Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bytte fra Rivotril til Valium


screenman

Anbefalte innlegg

Dersom man vanligvis går på Rivotril for behandling av angst.

La oss si 3mg, hver gang man skal noe spesielt, man tar dette vanligvis 1-3 ganger i uken med en ukers pause innimellom, og man skal bytte fra Rivotril til Valium. Hvor lenge tror dere man burde ta en pause før man begynner på Valium, med tanke på toleranse?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom man vanligvis går på Rivotril for behandling av angst.

La oss si 3mg, hver gang man skal noe spesielt, man tar dette vanligvis 1-3 ganger i uken med en ukers pause innimellom, og man skal bytte fra Rivotril til Valium. Hvor lenge tror dere man burde ta en pause før man begynner på Valium, med tanke på toleranse?

 

Takker for svar :)

 

For det første,så får man ikke Rivotril for angst.Rivotril er en Eplepsi medisin.Og har du fått det av legen din for angst...bør du bytte lege.valium,stesolid og vival går under samme gruppe,og med nesten samme virkning.Men en svakere virkning enn Rivotril...rivotril kan samenlingnes med ryhopnol i virke måte,og derfor ingen medisin for angst. Men dette kan du jo sjekke ut selv på http://www.felleskatalogen.no/

:)

Lenke til kommentar

Det er da en kjent sak at medisiner kan funke til ting de ikke i utgangspunktet er ment for, så at legen har gjort denne vurderingen er sannsynligvis ikke noe problem. Mener å huske at en kompis av meg fikk samme behandlingen.

 

Jo det er sant.Men Rivotril er i utgangspunktet ikke ett middel mot angst.Samme virkning som feks Rohypnol..og det er jo igjen en sovemedisin..så angst og sovemedisiner blir ofte blandet som om det skulle være det samme.Noe det ikke er.Jeg er ingen lege,men har laaaang erfaring,men er ikke der nå om du skjønner;)

Lenke til kommentar

Sitat fra norske wikipedia

 

Klonazepam har trolig også effekt på nevrotransmitteren serotonin, og det er derfor postulert at medikamentet kan ha en særlig rolle i behandlingen av angst, men dette er ikke tilstrekkelig dokumentert.

 

På den engelske versjonen kommer disse bruksområdene opp:

 

Clonazepam may be prescribed for the following:

 

Epilepsy[6][7]

Anxiety disorders

Panic disorder[8]

Initial treatment of mania or acute psychosis together with firstline drugs such as lithium, haloperidol or risperidone[9][10]

For the management of the visual effects of HPPD

Hyperekplexia[11]

Many forms of parasomnia are sometimes treated with clonazepam.[12] Restless legs syndrome can be treated using clonazepam as a third line treatment option as the use of clonazepam is still investigational.[13][14] Bruxism also responds to clonazepam in the short-term[15] Rapid eye movement behavior disorder responds well to low doses of clonazepam.[16]

The treatment of acute and chronic akathisia induced by neuroleptics also called antipsychotics.[17][18]

Spasticity related to amyotrophic lateral sclerosis [19]

 

Ser ut til at Rivotril ikke direkte er uegnet for folk med angst iallefall

Endret av The_Droide
Lenke til kommentar

Håper du vet hva du holder på med. Benzoer er noe dritt den dagen du ikke har nok piller til å takle abstinensene. Om du ikke får utskrevet er det nok en grunn til det.

 

Jeg vet ganske godt hva jeg driver med.

Grunnen legen oppgir for at han ikke vil utskrive benzo er "Stor Avhengighetsfare", "Stor Tilvennningsfare" og "Du utsetter bare selve problemet".

Endret av screenman
Lenke til kommentar

Om du selvmedisinerer deg med illegalt anskaffede benzodiazepiner så vet du ikke godt hva du driver med.

Får du noen annen form for behandling for problemet?

 

Kan du vennligst forklare meg hva din definisjon av "..så vet du ikke hva du driver med." er?

Sånn jeg ser det, så blir jeg tvunget til å skaffe det illegalt når verken fastlegen eller BUP vil utskrive det.

De vil heller at jeg skal gå på Anti-depressiva og/eller et eller annet medikament som brukes for folk med "sinnsyk"-lidelser.

 

Jeg ble tilbudt "musikk-terapi", og nå når jeg nevnte "skaffer Rivotril illegalt om dere ikke vil utskrive" så blir jeg tilbudt det jeg nevnte ovenfor.

