Gå til innhold

Vurderer å kjøpe Ipad og har noen spm


mobil_jenta

Anbefalte innlegg

Lurer først og fremst på om det er store forskjellen mellom 1 og 2 generasjon? Har mulighet for å kjøpe en ny 1 gen med 64gb wifi og 3g for rundt 3000,-. Ser 2 gen begynner på ca 3800 for den billigste utgaven. Burde jeg da slå til på denne "gamle"?

 

Lurer også på om det er mulig å åpne office og pdf filer på ipad? (Viktig i skolesammenheng).

Følger det med vegglader når man kjøper dem og må man koble dem til en bærbar pc og synkronisere med itunes slik som iphone?

 

Har sikkert flere spm men det var disse jeg kom på i farten.

 

Håper dere tar dere tid til å svare =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøp 2. generasjon, den er verdt prisforskjellen - lettere, tynnere, raskere, behageligere å bruke på alle måter. Bl.a vesentlig bedre surfeopplevelse.

 

Ja, du kan åpne Office- og PDF-filer. Kun for lesing med innebygd programvare, men på App Store finner du programvare som lar deg redigere også.

 

Ja, det følger med vegglader - en vanlig USB-port leverer rett og slett ikke nok strøm til å lade et nettbrett.

 

Med iOS 5, som kommer ut om 2-4 uker, vil du stort sett være uavhengig av tilkobling til PC for å synkronisere innhold mot iTunes og andre program på PCen - det meste vil ordnes automatisk og trådløst gjennom iCloud: http://www.apple.com/no/icloud/

Lenke til kommentar

Kjøp 2. generasjon, den er verdt prisforskjellen - lettere, tynnere, raskere, behageligere å bruke på alle måter. Bl.a vesentlig bedre surfeopplevelse.

 

Ja, du kan åpne Office- og PDF-filer. Kun for lesing med innebygd programvare, men på App Store finner du programvare som lar deg redigere også.

 

Ja, det følger med vegglader - en vanlig USB-port leverer rett og slett ikke nok strøm til å lade et nettbrett.

 

Med iOS 5, som kommer ut om 2-4 uker, vil du stort sett være uavhengig av tilkobling til PC for å synkronisere innhold mot iTunes og andre program på PCen - det meste vil ordnes automatisk og trådløst gjennom iCloud: http://www.apple.com/no/icloud/

 

Den er verd prisforskjellen på 3500 kr altså? Tenker da på 64gb versjonen med 3G.... Blir jo over dobbel pris for gen 2 som for 1en... :S

Lenke til kommentar

Misset én ting i ditt første innlegg, at det var en ny iPad 1. generasjon. Nesten mistenkelig billig til å være ny - men kan jo være noen som har vunnet den i premie for alt jeg vet... ;)

 

Uansett, jeg ville heller vurdert å gå for en 32GB-versjon iPad 2 med WiFi/3G, framfor en 1. gen med 64GB, hvis det å få ned prisen med 800 kr er et poeng (men 16 GB blir for knapt, mener jeg). iPad 2 er mye raskere og bedre etter mitt syn, bl.a fordi den har dobbelt så mye arbeidsminne og en betydelig raskere prosessor/grafikkprosessor, slik at iPad 2 ofte vil være omtrent dobbelt så rask når du f.eks navigerer rundt på nettsider eller jobber med Office-dokument. Mye bedre flyt i alt man gjør med iPad 2, rett og slett.

 

Kan jo være mye å spare på å kutte ut 3G også, hvis du strengt tatt ikke trenger det. Er det stort sett snakk om bruk på skole og hjemme, så har du vel WiFi begge steder - og sporadisk bruk av 3G kan for mange løses gjennom smarttelefonen de allerede har. Mange telefoner (bl.a iPhone 4) kan fungere som en WiFi "hotspot" som lar nettbrettet bruke telefonens 3G-forbindelse for å komme seg på nett.

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Misset én ting i ditt første innlegg, at det var en ny iPad 1. generasjon. Nesten mistenkelig billig til å være ny - men kan jo være noen som har vunnet den i premie for alt jeg vet... ;)

 

Uansett, jeg ville heller vurdert å gå for en 32GB-versjon iPad 2 med WiFi/3G, framfor en 1. gen med 64GB, hvis det å få ned prisen med 800 kr er et poeng (men 16 GB blir for knapt, mener jeg). iPad 2 er mye raskere og bedre etter mitt syn, bl.a fordi den har dobbelt så mye arbeidsminne og en betydelig raskere prosessor/grafikkprosessor, slik at iPad 2 ofte vil være omtrent dobbelt så rask når du f.eks navigerer rundt på nettsider eller jobber med Office-dokument. Mye bedre flyt i alt man gjør med iPad 2, rett og slett.

 

Kan jo være mye å spare på å kutte ut 3G også, hvis du strengt tatt ikke trenger det. Er det stort sett snakk om bruk på skole og hjemme, så har du vel WiFi begge steder - og sporadisk bruk av 3G kan for mange løses gjennom smarttelefonen de allerede har. Mange telefoner (bl.a iPhone 4) kan fungere som en WiFi "hotspot" som lar nettbrettet bruke telefonens 3G-forbindelse for å komme seg på nett.

 

Jo den er ny (fra butikk).

Jeg kommer mest til å bruke den på skolen de dagene jeg ikke gidder dra med meg den tunge bærbare og egentlig kun trenger tilgang til nett for å sjekke div ting som oppgaver, lese nyheter, sjekke mail osv. Jeg har tidligere hatt iphone 3gs og var godt fornøyd med nettsurfingen (hastigheten osv) på den.

Vil ha så mye minne som mulig og synes derfor 64gb utgaven er mest aktuell. 3G trenger jeg egentlig ikke men følte jeg like godt kunne kjøpe med når jeg fikk dette tilbudet. Selv om jeg kjøper 2 utgaven uten 3g koster den jo fortsatt 5500,-.

 

Ble veldig usikker nå.... :S

Lenke til kommentar

Støtter forslag om å heller gå for iPad2, som Newton nevner så er den raskere og lettere og det har mye og si for brukeropplevelsen, dette spilte ikke så mye rolle når iPad1 kom ut, for da var det ikke så mye annet og sammenligne med. 3G er også viktig i mine øyne, gjør iPad-en mye mere flexibel. Skjermen er også bedre og se på med sort sort rammen rundt fremfor hvit. Hvor mange GB du trenger er vel ganske avhengig av hva du kommer til og bruke den til, selv har jeg all musikk på mobilen, og ser lite film uten om på TV skjermen, så jeg har ikke bruk for 64GB, men syntes 16GB ble litt lite da enkelte apps begynner og blir store.

 

Beste kjøpet i mine øyne vil være iPad2 m/Wifi+3G Sort 32/64GB.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg ei 32GB padde med 3G. Noe som kostet meg nesten en 1000 lapp mer enn å kjøpe uten 3G. Jeg tenkte slik at man er veldig fleksibel med 3G. Og jeg ønsker å være fleksibel. Men det som ikke slo meg var at de fleste smart telefoner i dag har muligheten til å fungere som en trådløs router. Så sånn jeg ser det nå var det bortkastet med 3G. Jeg har jo alltid med meg mobilen min. Derfor har jeg også alltid med meg nett. Så om du har en smarttelefon og har tenkt å ha det i fremtiden så kjøp like gjerne uten 3G. Da slipper du å betale ekstra for tvilling sim eller eget separat abonnement :-) :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...