Gå til innhold

Helt ny PSU - voltfeil


Anbefalte innlegg

For 1 mnd siden begynnte jeg å få problemer med pcen, hver gang jeg skrudde på pcen fikk jeg noe ala denne beskjeden:

"Hardware Monitor: Abnormal Voltage"

 

Når jeg sjekket på BIOSen såg jeg at mange av voltverdiene var altfor høye... og feil... 12V var 16, 3.3V var over 4, osv... Jeg stusset ikke, og bestillte meg en ny modulær strømforsyning fra Komplett.no.

 

Jeg byttet strømforsyning og koblet alt slik jeg trodde det skulle kobles, og startet opp pcen. Jeg fikk ingen feilmelding, og det var ingen problemer. Fikk strømforsyningen ca den 24/07/11. Den 1 August tok jeg ferie, flyttet ut, osv og pakket ned hele pcen, og satt den under trappa inni i huset, og har hverken rørt den eller brukt den før idag. Jeg fikk meg en overraskelse når jeg startet pcen igjen idag og såg jeg hadde fått "Abnormal Voltage".. igjen...

 

Info om hardware:

Gammel strømforsyning: Silver Power PSU, 600W, 120mm fan,

Ny strømforsyning: Chieftec Nitro Series BPS-750C 750W PSU

 

Kabinett: Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort

Hovedkort: Asus P5N32-E SLI PLUS, nForce-650i SLI,

Minne: 2x Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4

CPU: Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz 1333Mhz

GPU: 2x XFX GeForce 8800GT 670M 512MB XXX GDDR3 i SLI

Skjerm: Samsung 22" LCD Syncmaster 2233RZ

HDD: 3x Western Digitial Caviar® Green

 

Hva er problemet? Er det den nye strømforsyningen som rett og slett er defekt? Eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet kan være at spenningsavlesningene ikke er korrekte, men for å få et entydig svar kan du måle spenningene med et voltmeter. Fra tid til annen dukker det opp melding om at Vcore er 0 V på den PC'en jeg sitter på nå, men har aldri opplevd at den krasjer av den grunn, hvilket den garantert hadde gjort om så var tilfelle.

Lenke til kommentar

Software spenningsmåling er unøyaktig så det griner etter.

Er ikke uhørt at de kan være helt ute på vidda enkelte ganger, løsningen er dog ganske grei.

Handle deg ett multimeter på Biltema eller om du er seriøs fra en mer respektiv forhandler til en stivere pris og mål manuellt.

Får du samme avlesning så har du ett problem, men mest sannsynlig er verdiene du har helt feil.

16V på 12 = grillet komponenter i de fleste tilfeller, standarden tillater kun at spenningen avviker med 3-5%.

Lenke til kommentar

Okey, er det vanlig at målingene kan vere ukorrekte? Jeg er faktisk eletriker og har ett fantastisk flott Fluke-multimeter, men jeg må si at jeg er veldig usikker på å starte å måle noe inne i pcen. Og i såfall hvor må jeg måle? Utgangene på PSUen?

 

Men visst målingene faktisker er feil, er det noen måte å få slippe å trykke F1 hver gang jeg skrur på pcen? Og vil det si at problemet ligger i hovedkortet(, eller BIOSen?) Vurderer nemlig sterkt å bytte ut hele shiten... Og visst målingene er problemet, er det da ikke rart at jeg fikk korrekte målinger rett etter jeg byttet strømforsyning da?

Lenke til kommentar

Du kan måle spenningen på hvilken som helst kabel mellom pinnen og jord (Undersøk pinouts for pluggen på nettet først.) og deretter sjekk hvilken 12V Rail kabelen er tilknyttet for 12V spennings måling.

Molex er greiest med multimeter, SATA går an men kan være tricky.

PCI-E kabler er svært greie, bare husk å ha multimetret i Volt og ikke Ampere som du sikkert vet.

 

Kan fort bli ganske surt ellers :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...