Gå til innhold

Ny TV: Er denne et bra valg?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg ny TV for 5-6 tusenlapper tenkte jeg, og vil da gjerne ha deres råd.

 

Var innom Elkjøp i går og kikket på det de hadde av TV'er der, da jeg synes spesiellt denne var bra: PANASONIC TX32DK20

Jeg synes kvaliteten på denne var mye bedre enn resten av 32-tommerne der. (Bortsett fra 2 av de 3 som kostet 15000)

 

Så lurer jeg på: Er det noen av dere lesere som har denne TVn?

Eller dere har kanskje noe å si om den likevel bare ved å se på spesifikkasjonene på Elkjøp-siden, selv om ikke det var allverden som stod der, feks så jeg i butikken at den har både S-VHS og RCA-innganger i front noe som står stikk motsatt på Elkjøp sin noe dårlige side.

 

Vel vel. Har dere noe positivt/negativt å si om den som kan hjelpe meg å avgjøre om det blir den TVen så bare kom med det :wink:

Vet dere eventuellt om andre TVer som er bedre i den prisklassen, og ville det være lurt også å vurdere 29" 4:3 TV?

På forhånd takk :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg håper du er klar over at mange roter med instillingene på tv'ene i slike butikker. Du bør selv prøve å stille hver tv til det beste, for å deretter få noe bedre sammenligningsgrunnlag.

 

Jeg kjøpte forøvring Radionette 29" 4:3 til 3500, som har fungert helt fint i 6mnd og har bedre bilde enn Philips/Panasonic til 3500 (selv om det sitter Philips billedrør i den). Kjøpte såpass billig siden jeg skal ha projektor i tillegg.

 

Lykke til med kjøpet ditt :)

Lenke til kommentar
Jeg ville ihverfall ikke kjøpt noen 4:3 TV idag.

 

Det der finner jeg meget rart. På 4:3 sendinger vil en widescreen enten strekke bildet eller krympe bildet pga lavere høyde. En vanlig 4:3 kan vise 16:9 widescreen filmer uten å måtte justeres noe. Samt vanlig 4:3. Større bildeflate med andre ord. På widescreen kan det bli bitte litt mindre men det er lite.

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe meg ny TV for 5-6 tusenlapper tenkte jeg, og vil da gjerne ha deres råd.

 

feks så jeg i butikken at den har både S-VHS og RGB-innganger i front noe som står stikk motsatt på Elkjøp sin noe dårlige side.

 

Vel vel. Har dere noe positivt/negativt å si om den som kan hjelpe meg å avgjøre om det blir den TVen så bare kom med det  :wink:  

Vet dere eventuellt om andre TVer som er bedre i den prisklassen, og ville det være lurt også å vurdere 29" 4:3 TV?

På forhånd takk  :smile:

 

Jeg råder deg til å lese f.eks lyd og bilde. De har flere tester av tver i prisklassen din. Generelt så kan man vel si at en 32 tommers 100hz tv til 6k ofte har inngått en del kompromisser ang bildekvalitet. Du vil antageligvis legge merke til det helt ytters i kantene på skjermen, samt når det er mye bevegelse i bildet. Et annet avslørende punkt på tver er dens kontrast i bilder med svart og hvitt samtidig.

 

Jeg råder deg hvertfall til å gå for en 50hz tv hvis du skal bruke 5-6k. Jeg kjøpte meg nettopp en sony wega til 12k. Den ligger lavere del av prissjiktet lyd og bilde anbefaler med tanke på 100hz 32 tommere.

 

Jeg regner med du mente RCA i front? Altså 3 stk phonokontakter for kompositt video samt stereo audio? RGB har den kanskje via den ene scart kontakten hvis du er heldig.

 

DrErling

Lenke til kommentar

.... En vanlig 4:3 kan vise 16:9 widescreen filmer uten å måtte justeres noe. Samt vanlig 4:3.....

 

Vel jeg har jo på en måte hadd den "4:3/16:9-debatten" med meg selv der også jeg kommer fram til at 4:3 er jo mye bedre å se vanlige TV-sendinger på, men Widescreen er jo såklart bedre å se film på siden de fleste filmer kommer i widescreen (problemet er jo at filmene egentlig ikke er i 16:9, men noe annet widscreenformat)

 

Men som du sier blir vel ikke riktig om jeg forstår deg rett. Man kan ikke se widescreenfilmer på en 4:3 uten å justere, for hvis man bruker hele skjermen når filmen egentlig er widescreen vil ting bli høye å smale. Ser særlig dumt ut når bilene er høyere enn de er breie og lange.. Derfor burde man stille til 16:9 slik at man heller får en svart stripe oppe og nede.

