Gå til innhold

Evalueringsnivå


Anbefalte innlegg

Kan man ikke bare utvide definisjonen av Kritikk litt da, og godta alt der?

 

Det forandrer jo ikke at de som poster der foretrekker grundige kritikker, men det "tvinger" dem til å godta småkommentarer også.

 

Fire nivåer er trolig for mange, så jeg har mer tro på dette.

 

 

 

Og: jeg er desverre fortsatt ikke frisk nok til mer enn å krangle litt på forumet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan man ikke bare utvide definisjonen av Kritikk litt da, og godta alt der?

 

Det forandrer jo ikke at de som poster der foretrekker grundige kritikker, men det "tvinger" dem til å godta småkommentarer også.

 

Fire nivåer er trolig for mange, så jeg har mer tro på dette.

 

 

 

Og: jeg er desverre fortsatt ikke frisk nok til mer enn å krangle litt på forumet.

 

Kanskje ikke så dumt det nei - noe å tenke på?

RAK-foto :thumbup:

Lenke til kommentar

Kanskje det er behov for ytterligere et nivå for de som ønsker å tar i mot alt av tilbakemeldinger? - Hadde jeg hatt den muligheten så ville jeg brukt den.

Vi tror at vi har nok nivåer - vi må bare bli enige om å bruke de på rett måte.

Tror også noe av skylden for forholdsvis laber aktivitet her inne er at mange finner konseptet både uoversiktelig og utydelig!

Karakterene ser ut til mer eller mindre å ha utspilt sin rolle. Et fåtall gir karakterer, og et veldig lite mindretall kommenterer hvorfor en karakter gis! Karakterene er nå en gang noe du kan bruke etter eget forgodtbefinnende, kfr. en vag beskrivelse av hvordan de "kan" brukes!

For min del synes jeg det er greit med disse karakterene, og bruker disse mye og for tiden, mer fordi jeg ikke har så god tid til aktiv kommentering. På den måten deltar jeg, om ikke så godt som jeg kunne tenkt meg! Men det skal komme seg utover høsten/vinteren!

 

Evalueringsnivåer er greit å prøve, men tror nok ikke de har funnet sin endelige form ennå!

 

 

Vil f.eks. foreslå å kutte ut nivå "Tips" da dette bør være dekket av kategori "Prøverommet", da også ved at "prøverommet" vises i thumbnailsoversikten på bildekritikken. På samme måte mener jeg evalueringsnivåene bør vises i denne oversikten....

Mener altså at det ikke er behov for så mange ev.nivåer, kanskje kun "Kritikk". I såfall bør "Kritikk" få en veldig snever definisjon på hva den er tenkt å inneholde. "Visning" dekkes uansett av at et bilde vises i oversikten..........

 

 

Definisjonen av kritikk er i mitt hode todelt: både positiv og negativ, så dersom et "mer kritisk" nivå er ønskelig, så kanskje en annen beskrivelse enn idag behøves? Hvis ikke så blir det som det tegner til å bli nå....., "vanlig kommentering"!

 

Å f.eks. ha enda flere evalueringsnivåer eller sågar et eget "bildegalleri" mener jeg er feil vei å gå. Da blir det bare en slags kopi av foto.no!

 

Har et ønske om at digit blir et fotonettsted med et tydeligere særpreg! Trenger nok en slags "strammere regi" - misforstå meg rett! :thumbup:

Endret av smort1
Lenke til kommentar

Ta vekk "Visning". Hva skal man egentlig med det på en bildekritikk-side. Ellers er vel hele greien blitt en farse, bortsett fra at det holder diskusjonene i gang.