Lenke til kommentar

Legen din gir deg et helt korrekt og faglig forsvarlig avslag når du ikke får skrevet ut benzo. At du velger å likevel trosse legen og bup, viser at du ikke tar ansvar for din del av behandlingen, og foretar deg handlinger som vil forverre plagene dine og gi den flere og nye problem.

 

Det er synd, men det er dessverre noen som forholder seg så destruktivt og trassig til sin egen helse, og det er min erfaring at det er svært vanskelig å hjelpe disse personene før de endrer innstilling og begynner å samarbeide mer om behandlingen sin.

 

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

benzodiazepiner er medisiner som ikke skrives ut uten at det er særlig god grunn til det, da de har, som du har fått hørt, fare for avhengighet, problematiske bivirkninger, og at det ikke på noen måte løser problemet. "Vanlige" antidepressiver kan også hjelpe mot angst til en viss grad, mens du blir behandlet med terapi. Om du har så kraftig angst at du ikke kan klare deg uten er det i tilfelle noe du ikke har fått klart nok fram under samtale med lege/BUP. Det kan nok ledtt føles som en rask og enkel løsning på angstproblemer å ta slike medisiner, men det er det ikke.

 

Hva er det som gjør at du føler at du er tvunget til å ta disse medisinene?

Lenke til kommentar

Legen din gir deg et helt korrekt og faglig forsvarlig avslag når du ikke får skrevet ut benzo. At du velger å likevel trosse legen og bup, viser at du ikke tar ansvar for din del av behandlingen, og foretar deg handlinger som vil forverre plagene dine og gi den flere og nye problem.

 

Det er synd, men det er dessverre noen som forholder seg så destruktivt og trassig til sin egen helse, og det er min erfaring at det er svært vanskelig å hjelpe disse personene før de endrer innstilling og begynner å samarbeide mer om behandlingen sin.

 

Hilsen

Dag

 

Du hører ut som fastlegen min..

Lenke til kommentar

benzodiazepiner er medisiner som ikke skrives ut uten at det er særlig god grunn til det, da de har, som du har fått hørt, fare for avhengighet, problematiske bivirkninger, og at det ikke på noen måte løser problemet. "Vanlige" antidepressiver kan også hjelpe mot angst til en viss grad, mens du blir behandlet med terapi. Om du har så kraftig angst at du ikke kan klare deg uten er det i tilfelle noe du ikke har fått klart nok fram under samtale med lege/BUP. Det kan nok ledtt føles som en rask og enkel løsning på angstproblemer å ta slike medisiner, men det er det ikke.

 

Hva er det som gjør at du føler at du er tvunget til å ta disse medisinene?

 

Det som får meg til å føle meg tvunget til å ta disse medisinene, nevnte jeg ovenfor.

Fordi verken legen eller BUP vil utskrive det, og det at jeg ikke kan gå på kino, møte folk, eller gjøre hva som helst andre sosiale aktiviteter, noe disse medikamentene hjelper UTMERKET for.

 

Sosial Angst er ikke bare "Angst" heller. Det slår ned på selvtilliten noe jævlig, og fører logisk nok med seg depresjoner til slutt.

 

Og jeg er virkelig ikke interessert i å kaste bort ungdomsårene mine på behandling og medikamenter som tar flere år, når det finnes medikamenter som fjerner symptomene bare i løpet av få timer.

Og denne "Avhengighetsfaren" som de nevner er bare tull etter min mening.

Jeg er ikke blitt avhengig av Rivotril, og jeg øker ikke dosen når jeg får toleranse.

 

Det går på personen, om en burde få utskrevet benzo, og ikke "avhengighets og tilvenningsfaren".

Jeg vet faktisk godt i det å ikke ikke øke dosen, som så mange gjør.

Det er dumskap, idiotskap og man ber rett og slett om å bli avhengig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legen din gir deg et helt korrekt og faglig forsvarlig avslag når du ikke får skrevet ut benzo. At du velger å likevel trosse legen og bup, viser at du ikke tar ansvar for din del av behandlingen, og foretar deg handlinger som vil forverre plagene dine og gi den flere og nye problem.

 

Det er synd, men det er dessverre noen som forholder seg så destruktivt og trassig til sin egen helse, og det er min erfaring at det er svært vanskelig å hjelpe disse personene før de endrer innstilling og begynner å samarbeide mer om behandlingen sin.

