Gå til innhold

Strømgjerrig og stille server (valg av deler)

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har søkt på forumet etter lignende tråder, men finner ikke akkurat det jeg er ute etter.

Har tenkt å sette opp ny server til privat bruk, der hovedbruksområdet er filserver, og litt til Minecraft-server. Viktigste kriterier er lavt strømforbruk (spesielt ved idle) og lite støy. Samtidig ønsker jeg litt kraft når det trengs. Til OS tenker jeg å gå for Ubuntu Server.

Trenger ikke være så dyrt, helst mellom 5-10k.

Kabinett:

Fractal Design R3. Bruker et slikt allerede, og virker veldig bra på avkjøling/luftgjennomstrømming, og høres nesten ikke. Og har plass til 8 3,5" disker er en fordel. Ser at denne er utgått på Dustin, kan bestille andre steder, om ikke noen har tips til et tilsvarende et.

Harddisk:

Har lest at Samsung Ecogreen F4 2TB vil fungere bra i RAID, noe å legge til her? Er det noen forskjell på diskene om det kjøres software eller hardware-RAID? Mulig en SSD er å foretrekke til OS?

Tenker å ha 8 disker i software-RAID5/6 (eller mest sannsynlig 7 i RAID + 1 til OS).

Hovedkort og CPU:

Hadde planer om Mini-ITX tidligere og hadde valgt meg ut Intel i3 2100T pga lite strømforbruk. Er det noen grunn til å velge en annen ved ATX-hovedkort? Og hvilket hovedkort er å anbefale? Helst en CPU med integrert GPU. Og de fleste ATX hovedkort har 8 SATA-porter, som gjør at jeg slipper å kjøpe RAID-kontroller til å begynne med.

RAM:

Har 2x2GB DDR3 rambrikker liggende, men kan kjøpe 2x4GB eller større/annet.

PSU:

Har sett Seasonic bli anbefalt, stopper vifta ved lite strømforbruk.

Foreløpig oppsett:

Kabinett: Fractal Design Miditower Define R3 BLACK

Hovedkort:

CPU: Intel i3 2100T

Harddisk: Samsung Ecogreen F4 2TB

RAM: DIMM DDR3 8GB 1333MHZ CL9 (2X4GB)

PSU: Seasonic X-560

Endret av @b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...