Gå til innhold

Bøker fokusert på de kriminelle/fra de kriminelles synspunkt


Anbefalte innlegg

Skal sette igang med å lese tre bøker til særemne. Da har jeg valgt å fokusere på noe annet enn det jeg føler alle andre gjør. Gidder ikke krig, kjærlighet og politi-som-jakter-røvere type bøker. Er ute etter bøker hvor personer som lever på kanten av samfunnets lover er hovedpersonene, men de bøkene jeg vet om(som ikke er så veldig mange) er dokumentariske, dvs de er basert på faktiske hendelser. Læreren krever skjønnlitteratur. Tror også forfatteren må være norsk, men det dobbelsjekker jeg imorra.

 

Har noen tips til bøker, eller burde jeg finne meg et annet tema?

Grunnen til at jeg ser i denne sjangeren er fordi det er slike bøker jeg har funnet mest interessante de siste årene. Det kan også være aktuelt og gå for bøker hvor infiltrasjon av en gruppe/organisasjon skjer. Hvis noen har lest Ganglands: Brazil av Ross Kemp er det en slik versjon jeg tenker på, hvor det er mye fokus på hovedpersonen når han er i favelaen og infiltrerer og mindre fokus på at han snakker med de som sendte han dit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale bøkene i Dexter-serien av Jeff Lindsay, meget spennende og underholdende, om en seriemorder som også jobber som åstedsgransker i Miami politiet.

 

Skitt, det ser dessverre ut til at disse ikke er oversatt til Norsk ennå.. Jeg har lest de 4 første bøkene og den nyeste er på vei i posten.

Endret av grovetussen
Lenke til kommentar

Har nettopp kjøpt Siberian Education, så takk for tipset, får lese den som neste bok.

 

Jens Lapidus - Cash ble første bok, så får vi se hvilke andre det blir. Ble enig med læreren om å ta bøkler vinklet fra ondskapens side(aller helst kriminal litteratur). Så får vi se hvor dette ender. Takk for hj

 

Har nettopp kjøpt Siberian Education, så takk for tipset, får lese den som neste bok.

 

Jens Lapidus - Cash ble første bok, så får vi se hvilke andre det blir. Ble enig med læreren om å ta bøkler vinklet fra ondskapens side(aller helst kriminal litteratur). Så får vi se hvor dette ender. Takk for hjelpen!

Endret av Sleggefettt
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Kjempe flott at tips fortsatt kommer, har enda ikke bestemt meg for den tredje boken.

 

Både Cash av Jens Lapidus og Den Onde Hyrde av Jens Bjørneboe er veldig gode bøker, med vidt forskjellig historie og stil. Annbefaler begge to, skal lese resten av bøkene i Stockholm Noir senere(serien Cash er en del av)!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...