Gå til innhold

Linux på gammel maskin (Pentium 166 MMX)


Anbefalte innlegg

Hallo, jeg har en gammel maskin med følgende specs: Abit TX5 hovedkort, Pentium I 166 MMX, Creative Banshee PCI grafikkort, 8Gig hd, 128Mb RAM, CDROM.

 

Damn Small Linux funker faktisk helt fint, men er føles litt "utdatert" selv om jeg har klart å få installert XFree86 på den etter litt mas.

 

Jeg kunne godt tenkt meg å kjøre en nyere Linux, f.eks. Puppy Linux. Men når jeg prøver å boote fra CD-rom med versjon 5.2.5 av Puppy, får jeg ganske fort denne meldingen etter lasting av vmlinuz: kernel panic - not syncing: VFS: unable to mount root fs in unknown block (0, 12)

 

Alle CD-er brennes på 4x, og er verifisert.

 

To spm:

1) Noen som vet hva jeg kan gjøre for å få Puppy til å funke?

 

2) Er det noen som har erfaring med noen litt moderne linuxer som funker på en sånn lavspec maskin som jeg har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedproblemet med en så gammel PC er mangelen på RAM. Du kan kjøre hva du vil av Linux-programvare der, så lenge det får plass i minnet.

 

Problemet med X blir vel kanskje Banshee-drivere, men de finnes nok enda til XFree86 ja.

 

Skal du installere noe annet enn DSL eller VectorLinux så må du nok konfigurere kjernen selv, og trimme bort alt fettet som ikke trengs. Klart, det er ikke så vanskelig, men det tar lang tid.

 

Så er det jo en ide da å bruke f.eks. Dash eller BusyBox istedet for Bash. Konfigurere X skikkelig akkurat som kjernen, slik at du bare laster de modulene du trenger, osv.

 

Du kan nok bare glemme Gnome/KDE og sånt, men skal ikke se bort ifra at LXDE vil klare seg kombinert med uclibc/dietlibc.

Lenke til kommentar

Το πρόβλημα με το X είναι ίσως οι οδηγοί Banshee, αλλά είναι ακόμη NOK XFree86 ναι.

 

Αν εγκαταστήσετε κάτι άλλο εκτός από DSL ή διάνυσμα Linux τότε θα πρέπει να NOK ρυθμίσετε τον πυρήνα ίδια, και κόψτε μακριά όλο το λίπος που δεν χρειάζεται. Σίγουρα, δεν είναι και τόσο δύσκολο, αλλά θα χρειαστεί πολύς χρόνος.

 

Έπειτα, υπάρχει μια ιδέα πότε για να χρησιμοποιήσει για παράδειγμα. Dash ή busybox αντί του bash. Διαμόρφωση X σωστά όπως ο πυρήνας, ώστε να φορτώσετε μόνο τις ενότητες που χρειάζεστε, κλπ.

 

Μπορείτε να ξεχάσετε NOK Gnome / KDE και πράγματα, αλλά δεν πρέπει να αγνοούμε ότι LXDE θα τα πάνε σε συνδυασμό με uclibc / dietlibc.

 

:(

 

http://www.xubuntu.org/about ?

Endret av FlinkeFreddy
Lenke til kommentar

Altså problemet med alle distribusjoner er at de kommer med en ferdigsydd kjerne. Dagens distribusjonskjerner vil ikke få plass på så liten RAM fordi de inneholder moduler for alt av hardware og software mellom himmel og jord.

 

Han må skreddersy sin egen kjerne slik at den bare inneholder det han faktisk trenger, og da er det DSL og http://www.linuxfromscratch.org/ som gjelder, hovedsaklig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...