Gå til innhold

Unormalt høy temp på i7 870 med Noctua NH-U12P SE?


SWAT dude...

Anbefalte innlegg

Hallo! Oppgraderte fra E6750 ved juletider til i7 870, og det var rett og slett en utrolig oppgradering ytelsesmessig. Planen var å klokke prosessoren, men pga allerede vanvittig ytelse så jeg ikke helt poenget, og glemte det forsåvidt bort :| ....

 

 

Satt å kjeda meg her om dagen, så tenkte jeg skulle teste litt OC igjen. Begynner å bli noen år siden sist, og i7 har jo et godt rykte på seg når det kommer til OC, så jeg satte igang.

Etter litt tid lå jeg på 3.9GHz uten for mye rot ved 1.28v. Starta Intel Burn Test med HWmonitor stående på, og oppdaget fort at tempen steg til nivåer betraktelig høyere enn det jeg hadde regnet med.

 

Under IBT, med 8 tråder og max belastning stiger tempen til 72c.

Ved vanlig spilling ligger den rundt 60c og 40-45 ved idle.

 

Dette virker ganske latterlig, med tanke på at broren min kjører en 2600k @ 4.4GHz med stock kjøler, og den stiger ikke over 60c under spill.

 

Så spørsmålet mitt er rett og slett hvorvidt disse tempraturene er normale? eller om jeg har bommet litt på monteringen når jeg satte den på plass. Kan jo også nevne at GPUen er kjøligere under load enn CPUen atm, den kjølt med en Zalman VF3000, noe jeg aldri har opplevd før selv ved OC :dontgetit:

 

Noen som har peiling på dette så hadde det vert til stor hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil si at temperaturen du opplever etter å ha klokket en så bra prosessor hele 1 Ghz, er ganske normal. I hvertfall med stock kjøler. Om jeg ikke tar helt feil, så ligger den på 40-45 grader i full load på stock? Isåfall er en økning til 70 grader helt OK.

 

Hvis du virkelig vil overklokke bør du nok gå for en vannkjøling(eller en såkalt vannbasert kjøling).

Overklokking med stock kjøler gir sjeldent veldig bra resultater. Min regel er at sålenge prosessoren ikke stiger over 80 grader(og så fremt den er stabil), så kan den klokkes enda mer.

 

Når det kommer til din brors i7 2600k, så må han enten ha et villt kabinett eller et iskaldt rom.

Et par kompiser sliter med å holde den under 60 grader på STOCK, selv med rimelig bra kabinetter (han ene har 2x 240mm, 1x 140mm og 2 120mm vifter).

Lenke til kommentar
Unormalt høy temp på i7 870 med Noctua NH-U12P SE?

 

Jeg kjører med andre ord ikke stock kjøling..

 

Ah, beklager for den. Likevel vil jeg ikke si at du opplever en unormal høy temperatur.

Du bør enten gå for en annen type kjøling eller et kabinett med bedre kjøling (evt. installere flere vifter på det du allerede har, dersom det er mulig) hvis du vil overklokke ytterligere.

 

... eller bare drite i å skru på varmovnen. :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...