldig motiverende, Sopps? Selvfølgelig er det mulig, men er det virkelig nødvendig å skamlese så veldig på oppbyggingen til en motor? Er det så viktig under eksamen? MÅ man kunne forklare alle fasestrømmer og motstander i viklinger i alle de forskjellige generatortypene? Høres jo helt sinnsykt ut.

 

En venn av meg som er elektriker tok denne maritime modulen og påstå han nesten ikke hadde lest noe, og det gikk kjempefint - Da han bare fikk å prosjektere en kafeteria på en båt osv. Dette er ikke noe jeg ønsker å basere meg på, men ønske å lufte det?? Hvordan er det EGENTLIG? Bør jeg ta meg fri fra jobb og skamlese dagene før eksamen? og er det noen 100% eksakte temaer jeg burde lese på? Blir litt dumt å si at du må kunne alt om generatorer, for det er et ENORMT tema!!

 

Takk for at du tar deg tid til å svare Sopps! :)

Lenke til kommentar

Privatist eksamen som i "EL6039" Elektriske Maritime ?

 

Er ute etter nettbasert stoff om generator, trafo og tavle (Gidder ikke sløse penger på bøker med det første), men finner ikke en tøddel av info om det på nett som er relatert til skip.

 

Noen som har evt. link?

 

Er også i samme situasjon som deg Lakshore, men har jobbet på verft i 2 år snart og skal opp til EL6039 i slutten av november og Fagbrev G. L i februar.(Er lærling me andre ord) Har tenkt meg å søkes som sikpselektriker neste år eller evt. VG3 Maritime utdanning ved Borgund om det er nødvendig for komme på sjø?

Lenke til kommentar

glemte at du skulle ta eksamen. var ikke meningen å skremme deg. det er bra at noen vil bli noe mer enn boligelektriker som tror så høyt om seg selv. på skip så er det så mye mer. mye er det samme som på land, men så er det så store forskjeller på enkelte ting. på seilende skip så står mannskapet i respekt til deg. de er veldig avhengig av deg. redder du skipet fra å gå i dokk så får du høre det fra mange og ikke bare kaptainen.

 

nå som det kommer flere og flere oljerigger til norge som skal klasses og mange nye rigger som er i bestilling så kommer det mange stillinger med erfaring fra skip og offshore. da blir det nok formannstillinger.

 

 

nettside for elektroboka; Elektro-, styre- og reguleringsteknikk.

 

http://vvi.no/interactive/index.php?module=ContentExpress&func=display&ceid=210

 

vet at flere elektrobøker ligger på nett. men best info får du av fysiske bøker. utrulig hvor mye man lærer fra ei bok bare den er lett å lese og godt skrevet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har jobbet som skipselektriker noen år(går nå på skole, dog), og har kanskje noen erfaringer å dele.

 

Glem (nesten) alt som har med normer å gjøre. Jobben din vil ha svært lite med nyinstallasjon å gjøre, og ting du arbeider på har allerede blitt prosjektert og dokumentert. I en alminnelig jobb som elektriker på båt vil jobben din utelukkende bestå av service og vedlikehold(forebyggende og forefallende). Alt forebyggende servicearbeid vil stå detaljert i vedlikeholdsprogrammet til rederiet du skal jobbe for. Ting er mest sannsynlig lagt svært godt til rette for at du kan planlegge tiden din ombord for å få gjort unna de jobbene som du skal gjøre i løpet av perioden.

 

Normen til sjøs heter NEK 410, og for å være helt ærlig er du heldig om du finner den ombord.

 

For enkelte jobber som skal utføres kreves det risikovurderinger og arbeidstillatelser. Typiske ting er hot-workarbeid, arbeid i høyden og høyspentarbeid. Dette er kun formaliteter, og papirmølla man har fra platformer er ikke i nærheten av sånn det er ombord på båter.

 

Har du fått deg jobb eller skal du søke?

Lenke til kommentar

Vet, NEK 410 er til sjøs. Bare lurte på om der brukes normer fra NEK 400 også. Da NEK 400 står i boklista :)

 

Jeg har ikke søkt på jobber enda. Tar eksamen i førsteomgang. Jeg er for tiden delvis sykemeldt går og venter på menisk-operasjon. Tror ikke det er lurt og søke jobb før foten er bra. Ser ikke så bra ut i på papiret om man er sykemeldt.

 

Så det finns ikke installatører i båtsammenheng? Så der er ingen som har den type ansvar i rederiet? Om man forstår hva jeg mener...

Endret av Lakshore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...