Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dotter i ørene, forhindre og få bort.


Celestica

Anbefalte innlegg

Når jeg blir litt sliten (skal ikke mer til enn å gå i en oppoverbakke eller trapp) eller angsten blir veldig sterk får jeg dotter i ørene. Det er vondt, til tider veldig vondt og veldig plagsomt.

Det kan vare i alt fra minutter til nesten en time etter at jeg ikke er sliten mer/angsten ikke er så sterk mer. Noen ganger kommer det bare i et øre, andre ganger begge.

Hvordan kan jeg forhindre dette og hvordan kan jeg få det bort når det har begynt?

 

På forhånd takk.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan ikke skyldes god gammeldags ørevoks?

 

Jeg får i alle fall fort dotter i ørene når ørene begynner å tette seg igjen, typisk etter forkjølelse®. Det som hjelper da er Revaxør (fra apoteket) og en stor sprøyte (uten spiss). Etter et par egenbehandlinger er ørene gode som nye :)

 

Når det gjelder angst og dotter i ørene er jeg mer usikker. Men pusten og ørene henger jo sammen, og man puster gjerne litt anderledes i forbindelse med angst? I alle fall husker jeg at en kamerat av meg sa at han måtte fokusere på sin egen pust når han merket at det kom et angstanfall..

 

Bare en idé :)

Lenke til kommentar

gå til en ørespesialist, høres ut som du har ørevoks på trommehinna

 

jeg har vært der å pelt ut et par ganger og det er nydelig, friskes opp og rensker øret, ikke noe mer dotter og ikke noe mer dårlig hørsel eller noe.

 

ørevoks har vi i ørene fordi øregangene trenger fuktighet og smøring, noen trenger det mer enn andre

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme problemet.

 

Merka etterhvert at det avtok når jeg fikk nok søvn.

Ellers har det dukket opp som et forvarsel i situasjoner der jeg får litt hetta (ja, f.eks. type angst), når jeg har vært bra fyllesjuk, og i situasjoner jeg har vært besvimelsen nær.

 

En gang på sykehuset (sikkert angstrelatert...) når de målte blodtrykket mitt skjedde nettopp dette. Det sammenfalt da med at de målte spesielt lavt blodtrykk, noe jeg ikke har til vanlig. Og lavt blodtrykk kan vel medføre at man ikke får nok oksygen eller noe annet lurt til hjernen, dermed i verste fall besvimelse.

 

Jeg ser ihvertfall dette i sammenheng. For meg hjelper det godt å være uthvilt, lytte til kroppen, og ikke overdrive med koffein, nikotin, trening, ulike typer stimuli og stress vi påfører kroppen.

Endret av oysthaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...