Gå til innhold

Treghet ved tilkobling, treghet eliminert ved VPN.


Kiwi-Kun

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg står ovenfor ett bedriftsnettverk der vi har en gammel DELL server som kjører DHCP, samt en router og switch.

 

Det jeg opplever er at samtlige av klientene bruker opp til ti sekunder før jeg får returnert en ping forespørsel.

 

Selve ping verdien er ikke høy, men når jeg går på en nettside tar det også rundt 10 sek før jeg får noe respons.

 

Dette dreier seg ikke om treghet på klientside.

 

Det rare er at hvis jeg kobler til en VPN så går alt rykende fort.

 

Kjører speedtest, tar ca 10 sek før jeg kommer inn på siden også kjører jeg en speedtest, får 8MB ned og 0.8mb opp.

 

Kan noen kaste lys over situasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

YAY! Akkurat det jeg tenkte i utgangspunktet, men jeg prøvde å bytte fram og tibake både på klientside og server side.

 

Har noen en eksakt fremgangsmåte for å fikse dette via en server 2003?

 

eller må jeg gå manuellt og sette DNS på hver enkelt klient?

 

Og ja btw. Det tar like lang tid om jeg pinger addresser eller IP.

Endret av Kiwi-Kun
Lenke til kommentar

YAY! Akkurat det jeg tenkte i utgangspunktet, men jeg prøvde å bytte fram og tibake både på klientside og server side.

 

Har noen en eksakt fremgangsmåte for å fikse dette via en server 2003?

 

eller må jeg gå manuellt og sette DNS på hver enkelt klient?

Det er neppe DNS som er problemet ditt, siden:

 

Og ja btw. Det tar like lang tid om jeg pinger addresser eller IP.

Du ville ikke fått denne tregheten ved oppslag mot IP-adresser hvis dette var et DNS-problem.

 

Eksakt hvordan arter dette problemet seg? Er det slik at du foretar ping mot en adresse, og så får du et antall "request timed out" (evt. "forespørsel avbrutt") før svarene kommer? Hva skjer hvis du umiddelbart etterpå pinger den samme adressen? Får du da det samme problemet én gang til? Går det greit å pinge adresser på lokalnettet?

 

Siden det fungerer når du aktiverer VPN, er gateway-/routing-problemer det første som slår meg. Hva vises som gateway om du foretar "ipconfig" på en av klientene? Det er ikke tilfeldigvis to gateway-adresser...?

Lenke til kommentar

YAY! Akkurat det jeg tenkte i utgangspunktet, men jeg prøvde å bytte fram og tibake både på klientside og server side.

 

Har noen en eksakt fremgangsmåte for å fikse dette via en server 2003?

 

eller må jeg gå manuellt og sette DNS på hver enkelt klient?

Det er neppe DNS som er problemet ditt, siden:

 

Og ja btw. Det tar like lang tid om jeg pinger addresser eller IP.

Du ville ikke fått denne tregheten ved oppslag mot IP-adresser hvis dette var et DNS-problem.

 

Eksakt hvordan arter dette problemet seg? Er det slik at du foretar ping mot en adresse, og så får du et antall "request timed out" (evt. "forespørsel avbrutt") før svarene kommer? Hva skjer hvis du umiddelbart etterpå pinger den samme adressen? Får du da det samme problemet én gang til? Går det greit å pinge adresser på lokalnettet?

 

Siden det fungerer når du aktiverer VPN, er gateway-/routing-problemer det første som slår meg. Hva vises som gateway om du foretar "ipconfig" på en av klientene? Det er ikke tilfeldigvis to gateway-adresser...?

 

Nei, jeg får ingen timed out,

 

Nei, det er ikke to gateway addresser på klientside, men på serveren får jeg opp to verdier. Mest fordi det er to separate nettverkskort, der den ene tar inn internett linja og det andre deler den ut til switch og videre til klienter.

 

Jeg prøvde å umiddelbart pinge samme addresse igjen og da gikk som normalt, altså ikke tregt.

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke to gateway addresser på klientside, men på serveren får jeg opp to verdier. Mest fordi det er to separate nettverkskort, der den ene tar inn internett linja og det andre deler den ut til switch og videre til klienter.

 

Jeg prøvde å umiddelbart pinge samme addresse igjen og da gikk som normalt, altså ikke tregt.

Serveren skal vel ikke ha to gateway-verdier? Jeg tipper det er dette som er årsaken til problemet.

 

At at et forsøk nr. 2 fungerer greit hvis du gjør det umiddelbart etterpå, forteller meg at en enhet på nettverket bruker tid til å lete frem informasjon (ifm. 1. forsøk), og så lagrer dette i en periode (slik at 2. forsøk lykkes med det samme).

 

Hvis jeg har forstått deg riktig, fungerer serveren også som gateway. Siden den har to gateway-verdier, vil dette skje når den skal route trafikk: Den prøver å videresende pakken via en gateway, og hvis dette feiler, vil den prøve den andre gateway'en.

 

Fjern den feilaktige gateway'en og se om problemet forsvinner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...