Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er flere av oss som opplever at fargene på bildene våre blir betydelig blassere når de legges ut på Digit.

Jeg har opplevd dette flere ganger, og har vært nødt til å slette et opplastet bilde, for deretter å overdrive fargemettingen i PS. Når jeg så laster bildet opp på nytt, får jeg det uttrykket jeg ønsket.

 

Men nå må jeg hele tiden overmette fargene med 20-25% for at resultatet som havner på Digit, skal bli slik jeg ønaker det.

 

Er det noe vi som opplever dette gjør galt ved opplastingen av bildene våre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du sende oss en mail med et bilde der det er tydelig at det skjer? Altså at vi kan se en tydelig forskjell i fargemetning før og etter opplasting. Gjerne i litt størrelse, så vi får testet om det er autojusteringen av bildestørrelsen i systemet vårt som gjør det.

 

post (at) digit (dot) no

 

NB: Har du forresten sett sterkere farger på fullversjon kontra den som vises på bildesiden?

Lenke til kommentar

Kan det kanskje ha med fargekalibreringsprofiler å gjøre ?

 

Du kan jo prøve å teste det ved å slå av de ulike kalibreringssystemene du evt. bruker.

 

Hva skjer om du laster ned bildet på digit og åpner det i programmet du redigerer i ?

 

Men 20-25% hørtes mye ut.

Lenke til kommentar

Tipper dette kommer av rot med fargerom, og at det spesielt er rødtoner du opplever blir blassere.

 

Hvis man ikke har 100% styr på fargerom og/eller kun har planer om å bruke bildene på nettet - bruk sRGB i steden for Adobe RGB eller hva du nå bruker.

 

Tipper du har satt kameraet til å bruke Adobe RGB og at det går krøll underveis.

 

Prøv å sette kameraet til sRGB og bruk sRGB videre i bildebehandlingsprogrammet ditt, og så vil jeg anta det løser seg.

 

 

Hva har du av bildebehandlingsprogram, hvilket fargerom bruker bildebehandlingsprogrammet og hvilket fargerom er kameraet/Raw-konverteringsprogrammet satt til å bruke?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tipper dette kommer av rot med fargerom, og at det spesielt er rødtoner du opplever blir blassere.

 

Hvis man ikke har 100% styr på fargerom og/eller kun har planer om å bruke bildene på nettet - bruk sRGB i steden for Adobe RGB eller hva du nå bruker.

 

Tipper du har satt kameraet til å bruke Adobe RGB og at det går krøll underveis.

 

Prøv å sette kameraet til sRGB og bruk sRGB videre i bildebehandlingsprogrammet ditt, og så vil jeg anta det løser seg.

 

 

Hva har du av bildebehandlingsprogram, hvilket fargerom bruker bildebehandlingsprogrammet og hvilket fargerom er kameraet/Raw-konverteringsprogrammet satt til å bruke?

 

sRGB er et fargerom som dekker ca 70% av Adobe RGB. Dvs at dersom du setter innstillingen i kameraet til sRGB så vil det aldri kunne bli AdobeRGB. Motsatt derimot. Skal du printe ut et bilde vil det alltid gi best resultat med Adobe RGB. sRGB er et fargerom som er ment for visning på skjerm og ingen ting annet. Det blir rett og slett for dårlig.

 

Det man derimot skal huske på er når man skal legge ut et bilde på webben så tar du originalfila, trykk på convert to profile og velger sRGB. Deretter tyrkker du på mode og endrer fra 16 bits til 8 bits. Og til slutt endrer du str på bildet i Image size til en egnet størrelse. Deretter Svae for web. Følger du denne prosessen så skal fargene vises riktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Tipper dette kommer av rot med fargerom, og at det spesielt er rødtoner du opplever blir blassere.

 

Hvis man ikke har 100% styr på fargerom og/eller kun har planer om å bruke bildene på nettet - bruk sRGB i steden for Adobe RGB eller hva du nå bruker.

 

Tipper du har satt kameraet til å bruke Adobe RGB og at det går krøll underveis.

 

Prøv å sette kameraet til sRGB og bruk sRGB videre i bildebehandlingsprogrammet ditt, og så vil jeg anta det løser seg.

 

 

Hva har du av bildebehandlingsprogram, hvilket fargerom bruker bildebehandlingsprogrammet og hvilket fargerom er kameraet/Raw-konverteringsprogrammet satt til å bruke?

 

sRGB er et fargerom som dekker ca 70% av Adobe RGB. Dvs at dersom du setter innstillingen i kameraet til sRGB så vil det aldri kunne bli AdobeRGB. Motsatt derimot. Skal du printe ut et bilde vil det alltid gi best resultat med Adobe RGB. sRGB er et fargerom som er ment for visning på skjerm og ingen ting annet. Det blir rett og slett for dårlig.

 

Det man derimot skal huske på er når man skal legge ut et bilde på webben så tar du originalfila, trykk på convert to profile og velger sRGB. Deretter tyrkker du på mode og endrer fra 16 bits til 8 bits. Og til slutt endrer du str på bildet i Image size til en egnet størrelse. Deretter Svae for web. Følger du denne prosessen så skal fargene vises riktig.

 

Jeg har nettopp oppdaget dette problemet på mitt siste publiserte bilde ved at fargene fremstår som en liten anelse varmere på Digit.

Jeg har ikke vært oppmerksom på disse forskjellene ved fargerom, men ser at jeg allerede bruker sRGB - så det kan ikke være her feilen ligger.

 

Dette bildet ("Valmue i vase") er også publisert i to andre fora - det pussige er at der er fargene helt som i mitt billedarkiv. Rart at det bare er på Digit at dette oppstår...?

 

PS:

Dersom man bruker Save for Web vil for øvrig ikke exif bli nedlastet automatisk...

Endret av Astrid E. Saltveit
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...