Kategori visning er i perioder størst her på digit, tar en bort visning så er det ikke flertallet som rår her. ;)

 

Det heter nå en gang "Bildekritikk". Kanskje vi heller skulle dreie diskusjonen over på hva nettsiden egentlig burde hete? :)

Lenke til kommentar

Er det kommentarene du vil se? Hva er det som er bortkastet tid? Om du åpner et bilde så er det vel fordi det ser bra ut i lite format og du derfor vil se det større? Er det da bortkastet tid fordi du ikke kan lese hva andre mener? Eller er det bortkastet fordi du alt hadde tenkt ut en tibakemelding i sekundet det tok å åpne det og det blir feil kategori?

 

Nei, det er ikke selvsagt at jeg åpner et bilde fordi det ser bra ut i miniatyrversjon, ergo er det heller ikke fordi jeg ikke kan lese hva andre mener, andres kommentarer er svært lite viktig for hva jeg måtte mene om et bilde - synes det er mer interessant å se hva andre har skrevet etter jeg har gitt min kommentar. Jeg kan også svare nei på det siste spørsmålet ditt, det av den årsak at jeg bruker betraktelig lenger tid enn sekunder på gjøre meg opp en mening om et bilde, det vil du kunne se av tilbakemeldingene mine. Svaret er altså nei på alle dine spørsmål.

 

Svaret på hvorfor jeg kaster bort tid er fordi jeg har ønske om å bruke tid på enkeltnivåer, da blir det bortkastet når jeg må bruke tid på nivåer jeg ikke har interesse av der og da. Er det feil måte å bruke galleriet på?

Du spør om det er feil måte å bruke galleriet på??

Mitt svar er at det er vel ingenting som er feil, i ditt og andres tilfelle så er det riktig så lenge en har glede av å gjøre det en gjør. ;)

Lenke til kommentar

Ta vekk "Visning". Hva skal man egentlig med det på en bildekritikk-side. Ellers er vel hele greien blitt en farse, bortsett fra at det holder diskusjonene i gang.

Kategori visning er i perioder størst her på digit, tar en bort visning så er det ikke flertallet som rår her. ;)

 

Det heter nå en gang "Bildekritikk". Kanskje vi heller skulle dreie diskusjonen over på hva nettsiden egentlig burde hete? :)

 

Her på Akam har vi Månedstrådene, en uhøytidelig tråd hvor folk kan poste bilder de bare vil vise uten fare for og få kritikk. Kanskje prøve og få noe tilsvarende implementert i bildekritikk.

 

Man må også ha i bakhodet at bildekritikk har overtatt både for Digit og Akam, så det skal jo være en komplett bildevisningsdippedupp :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ta vekk "Visning". Hva skal man egentlig med det på en bildekritikk-side. Ellers er vel hele greien blitt en farse, bortsett fra at det holder diskusjonene i gang.

Kategori visning er i perioder størst her på digit, tar en bort visning så er det ikke flertallet som rår her. ;)

 

Det heter nå en gang "Bildekritikk". Kanskje vi heller skulle dreie diskusjonen over på hva nettsiden egentlig burde hete? :)

Du har et poeng, men i forhold til kategorier så burde de fleste være så noen lunde fornøyd.

For galleriet sin mulighet til å ekspandere så er det vel viktig å romme de som er flink til å gi konstruktiv kritikk, de som er ordblinde, de som ikke er så gode verbalt sett og de som

akkurat har fått ett kamera i hendene.

Jeg ser at mye av diskusjon her er litt feil etter min oppfattelse. Noen klager på at de på visning ikke vil ha noen form for tilbakemelding eller kritikk.

Dette tror jeg er helt feil, tror de fleste ønsker tilbakemeld. og kritikk, men at de ikke kan love det samme tilbake av bla. grunner nevn ovenfor.

Endret av Karl-Ivar
Lenke til kommentar

Snip

 

Snip

Du spør om det er feil måte å bruke galleriet på??

