Gå til innhold

oppretning av vmware, printserver, ubuntu, osv..


nisse1991

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kan forklar hva jeg tenker med bruk av vmware osv....

 

Jeg har lyst til å opprette en Vmware server som skal kjøre printserver,ubuntu,ad,filserver(home folder).

 

Det skal rett rett og slett være et proskjekt der jeg setter opp en egen liten lab hjem som jeg kan drive og teste ting og lære meg mer om de forskjellige produktene.

 

Så det jeg lurer på er hvor høyt opp pris må jeg hvis jeg skal ha en pc som kan kjøre alle disse tingene samtidig, vet det er viktig med mye ram,cpu,disk....

 

Lurer også på om det er mulig og bruke SATA disk sammen med Vmware?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bygge en PC til under 4000 som fungerer fint som test/lab server hjemme.

 

En "El cheapo" løsning som virker ypperlig er å basere seg på en AMD Phenom II CPU (Ikke Athlon, det er verd de ekstra hundrelappene), et ATX hovedkort med 4 slotter til RAM og støtte for 16GB totalt og så bestykke dette hoverkortet med RAM. Billigste sort holder! Bruk noen kroner på en skikkelig strømforsyning, dvs fra en bra fabrikant. Det holder med 400W!!

 

Målet er å få max med RAM til en greit pris. Du kan få mer RAM i en Intel basert box, men det blir mye dyrere. Kjøp heller to av disse serverne. CPU hastighet spiller ingen rolle. IKKE OVERKLOKK, det vil ikke bli stabilt og mye frustrasjoner. Overklokk heller gamingriggen din...

 

SATA disk virker helt fint med VMWare og HyperV. Kjøp disker som er beregnet å spinne hele døgnet om du har datane dine kjær, husk backup! RAID 1 med to disker gir nok plass og best hastighet i et slikt labmiljø.

 

Dette ender for opp med å bli en permanent server hjemme nå du har labbet en stund. Da er det greit at HAR HUSKET BACKUP fra starten av. RAID er ikke backup, men en eksterndisk du koble fra kan være en rimelig løsning. Står den tilkoblet serveren er den utsatt for følgeskader fra når "serveren" din går i stykker, så koble den fra!

 

Det finnes mange bedre servere å sette opp, men da må du regne med å gi vesentlig mer (10000+). Bygg deg da heller en liten Dell server på nettsidene. MEN det er ikke nødvendig for å komme i gang, specen jeg har satt opp over er mer enn godt nok for å test og komme i gang. Det er det jeg selv bruker i mitt eget testmiljø.

Lenke til kommentar

Håper noen andre kan gi et godt svar på kabinettspørsmålet, men generelt er reglen at stille og god luftgjennomstrømning ikke hører sammen i et kabinett.

 

x6 CPU er overkill for dette, da er du på vei til å lage en boks du ønsker å bruke til noe annet også. Ikke noe galt idet, men skal du kun bruke den til det du nevnte i første posten er pengene bedre brukt på øl - da får du hvertfall noen gode halvlitere. Vurder heller å gå til en x2 CPU, det er egentlig mer enn nok.

Lenke til kommentar

Jeg er i samme båt her. Problemet er å finne et hovedkort og eventuelt en RAID-kontroller som støtter VMDirectPath/RDM da jeg har tenkt å ha 4/6x2TB til OpenFiler som egen VM som igjen kjører SW-RAID5 på disse 4/6 diskene.

 

Vil VMWare vSphere se enhver disk som er koblet til hvilken som helst diskkontroller? Feks et Speed Dragon SATA-kort? Tenker ikke å bruke RAID-funksjonaliteten i et RAID/SATA-kort uansett.

 

Foreløpig ser det slik ut: http://www.prisjakt.no/mypage.php?a=joachimvadseth&k=41

 

+ disker og en eventuell SSD til VMWare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...