Gå til innhold

Hjelp med styring


Anbefalte innlegg

Hei, lurer litt på hvorfor dette ikke fungerer.

Jeg prøver å aktivere (holdekrets) et rele Q2 med en induktiv giver S1.

 

Slik som jeg har det nå slår releet ut og inn hele tiden så lenge giveren er aktivert. Men hvis jeg trykker inn knappen på releet manuelt og slepper holder den seg inne. :hmm:

 

Induktive giveren skal ha + på brun og - på blå. Og releet skal kobles mellom svart og brun.

 

Q1 ligger som den skal hele tiden (NC).

 

Det er denne strømforsyningen, induktive giveren og dette releet: (ikke den koblingen)

http://4.bp.blogspot.com/-vHXqrLGMuhE/TmYxe4sI81I/AAAAAAAAABA/2vZ_dlFYyfY/s1600/IMG_20110906_105400.jpg

 

Koblingsskjema:

2z9h3k5.png

Endret av StonedWarrior
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg gjør et forsøk:

 

(Antar det er 24V (bare for å kunne referere til en spenning))

 

 

Til vanlig vil ikke relèet være trukket.

 

Så når den induktive giveren slår inn får man 0V inn på Q2-A1 og siden man har fast 24V på Q2-A2 vil relèet trekke.

 

Dette vil åpne Q2-22/21 og lukke Q2-13/14 og slik gi holdekobling med 0V over Q2-13/14.

 

Dersom her Q2-22/21 blir åpnet slikt at Q2-A1 mister 0V før Q2-13/14 blir lukket (og gir Q2-A1 0V), vil ikke holdekoblingen slå til og relèet blir liggende å dirre.

 

Dersom du tvinger relèet med knappen vil Q2-13/14 få tid til å lukke og slik holde koblingen fast.

Lenke til kommentar

Som Ekko er inne på så er Q2:21/22 problemet. Når denne åpner så kutter du spenningen til spolen på reléet og det faller fra igjen, så lukker kontaktsettet igjen, spolen får spenning og på'n igjen. Et vanlig relé åpner NC kontaktsettene først og lukker deretter NO kontaktsettene, det finnes "make before break" reléer, men det brukes bare i spesielle tilfeller. Hvorfor har du egentlig lagt inn det kontaktsettet der? Kan ikke se noen nytte i det.

Lenke til kommentar

Litt usikker på om det der vil fungere, men det er ikke helt vanlig å koble givere slik (tror jeg). Blå og svart slik du har skrevet det skal kun være + og - tilførsel, mens brun er "signalet". Slik du har det nå må strømmen gå igjennom Q2 (motstand).

 

Skal se om jeg finner et eksempel...

 

Edit: Fant jeg fant. Der ser du jeg går ut fra "signalet" på giveren til rekkeklemmer og en pls i stedet for kontaktor, men prinsippet blir det samme.

 

Skyt meg om jeg tar feil, med det er slik jeg har lært det.

 

Edit 2: Ser nå at du har tegnet giveren på en rar måte der du går inn med spenning på topp og på høyre siden. :ohmy:

Skjema - Ny.pdf

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...