Gå til innhold

Komponent som gir motsatt spenning


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er veldig ny på dette forumet og i elektronikk generelt, så jeg har naturlig nok et spørsmål!

 

Hvis jeg har 2 forskjellige spenninger, si 3.3V og jord, og en ledning har en av disse på seg. Jeg vil at etter en innretning jeg setter inn, har ledningen motsatt spenning! Er dette mulig med dioder og transistorer eller andre enkle komponenter? (må jo seff ha tilgang til begge spenningene i innretninen men det er ikke noe problem.)

 

Vil helst ikke bruke reléer og vet ikke om det er mulig heller.

 

Takk for tiden d tok å lese dette og håper noen har en løsning!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet ditt er nok litt "tåkete" kanskje, men umiddelbart høres det ut som at du er ute etter en polvender? For antagelig mener du motsatt polaritet, når du skriver motsatt spenning?

 

Du har ikke to forskjellige spenninger vil jeg tro, men spenningen du måler er nok 3,3v mellom (+)-leder og "jord" (-)-leder.

 

Å fikse en slik løsning med dioder eller transistorer kan nok bli litt tuklete, umiddelbart vil jeg tro at det ikke lar seg gjøre.

Lenke til kommentar

Ønsker du at..:

 

1. Du har en ledning som definert som jord.

 

2. En annnen ledning du måler 3.3V iforhold til jord.

 

3. En tredje du måler -3.3V iforhold til jord...

 

.....Eller rett og slett en type bryter som snur om på polariteten til dine to ledninger ?

 

Var litt tåkete ja :D

Lenke til kommentar

Beklager tåken!

 

Jeg har lest litt om "boolean gates", dvs AND, OR, XOR osv. og lurer på hvordan man skal implementere en NOT gate med elektriske komponenter!

 

AND er feks slik at hvis det er spenningen som er definert som "1" på _begge_ "inputs" - og bare da - vil spenningen som er definert som "1" også finnes på output. Ellers skal den være frakoblet.

 

Derfor tok jeg også litt feil under den forrige posten. Det skal enten være "1"-spenning eller ingenting (ikke "1"-spenning eller "0" spenning som jeg skrev)!

 

-ble vel bare mer tåke da- :oops:

 

 

edit: så det jeg ser etter er en komponent som ikke slipper strøm igjennom et sted hvis det er spenning på en leder, men slipper strøm igjennom hvis det ikke er spenning på lederen.

 

 

----- +5V ------> Komponent -----| ingenting

ingenting -------> Komponent --------> +5V

 

Selvfølgelig må det være en leder med kontant +5V inn i komponenten men det er som sagt ikke noe problem!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...