Gå til innhold

DVD brenning


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en DVD brenner, noen som har et forslag til hvilken? Ikke NEC ND 1300, har sett at den ikke klarer alle formater (cd`er). Brenneren må kunne støtte både + og -.

 

Når jeg skal brenne de DVD filmene jeg har, er det bare å brenne dem, å se filmen på kopien enkelt og greit?

Jeg har også noen filmklipp på dataen jeg gjerne vil ha på DVD, hvilket format bør jeg brenne i? mpeg? Kan vi da se videoen på en PlayStation 2?

Noen som vet om et bra program som konverterer filer til mpeg?

 

Hvilke typer DVD`plater bør jeg bruke? Bør jeg brenne med + eller -?

 

(noen av spørsmålene kan sikkert virke litt dumme for dere som kan dette, men sånn går det når jeg ikke har tørre hjerne :oops: )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel det jeg har merket er at foreløpig er tilgjengeligheten på dvd-r plater bedre, dessuten er kompatibiliteten med eksisterende spillere bedre.

 

og da tenker jeg, hvorfor ikke bare kjøpe en pioneer dvr-a05 fra multicom til 1349.-

 

men så virker det alllikevel også ut som dvd+r er kommet for å bli, og et insitinkt sier til meg at det er god sjanse for at det vil bli en erstatter. Jeg synes det er mer dvd+r brennere der ute (med dvd-r støtte) enn vice versa. dette skyldes nok at NEC har begynt å masseprodusere brenner chipper som alle andre tar i bruk. og dette gir jo naturligvis utslag i populæriteten.

 

og da frister det plutselig med en nec 1100a til 1300 kroner. men igjen - +r har generelt dyrere plater og dårligere tilgjengelighet.

 

neste punkt er at brennerene virker veldig kresne på media, har lest på ulike forum om media som ikke har virket pga strenge kvalitetskrav fra produsentene. noe som gjør markedet for plater enda mer snevert.

 

så det tryggeste er vel en kombo-brenner av et eller annet merke. men personlig er jeg litt gjerrig og har helst lyst til å unngå mellomlegget for å få begge formatene...men da er de ovennevnte problemene ganske aktuelle.

Lenke til kommentar
og da frister det plutselig med en nec 1100a til 1300 kroner. men igjen - +r har generelt dyrere plater og dårligere tilgjengelighet.

 

Jeg browset litt rundt på noen webshopper og kan ikke si jeg ser at de er noe dyrere. Dårlig tilgjengelighet har sikkert noe med at platene er populære nettopp grunnet bruken av necs chipper...

 

neste punkt er at brennerene virker veldig kresne på media, har lest på ulike forum om media som ikke har virket pga strenge kvalitetskrav fra produsentene. noe som gjør markedet for plater enda mer snevert.

 

så det tryggeste er vel en kombo-brenner av et eller annet merke. men personlig er jeg litt gjerrig og har helst lyst til å unngå mellomlegget for å få begge formatene...men da er de ovennevnte problemene ganske aktuelle.

 

Enig i dette. Men når det kommer til stykket er det vel bedre med en kombobrenner for å slippe å måtte velge den dyreste plata.

Selv kjøpte jeg en NEC 1100A-brenner for et par måneder siden og er strålende fornøyd med den. Den svir kjapt og bra. Jeg har enda ikke feilbrent en cdr eller dvdr-plate på den. Litt digg, siden Philips-brenneren jeg hadde før formelig åt plater. Jeg har ikke hatt problemer med å spille av brente mpeg-plater i stasjonære dvd-spillere, men en kompis slet litt med å lese en plate i en gammel dvd-leser.

Lenke til kommentar

Med tanke på tilgjenglighet og pris på plater, så er Dvd-r det som er det beste alternativet nett nå. Ihvertfall dersom du har tenkt å brenne på 4X, samt brenne mange plater. Prisforskjellen mellom 4X dvd+r fra Verbatim(36 kr hos komplett) og 4X dvd-r fra Datawrite med RitekG04 (19kr hos brenner.no), er 17 kr. Dvs. en prisforskjell på 850 kr ved kjøp av 50 stk plater. Nå sammenlignet jeg med de beste platene begge plasser. Du får 4X dvd-r helt ned i 12 kr stk.

Det er på billige dvd-r plater at mange multiformat brennere har hatt problemer.

 

Kanskje den nye mutibrenneren fra Pioneer (dvr-106/A06) er bedre på disse platene? jeg har ingen erfaring med den, men Pioneer har jo laget veldig gode dvd-r brennere fra før. Det hadde vært interessant å høre fra noen som har prøvd denne brenneren.

 

ellers er jeg storfornøyd med min Pioneer dvr-105. Og for det jeg har spart på plater, kan jeg faktisk kjøpe meg en dvd+r brenner i tillegg dersom jeg har bruk for det. Noe å tenke på.... :D

 

Edit: Mannen kan ikke regne!

Lenke til kommentar
" Når jeg skal brenne de DVD filmene jeg har, er det bare å brenne dem, å se filmen på kopien enkelt og greit? "

 

Det er ikke bare bare å brenne backups av dvder. Greit nok, det finnes mange komersielle dvd-clonings program ute på nette, men mange av disse programmene vil ikke kunne klone CSS krypterte DVDer... CSS kryptering nekter DVD spilleren tilgang til dataen, med mindre den kan "vise" krypteringsnøkkelen som passer.

 

Det finnes derimot workarounds... Det jeg gjør er å lage en iso av dvden. Det er her DVD - jon kommer inn i bildet :lol: Du må finne et program på internet som kan lag DVD isoer. Disse isoene er SCHVÆRE! Deretter mounter du denne på en virtuell cd/ dvd stasjon, noe ala DAEMON TOOL. Og kloner fra den virtuelle cd/ dvd stasjonen.

