Gå til innhold

Jamo S606 på Sony EX-50 forsterker


Xaphor

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et gammelt hifi-system som inkluderte en Sony forsterker (EX-50) og ett sett kassehøytalere som går på 100 Watt.

 

Jeg har nylig bestemt meg for å kjøpe disse;

http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/receiver-hoyttalere/hoyttalere/JS606HGB/jamo-s-606-hgb-gulvhoyttalere

 

for å erstatte kassehøytalerne, for å få mer lydtrykk og bass inn i bildet.

 

Det jeg da lurer på, er om min gamle Sony forsterker vil kjøre greit på disse jamoene?

Kassehøytalerne jeg har nå går på 100 Watt, og går passe høyt, og forsterkeren har følgende Watt output;

DIN power - 45+45

RMS power - 55+55

Music Power (Peak) - 95+95

 

Forsterkeren kjører forresten på 6-16 ohms, så den er kompatibel med disse høytalerne. Jeg regner også med at det er Music Power som er watt-typen man regner med når man skal matche høyttalere? Men det er noe jeg er litt usikker på, det står nemlig,Effekt (W) 210 på elkjøp, vil dette altså si på begge to? 105+105? Og med dette, menes det i music power input? I så fall vil vel forsterker og høyttaler være ganske kompatibel, med kun 10 Watt forskjell i out/og input styrke?

 

Håper på noen gode svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fant ikke så mye info om forsterkeren din, men det fungerer slik:

 

Kraftigere forsterker vil nesten alltid spille bedre på slike høyttaler som Jamo 606, men det betyr ikke at svakere forsterkere ikke fungerer. En svak forsterker vil også lettere begynne å forvrenge ved såkalt festvolum, så pass på ulyder når du spilelr høyt!

 

Du er også litt for opphengt i Watt. Hva høyttalerne er merket med er en slags måte å anbefale hvor kraftig forsterker du trenger, men er laaaangt ifra noe fasitsvar. Mine høyttalere er vel merket med 80w tror jeg, men de spiller helt sinnsynkt på en rørforsterker på usle 9watt.

 

Min anbefalning er å prøve med Sony forsterkeren og så kan du oppgradere med en brukt Nad elelr liknende fra Finn.no senere hvis du vil få enda mer ut av høyttalerne. :thumbup:

Lenke til kommentar

Takk for svar! Nå har det seg slik at jeg har kjøpt dem og testet dem med Sony-forsterkeren og de spiller veldig bra! Problemet kommer når jeg ønsker "festvolum" og mer lydtrykk, for da kommer forsterkeren til kort, og begynner å lage ulyder. Hvilke (rimelige!) forsterkere finnes som kan drive disse høytalerne godt? (brukte og nye)

 

Vil denne passe (?);

http://www.netonnet.no/art/lyd-og-musikk/hifi-komponenter/receiver/hjemmekinoreceiver/pioneer-vsx-421/156590.4319/?gclid=COfc1Zf4q6sCFcYl3godj3UH5g#tabs

Lenke til kommentar

Hei igjen, skjønner at det kan virke litt ulogisk og vanskelig å forstå.

 

Først å fremst så er det meget stor forskjell på hvordan man måler anntall watt, noen måler med 1 kanal i drift og andre 2 kanaler. Noen måler også ved vesentlig høyere forvrengning og noen ganger ved ett bestemt frekvensområde. Jeg valgte de merkene jeg gjorde fordi jeg vet etter mange års erfaring og lesing at de er merker som er kjent for store strømforsyninger og mye kraft.

 

Nad c352 som er en av de jeg linket til fra finn er spesifisert til 2x 80watt med begge kanaler i drift og praktiskt talt 0 forvrnging. Nad har nylig også begynnt å oppgi de de kaller dynamisk effekt som er hva de klarer å levere ved andre motstander og ved spesielle frekvenser i musikken. Her kan du feks se Nad c356 (nye c352, veldig lik) klarer å levere 145w i 8ohm og 290w i 4ohm. Da beynner å snakke om krefter billige receivere ikke har.

 

pris sier jo også ofte litt om hva en forsterker klarer å levere. Det sier seg selv at en 5 kanals receiver til 1500kr med massevis av funksjoner ikke vil spille like bra som en enkel 2 kanals forsterker til 4000 :cool:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...