Mitt svar er at det er vel ingenting som er feil, i ditt og andres tilfelle så er det riktig så lenge en har glede av å gjøre det en gjør. ;)

 

Enig i det. Ellers fikk jeg frem et poeng i denne tråden ( se #34 og #35) om at nivåene kan flikkes på for å tilfredstille flere behov. Synes forslaget til Tomsi ser bra ut. Sånn sett er jeg fornøyd og har ikke mer å tilføye, bortsett fra at laber aktivitet skyldes at det pumpes for mange bilder ut i forhold til kommentarer som blir gitt. Det er brukernes egen skyld, ikke systemet.

Endret av Tjernshaugen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg er redd for, er at det blir for mange nivåer slik at det blir uoversiktig.

 

Da er det bedre å endre dagens tre trinn til noe slikt:

 

1. Jeg ønsker ikke kritikk på bildene mine.

2. Tar imot kritikk, ros og hyggelige kommentarer

3. Jeg er kun interessert i dyptgående kritikk

 

Med andre ord - de fleste holder seg på #2, de to-tre som er virkelig interessert i kritikk er på #3, og de som ikke ønsker kritikk holder seg på #1.

 

 

1. Jeg ønsker ikke kritikk på bildene mine.

/ Helt greit med kritikk/tilbakemeld. på bildene mine,

men jeg kan ikke love det samme tilbake.

2. Tar imot kritikk, ros og hyggelige kommentarer

3. Jeg er kun interessert i dyptgående kritikk

Lenke til kommentar

Laber aktivitet ser jeg på som helt naturlig. Tror at de fleste vil konsentrere seg mere og mer og egen kategori og det vil nok være med på at aktiviteten synker.

Jeg for min del har fått litt presentasjonangst i forhold til kategori kritikk. Ser for meg lange og gode kritikker som jeg er langt ifra å kunne gi.

Men jeg har ikke noe imot at noen evaluerer meg og kan selvfølgelig gi den kritikken de vil.

Derimot trives jeg med å gi korte kommentarer som på best mulig måte forteller hva jeg synes om bilde og flott kan være er et greit ord for meg. ;)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi skal utvide antall valg, men heller redefinere de som er der. Det har allerede kommet inn gode forslag på det som vi kan bruke :)

 

Flott Terje :new_woot:

Da venter vi på at de redefineres slik at alle «tør» å skrive hva de mener og synes.

 

RAK-foto :thumbup:

Er vel ingenting å vente på!

Skjønner ikke dette med at det skal være noen som ikke "tør" å skrive hva de mener og synes! Og dersom det er slik, så tror jeg ikke at om noe redefineres her inne så "tør" flere å skrive hva de mener og synes!

 

Terskelen for å skrive sin hjertens mening, om alt og ingenting, kan jo ikke blir lavere enn den er her inne nå!

 

Dersom noen virkelig mener at det er noen som ikke "tør", så er dette noe som ingenting kan få til å endre, det være seg nivåer, karakterer, visningsmoduser osv.

 

Hovedproblemet etter min mening er at en faktisk ikke "gidder", og det er av den enkle grunn at altfor mange mener at en ikke "kan mene" ditt og datt, og at kritikk (negativ) f.eks. ofte oppfattes som noe som en "må" forsvare seg mot! :hmm:

Lenke til kommentar

snip

 

Flott Terje :new_woot:

Da venter vi på at de redefineres slik at alle «tør» å skrive hva de mener og synes.

 

RAK-foto :thumbup:

Er vel ingenting å vente på!

Skjønner ikke dette med at det skal være noen som ikke "tør" å skrive hva de mener og synes! Og dersom det er slik, så tror jeg ikke at om noe redefineres her inne så "tør" flere å skrive hva de mener og synes!

 

Terskelen for å skrive sin hjertens mening, om alt og ingenting, kan jo ikke blir lavere enn den er her inne nå!

 

Dersom noen virkelig mener at det er noen som ikke "tør", så er dette noe som ingenting kan få til å endre, det være seg nivåer, karakterer, visningsmoduser osv.