 

Hva med Dual Layer dvder [ DVD-9 standarden ]? vel, en løsning er å brenne dem over to 4.7GB dvder... DVDxCopy er et bra, komersielt program som gjør dette for deg ( den kloner også CSS krypterte dvder ). Hvis du vil ha filmen på en dvd, mounter du isoen og bruker CloneDVD...

Lenke til kommentar

som jeg har skrevet om nec'en på en haug med poster idag.

 

Nec'en er kjempebra dersom du laster ned den hacka firmwaren til herrie på http://herrie.rpc1.org han har gjort en kjempejobb med å oppgradere brenneren og etter jeg installerte den på min nec 1300 har den spist ALT og i tillegg brenner den på 4x på de platene den før bare brant på i 2x

 

Nec 1300 anbefales på det sterkeste dersom du gidder å stresse litt med å flashe firmwaren på den :p

Lenke til kommentar

Støtter arildjr. Nec ND-1300 er prisgunstig og bra, brenning går greit, og med hacka firmvare er plater ikke noe problem. Regner med at NEC kommer med oppgradering av firmvaren selv etterhvert.

 

Stianandre, når det gjelder å lage kopier av DVD-filmer finnes det et program som heter DVD-shrink som er ypperlig til å lage nødvendige filer på harddisken for å bruke til et vanlig brennerprogram. Fordelen er at den kan komprimere/justere filmen slik at den passer på en plate. Ellers anbefales disse sidene. Her finner du det du trenger av guider, råd, og oversikt over de meste.

 

NB! Husk at det er noe som heter Copyright!!

Lenke til kommentar

Nec'en er kjempebra dersom du laster ned den hacka firmwaren til herrie på http://herrie.rpc1.org han har gjort en kjempejobb med å oppgradere brenneren.

Nec 1300 anbefales på det sterkeste dersom du gidder å stresse litt med å flashe firmwaren på den :p

 

Hva er forskjellen på de forskjellige versjonene han har der?

 

1.06 Free, 1.06 Auto Reset, og 1.06 Normal?

 

Hvilken burde jeg velge?

Lenke til kommentar

last ned autoversjonen, Jeg anbefaler i tillegg å laste ned hele isoen så lager du bare en boot cd.

etter oppstart blir brenneren da a:

skift til c: før du kjører kommandoen.

 

nec1x00a.exe -pri -sla -flash a:

 

der -pri -sla står for hvor den står på kontrolleren din

 

i den kommandoen flasher den primary slave.

 

les readme fila så finner du ut av det.

 

jeg knota litt med dette da brenneren bare hang når jeg ikke skifta til c:

 

./arild

Lenke til kommentar

kan være at det er auto og free som står for sonefri og auto. er ikke sikker.

 

du ødelegger ikke muligheten for å flashe med original.

 

Det programmet bare laster opp og brenner ei fil inn til prommen på brenneren, nøyaktig likt som nec sin originale gjør.

 

Jeg har hvertfall gjort det og det gjorde at å kjøpe nec`en til 1700 spenn ble verdt pengene x10 i forhold til slik den var originalt.

 

./ARiLD

Lenke til kommentar

OK, da er det gjort.

 

Jeg valgte å flashe med 1.06 Free.

 

 

Men...

 

Det viste seg at boot CD iso'en inneholder ALLE de tre versjonene; Free, Auto og Normal, så hvis man brenner iso'en til en CD og dermed lager en boot CD, har man alle firmware versjonene på CDen, og trenger ikke laste ned noen.

 

Jeg brukte Nero(Recorder/Burn Image).

 

Men... (2)

 

Det viste seg at NEC1x00a.EXE fila IKKE lå på bootCD'en merkelig nok, så den måtte jeg kopiere over til RAM Drive'en fra floppy disk(jeg hadde heldigvis lagt de samme filene også over på en floppy, just in case).

 

P.g.a. at den fila ikke var på CDen, fikk jeg hele tida "Bad command or file name" når jeg prøvde å flashe første gangen.

 

 

Dette til orientering for andre som vil prøve.

 

Beklager at tråden ble 'hijacka'. Men det kan kanskje hjelpe en del eiere av NEC brenneren.

Lenke til kommentar

Nei, jeg er ganske sikker på at den heller ikke var der; da hadde jeg lagt merke til det tror jeg. Prøvde dir på CD'en og på RAM Drive'n, men den(NEC1x00a.exe) lå ikke noen av stedene. Hadde det stått NEC1300a.exe hadde jeg vel sett det, men det kan jo hende jeg ikke la merke til det.

 

Uansett....det funka til slutt.

Lenke til kommentar

Etter å ha brukt NEC 1300 med orginal bios, og Sony DRU500AX med bios 2.0f i et par måneder er jeg nesten like fornøyd med begge to. Skulle jeg kjøpt 1 av disse idag hadde det blit NEC. Med Sony-en har jeg fått en del feilbrenninger med de over nevnte Datawrite platene 4X (som jeg kun fikk 2x hastighet på(+R)), og noen feilbrenninger med Memorex 4x (-R).

 

Er du intressert i at platene skal vare lengst mulig så kjøper du skikkelige plater og ikke de billigste du finner. Kun et par feilbrenninger med billig-plater og dem er plutselig ikke så billig lenger.

 

Så mitt råd må bli å kjøpe den brenneren som er billigst, som iallefall støtter +R/RW og spandere et par kroner ekstra på platene istedenfor.

 

(har ikke fått Sonyen til å brenne 90 minutters cd-r plater, så der må jeg bruke den gode gamle Plextoren min)

:)

 

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...