Gå til innhold

Hvem gjør hva i borettslag?


Lalita

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bare lurer på om noen kan litt om borettslag og så videre? Jeg er i allefall ganske grønn. :)

 

Bor i 2.etasje i 4mannsbolig. Nylig flyttet inn, og har 2 store furutrær ved siden av verandaen, som står på tomta vår. Disse trærne drysser HELE tiden barnåler, og tetter igjen takrennene over verandaen min, og under verandaen min. Konstant vedlikehold for meg, og tillegg tetter den igjen gulvet på verandaen min.

 

Disse trærne må jo fjernes, men hvem skal stå for betalingen av det?

Blir det meg som skjems over problemet, eller går det på borettslaget med tanke på at det og ødelegger min "del"?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgifter til felles vedlikehold skal deles også i slike tilfeller. Én for alle, alle for én, osv.

 

Men, det var da litt voldsomt å fjerne to trær pga. et par barnåler, vel? :)

Sikkert dårlig oppslutning i styret om å fjerne trær med mindre de er til plage for et flertall. Finnes kanskje andre løsninger, f.eks en glassvegg mellom verandaen din og treet, el.l?

Lenke til kommentar

Her er det mange muligheter ut fra infoen du gir.

For firemannsboliger er det ofte slik at hver boenhet "eier" en del av tomten og har ansvar for trær på denne delen. firemannsboliger kan både være organisert som sameie eller BRL hvor kun dette huset er med. Men det kan også (både som sameie og BRL) være med i en større enhet hvor mange tomter/bygninger inngår.

 

Et godt råd vil være å ta kontakt med styret for ditt BRL. De bør rellativt raskt kunne finne ut hvem som har ansvaret for trærne. Uansett bør naboer være enige om felling og trærne må ikke inngå i en kommunal/offentlig fredningsplan (enkelte ganger angitt i reguleringsplan for området).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...