 

Hovedproblemet etter min mening er at en faktisk ikke "gidder", og det er av den enkle grunn at altfor mange mener at en ikke "kan mene" ditt og datt, og at kritikk (negativ) f.eks. ofte oppfattes som noe som en "må" forsvare seg mot! :hmm:

 

Det med å "tørre" går vel på at man kan gi og motta kritikk uten å bindes til restriksjoner i det enkelte nivå. En redefinering kan løse dette (er det ikke dette som er utvikling da?). Da slipper jo en som vil gi et "flott" å være redd for reaksjoner fra mottagere som også er åpne for kritikk (som tar imot alt). På den måten blir det også mindre forsøpling av nivået som er forbeholdt ren kritikk.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi skal utvide antall valg, men heller redefinere de som er der. Det har allerede kommet inn gode forslag på det som vi kan bruke :)

 

Flott Terje :new_woot:

Da venter vi på at de redefineres slik at alle «tør» å skrive hva de mener og synes.

 

RAK-foto :thumbup:

Er vel ingenting å vente på!

Skjønner ikke dette med at det skal være noen som ikke "tør" å skrive hva de mener og synes! Og dersom det er slik, så tror jeg ikke at om noe redefineres her inne så "tør" flere å skrive hva de mener og synes!

 

Terskelen for å skrive sin hjertens mening, om alt og ingenting, kan jo ikke blir lavere enn den er her inne nå!

 

Dersom noen virkelig mener at det er noen som ikke "tør", så er dette noe som ingenting kan få til å endre, det være seg nivåer, karakterer, visningsmoduser osv.

 

Hovedproblemet etter min mening er at en faktisk ikke "gidder", og det er av den enkle grunn at altfor mange mener at en ikke "kan mene" ditt og datt, og at kritikk (negativ) f.eks. ofte oppfattes som noe som en "må" forsvare seg mot! :hmm:

Synes at dette ble litt negativt og generaliserende på slutten.

Jeg gidder heller ikke noe som ikke jeg tjener penger på eller er gøy.

Alle kan vel mene ka de vil, samtidig er det vel ingen som sier at kritikk er negativ.

Det som forundrer meg er at en ikke er fornøyd med en egen kategori for kritikk men heller velger å ergre seg over andre kategorier utenfor kritikk. Da kan en jo bare lure på om en noen gang vil bli fornøyd i det hele tatt. ,)

Endret av Karl-Ivar
Lenke til kommentar

Det med å "tørre" går vel på at man kan gi og motta kritikk uten å bindes til restriksjoner i det enkelte nivå. En redefinering kan løse dette (er det ikke dette som er utvikling da?). Da slipper jo en som vil gi et "flott" å være redd for reaksjoner fra mottagere som også er åpne for kritikk (som tar imot alt). På den måten blir det også mindre forsøpling av nivået som er forbeholdt ren kritikk.

Ser vel ikke noe som kan endre måten en kommenterer på i en Bildekritikk, selv om en velger å kalle det det ene eller det andre mht. evalueringsnivå... . Det eneste er vel at en på et nivå visning "egentlig" signaliserer at en kun vil vise fram bildet sitt og "egentlig" ikke er ute etter kritikk..., så sånt sett trenger vi kanskje et rent Bildegalleri for denne typen "ønsker"!

I så fall er vi på vei mot det en har på foto.no......

Mulig at mine meninger om dette virker provoserende på noen, men det jeg egentlig er ute etter å få fram er at jeg IKKE ønsker noe a la den delingen som er på foto.no. Jeg ønsker at digit skal være et sted hvor en kan befinne seg vel med å legge ut bilder, det være seg for å få vist bilder, få kritikk på bilder (+/-), få tips/forslag om endringer osv., og hvis det er ønskelig bare være "sosial". Karakterer kan godt være der som et suplement for de som ønsker det og mener det er givende å gi/få karakterer.., nå har vi fått reservasjonsmuligheten og den virker vel etter hensikten.

