Gå til innhold

Alle brukere, skrive/slette i samba share


Anbefalte innlegg

root kan kun mounte slik jeg ser det. Jeg vil mounte et samba-share slik at alle brukere kan slette, skrive filer osv på sharet.

 

Jeg mounter med mount -t smbfs -o brukernavn=,passord= //server/mappe /home/mappe f.eks. Så som root chmod'er jeg mappa samba sharet ble mountet i til 777. Men alikevel kan kun root slette og lage nye filer! Jeg ser på egenskapene til mappa og den er ikke 777. chmod'en påvirker ikke mountede mapper her. Så det må være noe i mounten, men hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
root kan kun mounte slik jeg ser det. Jeg vil mounte et samba-share slik at alle brukere kan slette, skrive filer osv på sharet.

 

Jeg mounter med mount -t smbfs -o brukernavn=,passord= //server/mappe /home/mappe f.eks. Så som root chmod'er jeg mappa samba sharet ble mountet i til 777. Men alikevel kan kun root slette og lage nye filer! Jeg ser på egenskapene til mappa og den er ikke 777. chmod'en påvirker ikke mountede mapper her. Så det må være noe i mounten, men hva?

Veit ikke om du har prøvd det, men

# mount -w -t smbfs -o brukernavn osv osv

skal mounte sharen med write-access (mye norsk/engelsk her ;))

 

Akkurat som -r gir read-only.

 

Forresten, bare glem alt det der... :oops:

Lenke til kommentar

Neh gikk ikke... Er det ikk mulig å skrive til et mountet samba dir så er ikke Linux spesielt genialt laget... Men klart det er mulig! Men hvordan? Uansett hva jeg gjør, dvs chmod'er osv står det at mappen ikke er writeable for andre enn owner, som er root siden kun root kan mounte.

Lenke til kommentar

der tar du feil. Andre enn root kan mounte, men root må gi dem lov til det først. legg en lignende linje til /etc/fstab:

 


//smbserver/smbshare /mnt/smb smbfs defaults,users,passwd=smbpass,username=smbuser,gid=1000 0 0

 

man 5 fstab for videre forklaring :)

 

så kan en vilken som helst bruker mounte ved å skrive enten:

 


$ mount //smbserver/smbshare

 

eller

 


$ mount /mnt/smb

Lenke til kommentar
Dersom alle brukere skal ha tilgang til å skrive lese legger du til dmask=777 og fmask=666 (du kan også sette den til 777 dersom du har f.eks bash-script filer som du skal kjøre, da vil alle filere få kjøre tilgang i tillegg til les og skriv.)

 

:D Den funket ja! Endelig en løsning. Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...