Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Gåen toppakning på 206?


celicagt4

Anbefalte innlegg

Skrevet

206 fra 2001, bare kjørt 137 000 km. Har vært på nylig sjekk hos Bertel o Steen i april, der de skiftet pakninger bare og testet kjølevann og sa alt var ok.

 

Sjekket i går og det er trolig kondens på oljelokket og kjølevannet har en mistenkelig brun, nesten svart farge. Det lekker også litt olje etter stans/parkering. Det lekker også olje i motorrommet fra toppakningen(?) .. Bilen har IKKE kokt eller gått opp i temperatur ved noen anledninger. Kan ikke merkes på bilen.

 

Noen peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være sprekk i toppen hvis det er like ille etter bytte av pakning.

 

Tror du at det er "garanti" fra Bertel O Steen enda, siden de tok en storservice i april?

  • 2 uker senere...
Skrevet

Helt klart topp-pakning eller sprikk i topp. Både alder og km sliter på pakning. Lite kjølevæske i kjølevann er bad da pakning vil korrodere.

 

Topp må av og trykktestes, overhales og ny pakning må på. En kan ta sjansen på å bare bytte pakning for å spare.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Akkurat fått bilen tilbake fra BoS, og det var altså toppakningen som var gåen. Arbeidet pluss deler kom på en nette sum av ca. 8500 kr.

Skrevet

Hvis du snakker om 1,4l eller 1,6l bensin motor så er toppakningen en svakhet. Kjenner disse motorene meget godt. har skrudd en god del på de, 1,4 og 1,6 er i prinsipp samme motor, men med forskjellig boring.

 

Jeg har byttet toppakning selv på 3 slike motorer, og det er meget enkelt. Selve toppakningen koster vel ca 3-400, du må ha nye bolter til omtrent samme pris. Med det samme du holder på bytter du selvsagt registerreim, og strammehjul til denne, kjøleveske og olje. Sum ca 1500 i deler. Selve skrujobben tar 2-3 timer, maks 5 hvis du ikke har skrudd på slike motorer før. Hvis du er grundig så kan du sende inn toppen til planing, men så lenge motoren ikke er varmkjørt er det sjelden nødvendig.

 

Bos har da tatt 6000 kr for en jobb som tar 2-3 timer??

Skrevet

Hvis du snakker om 1,4l eller 1,6l bensin motor så er toppakningen en svakhet. Kjenner disse motorene meget godt. har skrudd en god del på de, 1,4 og 1,6 er i prinsipp samme motor, men med forskjellig boring.

 

Jeg har byttet toppakning selv på 3 slike motorer, og det er meget enkelt. Selve toppakningen koster vel ca 3-400, du må ha nye bolter til omtrent samme pris. Med det samme du holder på bytter du selvsagt registerreim, og strammehjul til denne, kjøleveske og olje. Sum ca 1500 i deler. Selve skrujobben tar 2-3 timer, maks 5 hvis du ikke har skrudd på slike motorer før. Hvis du er grundig så kan du sende inn toppen til planing, men så lenge motoren ikke er varmkjørt er det sjelden nødvendig.

 

Bos har da tatt 6000 kr for en jobb som tar 2-3 timer??

 

Kan jo hende de byttet ventiltetningene også?:cool: 6000 kr for en toppakningjobb+reg reim + vannpumpe synes jeg høres Pakningsflatene skal jo reingjøres også og det tar litt tid.

Skrevet

Planing av topp må gjøres om du har tenkt til å være sikker..

Har selv jobbet på BoS, og har da byttet noen av disse, (Ikke et ukjent fenomen) og har aldri tatt sjangsen på å ikke plane toppen som koster noen hundrelapper..

 

Og jo, selv de mest drilla gutta på verkstedet der bruker en stund på dette.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Hvis du snakker om 1,4l eller 1,6l bensin motor så er toppakningen en svakhet. Kjenner disse motorene meget godt. har skrudd en god del på de, 1,4 og 1,6 er i prinsipp samme motor, men med forskjellig boring.

 

Jeg har byttet toppakning selv på 3 slike motorer, og det er meget enkelt. Selve toppakningen koster vel ca 3-400, du må ha nye bolter til omtrent samme pris. Med det samme du holder på bytter du selvsagt registerreim, og strammehjul til denne, kjøleveske og olje. Sum ca 1500 i deler. Selve skrujobben tar 2-3 timer, maks 5 hvis du ikke har skrudd på slike motorer før. Hvis du er grundig så kan du sende inn toppen til planing, men så lenge motoren ikke er varmkjørt er det sjelden nødvendig.

 

Bos har da tatt 6000 kr for en jobb som tar 2-3 timer??

 

8500 for å være eksakt. Det er 1,4 motor på den.

 

 

Planing av topp må gjøres om du har tenkt til å være sikker..

Har selv jobbet på BoS, og har da byttet noen av disse, (Ikke et ukjent fenomen) og har aldri tatt sjangsen på å ikke plane toppen som koster noen hundrelapper..

 

Og jo, selv de mest drilla gutta på verkstedet der bruker en stund på dette.

 

Det sto ingenting om planering på den lappen med oversikt over hva arbeid de hadde tatt seg betalt for. Er det en veldig negativ ting det? Holder det ikke lenge da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...