Lenke til kommentar

Virker som et bra kjøp, selv om modellen ikke er helt ny.

Har selv en Panasonic TX32PK3, som har litt annet design (litt smalere høytalere) og flatt billedrør. Til gjengjeld har ikke PK3 100Hz.

Jeg har ikke sett DK20 selv, men Lyd og bilde hadde en test der DK1 var med for en tid siden (50Hz versjon) og den kom svært godt ut.

 

Eneste jeg er litt skeptisk til er etterslep i bildet på en såpass billig (og litt tilårskommen) 100Hz TV. En enkel måte å sjekke dette på er å sette på en fotballkamp, dersom tåta får en "komethale" ville jeg vurdert en 50Hz til samme pris (da får du som regel en mer påkosetet modell)

 

Ta en tur til på ulike butikker, og lek deg litt med farge og kontrastinstillingene på ulike modeller i din prisklasse. Velg den som med optimale innstillinger har det bildet som DITT øye liker best.

Lykke til med valget

Lenke til kommentar
Jeg ville ihverfall ikke kjøpt noen 4:3 TV idag.

 

Det der finner jeg meget rart. På 4:3 sendinger vil en widescreen enten strekke bildet eller krympe bildet pga lavere høyde. En vanlig 4:3 kan vise 16:9 widescreen filmer uten å måtte justeres noe. Samt vanlig 4:3. Større bildeflate med andre ord. På widescreen kan det bli bitte litt mindre men det er lite.

 

Ja du har nok rett i det, men slik jeg ser det oppveier fordelene med Wide for disse ulempene. Spesielt hvis du ser mye på DVD er ikke 4:3 optimalt. En tv har man gjerne i 10år og innen den tid vil trolig det meste av tv sendinger være i 16:9. Når prisene nå i tillegg er på et behaglig nivå, ser jeg ingen grunn til å kjøpe 4:3.

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe meg ny TV for 5-6 tusenlapper tenkte jeg, og vil da gjerne ha deres råd.

 

Var innom Elkjøp i går og kikket på det de hadde av TV'er der, da jeg synes spesiellt denne var bra: PANASONIC TX32DK20

Jeg synes kvaliteten på denne var mye bedre enn resten av 32-tommerne der. (Bortsett fra 2 av de 3 som kostet 15000)

 

Så lurer jeg på: Er det noen av dere lesere som har denne TVn?

Eller dere har kanskje noe å si om den likevel bare ved å se på spesifikkasjonene på Elkjøp-siden, selv om ikke det var allverden som stod der, feks så jeg i butikken at den har både S-VHS og RCA-innganger i front noe som står stikk motsatt på Elkjøp sin noe dårlige side.

 

Vel vel. Har dere noe positivt/negativt å si om den som kan hjelpe meg å avgjøre om det blir den TVen så bare kom med det  :wink:  

Vet dere eventuellt om andre TVer som er bedre i den prisklassen, og ville det være lurt også å vurdere 29" 4:3 TV?

På forhånd takk  :smile:

Når du kjøper en så "billig" 32", så er det som sagt inngått endel kompromisser. Kjøpte selv widescreen TV for noen uker siden, og etter å ha sett på utallige modeller på Lefdal og Elkjøp, så falt det på en 28"WS Panasonic 100Hz. Den koster normalt rundt 9-10.000,- men jeg handler til pers.pris :) Uansett, Panasonic lå hestehoder foran konkurrentene i denne størrelse/pris-klassen. MYE skarpere bilder, klarere, og svart var SVART. Særlig Philips hadde et slags hvit slør over bildene, slik at alt ble veldig blast. Og ja, jeg prøvde å stille inn de forskjellige TV'ene med tanke på farge/kontrast/lys osv. Sammenlignet med Loewe TV'n jeg hadde tidligere, så bildet til Panasonic meget bra, selv om Loewe ligger laaangt foran når det gjelder design.

Så jeg ville ha spart litt mer penger, eller kjøpt en "bedre" og mer påkostet 28" WS.

Lenke til kommentar

eneste jeg vet om tv er at dyrt er bra :D, men jeg leste i lyd & bilde at tv'er i 10.000kr klassen var bra kjøp hvis de ikke hadde 100hz (100hz gikk på bekostning av kvaliteten), 14-15.000kr og oppover var det bra med 100hz.

har du budsjett på ca 10.000kr så bør du altså ikke kjøpe tv med 100hz ifølge den artikkelen jeg leste.

