Gå til innhold

Tightening up the graphics - hvilke komponenter bør jeg oppgradere?


Anbefalte innlegg

Heisann. Min spill-pc/mediesenter begynner å dra litt på årene, og jeg planlegger å oppgradere den/de av komponentene mine som holder maskinen min mest tilbake. Det er mange gode tråder her på forumet om hvilke komponenter jeg bør bytte til, forutsatt at jeg er sikker på hva slags type komponent jeg ønsker å bytte ut. Men da jeg har et begrenset budsjett er det vanskelig å avgjøre hvilken/hvilke komponenter som bør byttes ut først. Jeg håper noen her på forumet kan hjelpe meg med dette.

 

Av ting som krever hardware bruker jeg maskinen min til å spille spill og å se filmer. Den er koblet opp til en 720p projektor og 5.1 surroundanlegg til å se filmer og spille enkelte spill, men en skjerm og stereohøytalere blir brukt til de fleste spill. Med mitt nåværende setup må jeg kjøre the Witcher 2 på "low" for at det ikke skal bli et markant fall i fps. Jeg er også litt bekymret for at jeg ikke vil kunne pumpe opp skyggene og draw distance så langt jeg ønsker når The Elder Scrolls - Skyrim kommer ut. Av andre krav har jeg at maskinen ikke bør støye alt for mye når jeg ser filmer, skjønt kabinettet mitt har god nok lydisolering til at jeg ikke hører min HD4850 nevneverdig. Ytelse tar imidlertid forrang til lydløshet.

 

Under har jeg lagt ved spesifikasjonene. Så med et budsjett på 2-3000 kr, hvilke komponenter bør byttes ut? Hvor mye vil jeg nytte av en boot-SSD til operativsystem og minnekrevende spill? Eller bør jeg skrote hele greia og begynne å spare opp til en ny maskin? Alle tips mottas med takk.

 

Prosessor: Intel Core 2 Duo CPU, E8400 @ 3.00GHz (2CPUs)

 

RAM: 4096MB (Corsair Dominator CM2X2048-8500C5D)

 

Skjermkort: ATI Radeon HD4850

 

Harddisk: Western Digital Caviar 700GB

 

Hovedkort: MSI P6NGM

 

Operativsystem: Windows 7 - 64bit

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

midlertidig så ser det ut som cpu er flaskehals så disse delene kan hjelpe en del

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616803

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=626408

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274

 

så spar resten til senere så du kan oppgradere skjermkort senere

 

Takk for tipset. Gir mening at det ikke er skjermkortet som er verstingen, da jeg har oppgradert skjermkortet én gang allerede. Hvor stor forskjell på ytelsen tror du jeg vil merke om jeg kjøper det du anbefaler?

Lenke til kommentar

Nå passer vel ikke i5-2500K på socket 775 så den oppgraderingen blir vel litt vanskelig. En kunne jo oppgradert til en Core 2 Quad, men i spill er det for denne serien gjerne frekvensen som bestemmer og da vil en Core 2 Duo trolig være vel så bra. Skal du opp i prosessorkraft vil også jeg foreslå en i5-2500K, men da må en bytte hovedkort og minne også.

 

Så bare kjapt gjennom delene over en for en og det ga ikke så mye mening, samlet gir de selvfølgelig god vinst:)

Endret av IceHeim
Lenke til kommentar

jeg skal ikke si hvor mye men det er nok til at du merker det.

skjermkortet kunne forsåvit vert byttet også men det blir bare dumt og kjøpe nå. siden hd 7--- serien fra amd er godt på vei og nividia holder også på med noe.

 

og du ville ikke fåt så mye ut av og bytte skjermkort sålenge du har den cpuen så å kjøpe nytt hk ram og cpu er nokk det lureste. deretter så kan du bgyne og spare til nytt skjermkort. da skjermkorte du har nå er en ordentlig flaskehals med en i5 2500k.

Lenke til kommentar

jeg skal ikke si hvor mye men det er nok til at du merker det.

skjermkortet kunne forsåvit vert byttet også men det blir bare dumt og kjøpe nå. siden hd 7--- serien fra amd er godt på vei og nividia holder også på med noe.

 

og du ville ikke fåt så mye ut av og bytte skjermkort sålenge du har den cpuen så å kjøpe nytt hk ram og cpu er nokk det lureste. deretter så kan du bgyne og spare til nytt skjermkort. da skjermkorte du har nå er en ordentlig flaskehals med en i5 2500k.

 

Hmm. Hadde vært riktig fristende å skaffe nytt skjermkort om den er den eneste komponenten som hindrer maskinen i å nå sitt potensiale... Hvor lenge er det til hd 7--- serien kommer ut, og vil det gjøre stor forskjell å kjøpe HD4950 eller HD4970 nå? Jeg skal nok kunne få råd til det om jeg vil. I så fall har jeg jo mer eller mindre kjøpt en ny pc. Kun harddisken og strømforskyningen som ikke er rørt.