Alt dette mener jeg kan gjøres under EN fane, og at en IKKE trenger mange undernivåer for å få fram det en ønsker!

 

Gjør det så enkelt og folkelig som mulig, da får en også mange medlemmer. At noen så mener at det blir for mye , flott, fint, godt bilde, osv., ja det får så være. Bedre med en liten kommentar enn ingen vil jeg mene.

 

Tror nok at de som har ambisjoner om å få til en god kommunikasjon og kritikk på sine bilder også greier å få dette fram i beskrivelsen av bildet sitt, i tillegg til at de kan legge det under nivå kritikk, slik som idag....

 

Nå er det også mulig å filtrere på både den ene og andre måten, så da kan en jo tilpasse seg til digit slik en måtte ønske!

 

Skal bli kjekt å fortsette her inne, og ser fram til at det fortsetter å utvikle seg til et SÅ mye bedre sted å være enn f.eks. foto.no!:cool:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det med å "tørre" går vel på at man kan gi og motta kritikk uten å bindes til restriksjoner i det enkelte nivå. En redefinering kan løse dette (er det ikke dette som er utvikling da?). Da slipper jo en som vil gi et "flott" å være redd for reaksjoner fra mottagere som også er åpne for kritikk (som tar imot alt). På den måten blir det også mindre forsøpling av nivået som er forbeholdt ren kritikk.

Ser vel ikke noe som kan endre måten en kommenterer på i en Bildekritikk, selv om en velger å kalle det det ene eller det andre mht. evalueringsnivå... . Det eneste er vel at en på et nivå visning "egentlig" signaliserer at en kun vil vise fram bildet sitt og "egentlig" ikke er ute etter kritikk..., så sånt sett trenger vi kanskje et rent Bildegalleri for denne typen "ønsker"!

I så fall er vi på vei mot det en har på foto.no......

Mulig at mine meninger om dette virker provoserende på noen, men det jeg egentlig er ute etter å få fram er at jeg IKKE ønsker noe a la den delingen som er på foto.no. Jeg ønsker at digit skal være et sted hvor en kan befinne seg vel med å legge ut bilder, det være seg for å få vist bilder, få kritikk på bilder (+/-), få tips/forslag om endringer osv., og hvis det er ønskelig bare være "sosial". Karakterer kan godt være der som et suplement for de som ønsker det og mener det er givende å gi/få karakterer.., nå har vi fått reservasjonsmuligheten og den virker vel etter hensikten.

Alt dette mener jeg kan gjøres under EN fane, og at en IKKE trenger mange undernivåer for å få fram det en ønsker!

 

Gjør det så enkelt og folkelig som mulig, da får en også mange medlemmer. At noen så mener at det blir for mye , flott, fint, godt bilde, osv., ja det får så være. Bedre med en liten kommentar enn ingen vil jeg mene.

 

Tror nok at de som har ambisjoner om å få til en god kommunikasjon og kritikk på sine bilder også greier å få dette fram i beskrivelsen av bildet sitt, i tillegg til at de kan legge det under nivå kritikk, slik som idag....

 

Nå er det også mulig å filtrere på både den ene og andre måten, så da kan en jo tilpasse seg til digit slik en måtte ønske!

 

Skal bli kjekt å fortsette her inne, og ser fram til at det fortsetter å utvikle seg til et SÅ mye bedre sted å være enn f.eks. foto.no!:cool:

 

Hvor har du det fra at en redefinering gjør at det blir likt Foto.no - jeg vil heller ikke dit. Vi har samme målsetting, men samtidig virker det som om du tror at en redefinering automatisk gjør Digit til Foto.no - eller har du bare skrivekløe? :tease:

 

Det å samle alt under en fane, altså å fjerne undernivåene synes jeg ikke er noen god ide. Da havner vi der vi var på gamle digit med brukere med forskjellige interesser som er fornærmet på hverandre, blir ikke det å gå i ring?

Endret av Tjernshaugen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...