Lenke til kommentar

Ja jeg skjønner hva dere mener med lite påkostete modeller, man kan liksom ikke få alt for 6000, kanskje jeg burde spare en måned til slik at det blir noen tusenlapper til?

Uansett så vil jeg si at 28" Widescreen er utelukket, da jeg har sett flere slike og mener de er for små.

 

Finnes det forresten ennå noen som lager gode 29" 4:3 TVer?

For liksom alt av ny teknologi som kan brukes i TVer blir jo pakket kun i widescreenmodellene, sant? Noen som vet om gode 29" 4:3 isteden?

Finnes noen gode slike blir det vel enten det eller 32" widescreen..

Lenke til kommentar

Skal du bare se TV: 4:3 og 50Hz

 

Skal du se DVD: 16:9 og 100Hz <-- det duger skikkelig bra.

 

Panasonic er et riktig bra kjøp. Husk, det er bare noen få produsenter som produserer sine egne billedrør, phillips produserer f.eks billedrør til en mengde ulike produsenter.

 

Skal du ha et riktig fedt TV derimot, da går du for LOEWE! :)

Lenke til kommentar
Ja jeg skjønner hva dere mener med lite påkostete modeller, man kan liksom ikke få alt for 6000, kanskje jeg burde spare en måned til slik at det blir noen tusenlapper til?

Uansett så vil jeg si at 28" Widescreen er utelukket, da jeg har sett flere slike og mener de er for små.

 

Finnes det forresten ennå noen som lager gode 29" 4:3 TVer?

For liksom alt av ny teknologi som kan brukes i TVer blir jo pakket kun i widescreenmodellene, sant? Noen som vet om gode 29" 4:3 isteden?

Finnes noen gode slike blir det vel enten det eller 32" widescreen..

 

Sony FX66 29" er et godt valg i så henseende. Denne tven bruker vi ofte på jobb som monitor ved bruk av video/dvd/videokonferanse. Lyd-delen på tv`er er stort sett ikke noe å samle på uansett, så det synes jeg du bør se bort ifra når du leser tester o.l. Trekk ut det som har med bildekvalitet å gjøre så kommer du et stykker nærmere målet.

 

DrErling

Lenke til kommentar

Ser du lite film (på dvd) og mest TV-sendinger er vel en 4:3-TV et greit valg, men ønsker du litt hjemmekino i stua er det 16:9 som gjelder.

En 16:9-TV gir deg langt bedre vertikal oppløsning på bildet hvis du ser dvd da de fleste dvd-filmer er optimalisert for 16:9-tv'er (anamorphic). Skal du se dvd på en 4:3-TV og formatet på filmen er 2.35:1 eller 16:9 blir som regel bildet ganske lite(Svarte linjer over og under) og dårlig oppløst.

 

Selv har jeg en 16:9 Panasonic TV, og er strålende fornøyd med den. Hadde jeg kjøpt en 4:3 hadde jeg angret i dag, siden jeg er glad i å se på dvd-film. Panasonic-TVene har dessuten en bra auto-mode, hvor tv'n hele tiden sjekker formatet på TV-sendingen, og "zoomer" bildet for deg slik at det fyller så mye som mulig av skjermen uten at bildet forvrenges.

 

Ser du KUN TV-sendinger: 4:3

 

Ellers: 16:9

Lenke til kommentar

Ok, takker for alle svar jeg har fått :p

Det blir vel til at jeg kjøper den TVn da, som jeg linka står i første post.

Den er vel som dere sier veldig god til den prisen håper jeg. Tror det er et tilbud som de har en stund nå. Uansett om jeg ikke skulle bli fornøyd har man jo angrefristen :D, så da får jeg bare returnere den før 30 dager har gått å legge på litt av neste lønn kanskje, for å kjøpe en bedre :p

Lenke til kommentar

Kjøpte en 28" WS Philips tv til 6 lapper(tidligere i år), med flat skjermoverflate. 50 Hz. De hadde flere 28"'ere med 100hz til samme pris, og de hadde klart dårligere billedkvalitet.

 

Å kjøpe 32"'er til den prisklassen var ikke tale om, da de hadde en kvalitet som var en så alt for stor nedtur.

 

Er svært fornøyd med philips'n min da den også har svært god lyd (innebygget sub og senterhøyttaler).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...