Lenke til kommentar

jeg skal ikke si hvor mye men det er nok til at du merker det.

skjermkortet kunne forsåvit vert byttet også men det blir bare dumt og kjøpe nå. siden hd 7--- serien fra amd er godt på vei og nividia holder også på med noe.

 

og du ville ikke fåt så mye ut av og bytte skjermkort sålenge du har den cpuen så å kjøpe nytt hk ram og cpu er nokk det lureste. deretter så kan du bgyne og spare til nytt skjermkort. da skjermkorte du har nå er en ordentlig flaskehals med en i5 2500k.

 

Hmm. Hadde vært riktig fristende å skaffe nytt skjermkort om den er den eneste komponenten som hindrer maskinen i å nå sitt potensiale... Hvor lenge er det til hd 7--- serien kommer ut, og vil det gjøre stor forskjell å kjøpe HD4950 eller HD4970 nå? Jeg skal nok kunne få råd til det om jeg vil. I så fall har jeg jo mer eller mindre kjøpt en ny pc. Kun harddisken og strømforskyningen som ikke er rørt.

vist du bytter cpu så er det verd og invistere i nytt skjermkort når du får råd til det. men ikke kjøp nytt sjermkort først. det vil du ikke vinne noe på.

 

ikke kjøp noe fra den gamle 4--- serien. vent til 7--- serien kommer og kjøp et 6870 eller 6950. pass på at det er dual fan.

 

men som sagt kjøp cpu hovedkort og ramm først. og hvor fort går hardisken din? kan vere verd og invister 300 i en 500gb hardisk som snurrer på 7200rpm vist den gamle går på 5400 eller mindre. men styr unna green disker og slikt da de vanligvis er av dårlig kvalitet og generelt går saktere en vanlige disker.

Endret av supercz
Lenke til kommentar

jeg skal ikke si hvor mye men det er nok til at du merker det.

skjermkortet kunne forsåvit vert byttet også men det blir bare dumt og kjøpe nå. siden hd 7--- serien fra amd er godt på vei og nividia holder også på med noe.

 

og du ville ikke fåt så mye ut av og bytte skjermkort sålenge du har den cpuen så å kjøpe nytt hk ram og cpu er nokk det lureste. deretter så kan du bgyne og spare til nytt skjermkort. da skjermkorte du har nå er en ordentlig flaskehals med en i5 2500k.

 

Hmm. Hadde vært riktig fristende å skaffe nytt skjermkort om den er den eneste komponenten som hindrer maskinen i å nå sitt potensiale... Hvor lenge er det til hd 7--- serien kommer ut, og vil det gjøre stor forskjell å kjøpe HD4950 eller HD4970 nå? Jeg skal nok kunne få råd til det om jeg vil. I så fall har jeg jo mer eller mindre kjøpt en ny pc. Kun harddisken og strømforskyningen som ikke er rørt.

vist du bytter cpu så er det verd og invistere i nytt skjermkort når du får råd til det. men ikke kjøp nytt sjermkort først. det vil du ikke vinne noe på.

 

ikke kjøp noe fra den gamle 4--- serien. vent til 7--- serien kommer og kjøp et 6870 eller 6950. pass på at det er dual fan.

 

men som sagt kjøp cpu hovedkort og ramm først. og hvor fort går hardisken din? kan vere verd og invister 300 i en 500gb hardisk som snurrer på 7200rpm vist den gamle går på 5400 eller mindre. men styr unna green disker og slikt da de vanligvis er av dårlig kvalitet og generelt går saktere en vanlige disker.

 

Mage takk for all hjelp. Da er det bare å begynne å spare. Men har ikke 6950 kommet ut alt, eller tenker jeg på et annet kort?

Endret av Illuminaughty
Lenke til kommentar

Nvidia sitt GTX560Ti er et veldig godt kort som jeg anbefaler sterkt.

 

CPUen din vil så klart bli en flaskehals, men ganske liten. Så det beste du kan gjøre uten å bruke allverdens penger er jo skjermkortet.

 

Du får jo også en fin oppgradering av cpu, hk og ram til 3000kr, tenker da på Sandy bridge. Men anbefaler deg hvertfall å vente med det ca 1 mnds tid, da AMD kommer ut med ny socket da, som jeg tror vil presse prisene på intel sine cpuer litt ned. Så det beste du kan gjør nå er nok å kjøpe nytt skjermkort å kanskje klokke cpuen så mye som du tørr.

 

Skjermkorta jeg anbefaler er disse pga lavt støynivå og veldig god kjøling:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=819569

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=815079

 

Viss du synes dette blir for dyrt, så kan du jo kikket på dette som yter 5% mindre enn stock hastighetene på GTX560Ti.

