Gå til innhold

Trenger hjelp med Naturfag lekse ! :)


Anbefalte innlegg

Heisann!

Trenger litt hjelp fra dere. Håper dere kan svare på spørsmålene under for hvert av grunnstoffene.

 

* Kalsium

* Natrium

* Hydrogen

 

- Hvor mange protoner har grunnstoffene ?

- Hvor mange elektronskall har grunnstoffene ?

- Hvor mange ytterelektroner har stoffene ?

- Spesielle egenskaper eller bruksområder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil altså at noen skal gjøre leksene for deg. Det tror jeg det er ingen her som er villig til å gjøre.

 

Du får heller spørre hvordan du finner ut svaret på spørsmålene. F.eks. så bestemmer antallet protoner hvilket grunnstoff atomet er. Hvis du ikke visste det, så kunne du spurt: Hvordan vet jeg hvor mange protoner et gitt grunnstoff har? Og dermed ville du ha lært noe nytt, som du ikke ville ha lært hvis jeg bare ga deg svarene på spørsmålet. Og dermed kan du finne selv ut svarene på de 3 grunnstoffene du nevnte over og alle de andre i den periodiske tabell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm, dette er veldig "basic" kjemi som du burde kunne godt siden du vil møte på det senere.

 

De går -veldig- grundig gjennom disse spørsmålene på skolen. Jeg vil anbefale deg å følge med i timen, og hvis du ikke har gjort det/ikke forstått så burde du lese i naturfagsboken din. Der står alle svarene

Lenke til kommentar

Heisann!

Trenger litt hjelp fra dere. Håper dere kan svare på spørsmålene under for hvert av grunnstoffene.

 

* Kalsium

* Natrium

* Hydrogen

 

- Hvor mange protoner har grunnstoffene ?

- Hvor mange elektronskall har grunnstoffene ?

- Hvor mange ytterelektroner har stoffene ?

- Spesielle egenskaper eller bruksområder.

 

Hvis du går på google bilder og søker periodic table of elements eller periodesystemet vil du finne mange bilder av periodesystemet.

Gjør dette, og du vil se at kalsium er nummer 20 i periodesystemet. Dette er det såkalte atomnummeret, som forteller deg hvor mange protoner atomet har. Kalsium er nummer 20, og har 20 protoner. Natrium er nummer 11 og har 11 protoner. Hydrogen er nummer en og har ett proton.

 

 

Hvis du vil vite svare på de andre spørsmålene anbefaler jeg deg å se her:

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/Periodic_Table_of_Elements_showing_Electron_Shells.svg

Der vises elektronfordelingen i alle atomene.

Endret av MækkTævvish
Lenke til kommentar

dette er jo helt basice spm. de tre første svarene skal jo stå i naturfagsboken, hvis du klarer å lete. det klarte hvertfall jeg når jeg hadde naturfag.

 

når det kommer til bruksområdet så står sikkert det i boken også, men her er det hvertfall veldig lett å google.

 

feks hydrogen, har du hørt om brenselsceller?

Lenke til kommentar

Heisann!

Trenger litt hjelp fra dere. Håper dere kan svare på spørsmålene under for hvert av grunnstoffene.

 

* Kalsium

* Natrium

* Hydrogen

 

- Hvor mange protoner har grunnstoffene ?

- Hvor mange elektronskall har grunnstoffene ?

- Hvor mange ytterelektroner har stoffene ?

- Spesielle egenskaper eller bruksområder.

 

Hvis du går på google bilder og søker periodic table of elements eller periodesystemet vil du finne mange bilder av periodesystemet.

Gjør dette, og du vil se at kalsium er nummer 20 i periodesystemet. Dette er det såkalte atomnummeret, som forteller deg hvor mange protoner atomet har. Kalsium er nummer 20, og har 20 protoner. Natrium er nummer 11 og har 11 protoner. Hydrogen er nummer en og har ett proton.

 

 

Hvis du vil vite svare på de andre spørsmålene anbefaler jeg deg å se her:

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/Periodic_Table_of_Elements_showing_Electron_Shells.svg

Der vises elektronfordelingen i alle atomene.

 

Tusen takk for at du svarte, det var et skikkelig bra svar fra deg ! :)

 

dette er jo helt basice spm. de tre første svarene skal jo stå i naturfagsboken, hvis du klarer å lete. det klarte hvertfall jeg når jeg hadde naturfag.

 

når det kommer til bruksområdet så står sikkert det i boken også, men her er det hvertfall veldig lett å google.

 

feks hydrogen, har du hørt om brenselsceller?

 

Nei har ikke hørt om brenselsceller, skulle jeg det ? :)

 

dette er jo helt basice spm. de tre første svarene skal jo stå i naturfagsboken, hvis du klarer å lete. det klarte hvertfall jeg når jeg hadde naturfag.

 

når det kommer til bruksområdet så står sikkert det i boken også, men her er det hvertfall veldig lett å google.

 

feks hydrogen, har du hørt om brenselsceller?

 

Nei har ikke hørt om brenselsceller, skulle jeg det ? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...