Gå til innhold

Oljeboring i Lofoten og Vesterålen basert på et risiko / forsikrings fond?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Med fare for å selge min egen sjel (som tidligere?? naturverner), lanserer jeg ideene nevnt nedenfor:

 

Vi har et nasjonalt oljefond. Jeg kom til å tenke.

 

Hvorfor ikke etablere et lokalt oljefond for Lofoten / Vesterålen som varer så lenge en eventuell oleutvinning pågår der? Fondet skal da blant annet brukes som et risiko/forsikrings fond i et sårbart område.

 

Poeneget er at det lokale fondet skal brukes til:

  1. Bedre lokalt oljevern i sårbare områder enn andre steder.
  2. Bidrag til lokalt næringsliv i tillegg til oljevirksomhet.
  3. Delvis overføring til regionen når oljevirksomheten avvikles.

 

Andre grunner til at jeg er for en slik løsning er også

  1. At teknologien stadig forbedres. For eksempel kan virksomheten muligens lokaliseres på bunnen uavheng av vær og vind.
  2. Det vil gå flere år før en slik virksomhet kan startes.
  3. Dermed vil teknologien være ytterligere forbedret?

.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første man kan gjøre er å starte en konsekvensutredning slik man gjør andre steder, men dette ble det ikke noe av pga at regjeringen måtte la SV vinne i noen saker, og de ville ikke vite noe mere om lofoten og vesterålen hvis jeg husker riktig.

 

Ellers er jeg litt imot at man skal delegere masse ekstra penger til disse områdene bare fordi de er "trassige".

1 Bedre beredskap bør man ha de fleste steder, og det er ikke nødvendigvis bare pga oljevirksomhet. Hvis man ser på de utslippene som har ført til større konsekvenser i Norge er nesten alle forårsaket av ordinær skipstrafikk, ikke oljeboring. Strengere krav til avstand fra land for skipstrafikken er nok bedre enn å hindre oljeboring, nye regler om dette er vel også på gang?

2 Jeg tror ikke lokalt næringsliv trenger noen ekstra stimulans. Oljevirksomhet fører som oftest med seg mye aktivitet og utvikling for de som vil være med. Jeg tror ikke folk i disse områdene skiller seg så mye fra resten av befolkningen i Norge at de ikke griper mulighetene.

3 Med bakgrunn i 1 og 2 så er dette heller ikke nyttig.

 

Grunnene dine som du nevner nederst er jeg enig i.

 

Det bores og pumpes opp olje mange andre steder langs kysten vår, og utviklingen inne sikrere rigger er kommet langt de siste årene. Det er et paradoks at man konsekvent ikke skal tillate moderne og sikre rigger å bore utenfor lofoten og vesterålen samtidig som det er helt greit at det står tett i tett med gamle rigger utenfor sør-vest-landet og pumper inn penger i felleskassa. Rigger som ville vært klassifisert som veteranbiler om de hadde vært biler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Lofoten og Vesterålen er etter mitt syn spesielle siden de er mer sårbare enn andre områder i Norge. Dersom du har sett noen av dokumentarene fra http://en.wikipedia.org/wiki/Exxon_Valdez_oil_spill har du sikker fått med deg de skadene som ble påført miljøet i Alaska av det oljesølet. Selv 20 år etter er ikke skadene på enkelte fiskestammer gjenopprettet.

 

Dermed er en utblåsing i Lofoten og Vesterålen langt mer alvorlig enn andre steder langs norskekysten.

 

Min Max prinsippet fra økonomisk beslutningsteori sier at du skal minmere sannsynligheten og konsekvensene av det verste som kan skje.

 

Et risiko / forsikringsfond er tenkt som en økonomisk buffer mot de verst tenkelige konsekvensene.

 

Konklusjon:

 

Siden de økonomiske og miljømessige konsekvensene av en utblåsing i dette området er større enn andre steder langs norskekysten er et forsikringsfond egnet til å minimere konsekvensene av at det verst tenkelige kan skje.

 

Dette fondet avvikles når oljevirksomheten i området er over.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Har ikke tro på ett slikt fond.

 

Fordi:

 

 

Noe lignende ble opprettet for Sør-Helgeland da baser osv ble lagt til Sandnessjøen og Kristiansund.

 

Var vel omkring 5 kommuner dette gjaldt mener jeg å huske og penger ble brukt til alt annet enn å hjelpe lokalt næringsliv.

 

Pengene ble rett og slett brukt opp på reiser, hotellopphold osv av de lokale politikere.

 

Dette var vel på slutten av 80-tallet hvis jeg ikke husker mye feil.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Exxon Valdes skip, ikke en bore eller produksjonsplatform. Det var riktignok et tankskip som fraktet olje, men oljetankere og andre skip vil passere lofoten og vesterålen uavhengig av om man borer etter olje akkurat der. Da er det langt viktigere å legge skipskorridorene lengre fra land, dvs å kreve at skipene holder lengre avstand til land. Da har man større marginer og mer tid på seg til å forhindre en grunnstøting.

 

Når det gjelder et eget fond så mener jeg fremdeles at det ikke har noen stor hensikt. Norge har penger som kan bevilges om det skulle skje en stor oljekatastrofe, og da er det bedre at de blir brukt der det eventuelt skjer, og ikke bindes til et spesielt sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...