 

Hilsen

Dag

 

Du hører ut som fastlegen min..

 

 

Da er fastlegen din en som vil det som er best for pasienten sin, og holder på det som er riktigst selv om pasienten er uenig i det.

 

Dag

Lenke til kommentar

Legen din gir deg et helt korrekt og faglig forsvarlig avslag når du ikke får skrevet ut benzo. At du velger å likevel trosse legen og bup, viser at du ikke tar ansvar for din del av behandlingen, og foretar deg handlinger som vil forverre plagene dine og gi den flere og nye problem.

 

Det er synd, men det er dessverre noen som forholder seg så destruktivt og trassig til sin egen helse, og det er min erfaring at det er svært vanskelig å hjelpe disse personene før de endrer innstilling og begynner å samarbeide mer om behandlingen sin.

 

Hilsen

Dag

 

Du hører ut som fastlegen min..

 

 

Da er fastlegen din en som vil det som er best for pasienten sin, og holder på det som er riktigst selv om pasienten er uenig i det.

 

Dag

 

Eller så tenker han mest på seg selv, og er redd for å få et dårlig rykte ved å utskrive et slikt medikament.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

vel jeg sleit med ekstrem angst, som satte seg fysisk i kroppen min ved ufrivillige rykninger i hodet/nakken og armer. ble uvell å ville kaste opp ute i sosialt lag. jeg fikk utskrevet benzoer.

 

klarte å holde dosen i noen uker før jeg måtte ta flere/øke mengden mg utskrevet for å få samme effekt. Så tilslutt gikk det helt over bord, å jeg selvmedisinerte meg for å klare hverdagen. da jeg lå på 200 mg om dagen, for i det hele tatt å ikke kjenne abstinensene klarte jeg tilslutt å skaffe meg hjelp etter mye mas fra samboer(all ære til henne).

 

det som er ille med benzoer er at det svekker dømmekraften din, som regel skjønner du ikke at det er ett problem der før det er for sent. siden du skaffer illegalt, hva skal du gjøre den dagen din dealer er tom, eller økonomien ikke strekker til? selvmedisinere med noe annet?

 

jeg vet av førstehåndserfaring at beroligende kun utsetter problemet ditt. å det eneste tipset jeg har er å få fram hva det er du sliter med, i så stor grad at ditt hjelpeapparat skjønner det. i tillegg til å gradvis utsette deg for de situasjonene du synes er vanskelig. dette høres helt jævlig ut jeg vet, tenkte det samme selv, men nå kan jeg faktisk gå på kino, å være sammen med folk uten at det er altfor ille.

Lenke til kommentar

Det som får meg til å føle meg tvunget til å ta disse medisinene, nevnte jeg ovenfor.

Fordi verken legen eller BUP vil utskrive det, og det at jeg ikke kan gå på kino, møte folk, eller gjøre hva som helst andre sosiale aktiviteter, noe disse medikamentene hjelper UTMERKET for.

Utifra dette høres det nesten ut som du allerede har oppnådd en psykisk avhengighet.

Og jeg er virkelig ikke interessert i å kaste bort ungdomsårene mine på behandling og medikamenter som tar flere år, når det finnes medikamenter som fjerner symptomene bare i løpet av få timer.

Det finnes ingen mirakelkur for sosial angst. Det krever at en jobber med problemene som ligger under, og dette tar tid. Å ta slike medisiner vil bare utsette problemet, og sannsynligvis gjøre det ennå værre.

Jeg vet selv at slike ting kan være vanskelig å akseptere, men du gjør deg selv en bjørnetjeneste med å fortsette slik du gjør nå.

Lenke til kommentar

Det er bra legen din tenker på ryktet sitt og ikke gir deg medisiner som er farlige for deg. Legen følger forsvarlige anbefalinger og rådene han gir deg er helt i tåd med det legen skal i slike situasjoner. Benzo hjelper ikke, og gir deg større og andre problem i tillegg til de du alt har.

 

De anefalte behandlingen av sosial angst er kognitiv adferdsterapi. Hvis det ikke fører frem kan man benytte andre terapiformer, eventuelt supplert med antidepressiva. Benzo strider mot faglig forsvarlig og anbefalt behandling.

 

Behandling er frivillig i Norge. Du trenger ikke ta i mot hjelp hvis du ikke ønsker det. Men benzo mot vedvarende angst er og blir feilbehandling, og har en rekke skadelige bivirkninger.

 

Hilsen

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...