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=794819

Lenke til kommentar

bare oppgrader cpu hk og ram først. deretter så kan du spare litt og kjøpe et 560TI (her er det viktid at du kjøper TI utgaven da den vanlige er mye dårligere) eller en 6870/6950

 

 

uansett kjøp cpu hk og ram først. det du har nå hadde ikke jeg turt og bgyne og tweake på. du risikerer jo at cpu'n tar fyr eller noe og ødelegger sjermkortet i samme slengen vist du overklokker nok.

 

hvilken strømforsyning har du= (antal W?)

vist den er under 500 eller mindre så kan du se langt etter og overkolkke noe serlig.

 

men har du overkolkka skjermkortet ditt?

det er med et program på på alle amd baserte system så vit jeg forstår som heter ccc(catalys control senter) det kan du bruke til og overkolkke skjermkortet med. google 'how to overclock 4850 whit ccc'.

Lenke til kommentar

bare oppgrader cpu hk og ram først. deretter så kan du spare litt og kjøpe et 560TI (her er det viktid at du kjøper TI utgaven da den vanlige er mye dårligere) eller en 6870/6950

 

 

uansett kjøp cpu hk og ram først. det du har nå hadde ikke jeg turt og bgyne og tweake på. du risikerer jo at cpu'n tar fyr eller noe og ødelegger sjermkortet i samme slengen vist du overklokker nok.

 

hvilken strømforsyning har du= (antal W?)

vist den er under 500 eller mindre så kan du se langt etter og overkolkke noe serlig.

 

men har du overkolkka skjermkortet ditt?

det er med et program på på alle amd baserte system så vit jeg forstår som heter ccc(catalys control senter) det kan du bruke til og overkolkke skjermkortet med. google 'how to overclock 4850 whit ccc'.

 

Pokker. Har en psu på kun 430 watt, så overklokking blir det ikke. Bør jeg bytte ut strømforskyningen til den nye maskinen også? I så fall har jeg bare kabinettet, harddisken og vifta igjen, og kan like så godt starte helt fra scratch.

Endret av Illuminaughty
Lenke til kommentar

bare oppgrader cpu hk og ram først. deretter så kan du spare litt og kjøpe et 560TI (her er det viktid at du kjøper TI utgaven da den vanlige er mye dårligere) eller en 6870/6950

 

 

uansett kjøp cpu hk og ram først. det du har nå hadde ikke jeg turt og bgyne og tweake på. du risikerer jo at cpu'n tar fyr eller noe og ødelegger sjermkortet i samme slengen vist du overklokker nok.

 

hvilken strømforsyning har du= (antal W?)

vist den er under 500 eller mindre så kan du se langt etter og overkolkke noe serlig.

 

men har du overkolkka skjermkortet ditt?

det er med et program på på alle amd baserte system så vit jeg forstår som heter ccc(catalys control senter) det kan du bruke til og overkolkke skjermkortet med. google 'how to overclock 4850 whit ccc'.

 

Pokker. Har en psu på kun 430 watt, så overklokking blir det ikke. Bør jeg bytte ut strømforskyningen til den nye maskinen også? I så fall har jeg bare kabinettet, harddisken og vifta igjen, og kan like så godt starte helt fra scratch.

ja.. da kan du egentlig bare bgyne og spare. men kjøp hk ram og cpu nå så strømforsyning så nytt skjermkort. det blir den enkleste måten og gjøre dette på.

Lenke til kommentar

minst 500w av kvalitet :)

 

450 er vel minstekravet ville jeg tro. men kjøp en 550+ så har du nok til neste upgrade

 

 

Det er sant. Men ikke mange PSUer som er 450W som gir deg 450W.

 

SÅ kjøper du kvalitets PSU så får du som regel det som står.

 

Men til større PSU du kjøper, til bedre er det :)

 

Til TS så kan jeg anbefale Corsar HX750 ellet AX750, men dette kommer jo helt an på budsjettet, å med disse PSUene jeg anbefaler så er det også hele 7års garanti.

 

Viss TS ikke vil bruke så mye penger, så bør TS går for TX versjoen til Corsair. Disse blir også anbefalt varmt å kommer godt ut i tester osv. Men husk minimum 500W av kvalitet( Corsair AX,HX eller TX). Ellers så har du jo også andre gode merker, sånt som feks denne er jo grei nok også:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585840

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sant. Men ikke mange PSUer som er 450W som gir deg 450W.

 

SÅ kjøper du kvalitets PSU så får du som regel det som står.

 

Men til større PSU du kjøper, til bedre er det :)

 

Til TS så kan jeg anbefale Corsar HX750 ellet AX750, men dette kommer jo helt an på budsjettet, å med disse PSUene jeg anbefaler så er det også hele 7års garanti.

 

Viss TS ikke vil bruke så mye penger, så bør TS går for TX versjoen til Corsair. Disse blir også anbefalt varmt å kommer godt ut i tester osv. Men husk minimum 500W av kvalitet( Corsair AX,HX eller TX). Ellers så har du jo også andre gode merker, sånt som feks denne er jo grei nok også:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585840

 

Takker. Litt av en garanti. Mulig det blir en av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...