Gå til innhold

Excel: Alternativknapp som tallverdi


Thomza

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et regneark hvor jeg har 3 kolonner som jeg skriver JA/NEI manuelt i mange rader nedover. Kall det gjerne sjekkpunkter. Når jeg er ferdig med det, så teller jeg manuelt opp hvor mange JA eller NEI det har blitt i en celle nederst.

For å lette arbeidet med denne sjekklisten, så tenkte jeg at det her har store muligheter for forbedring.

La oss si at det hadde vært ønskelig at jeg kunne fått inn en Alternativknapp for å bare markert om det er ja eller nei, og så hadde NEI referert til tallverdien 0, mens JA hadde vært 1. Da burde det jo også vært mulig å summert opp antallet i cellen nederst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hadde nok ikke vært noen dum ide det der, det enkle er ofte det beste.

Ulempen er bare at det ikke bare er meg selv som bruker dette regnearket, og man har da muligheten til å skrive noe annet som formelen ikke vil fange opp, derfor tenkte jeg en valgknapp for 2 faste verdier ville være det beste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da fikk jeg det til, fungerte veldig bra det der! :)

Tusen takk for gode tips begge to! =D

 

Er det mye vanskeligere å få slike knapper som jeg nevnte? Ser nå at det er noen som printer ut lista og fyller den ut for hånd, og da er plutselig valideringen uten funksjon. Er det evt. mulig å få printet ut med tilgjengelige valg fra valideringen i cellen som verdien skal velges?

Lenke til kommentar

Du skriver at det er mange rader. Er det et fast antall? Hvis det er slik at alle radene SKAL fylles ut, da kan du jo enkelt nok legge til et valg i valideringen. F.eks "Velg fra listen;Ja;Nei". Så kan du forhåndsutfylle "Velg fra listen" i alle cellene. Ikke noe pen løsning, men det hindrer brukerne i å printe og fylle ut for hånd. Et annet alternativ er å bruke betinget formatering. Du kan gjøre slik at alle tomme celler (av de som skal fylles ut) har diagonale kantlinjer som da forsvinner når man foretar et valg. Dette ser heller ikke bra ut...

 

Enda et alternativ er å bruke VBA til å hindre utskrift dersom ikke alle cellene er fylt ut. Problemet med dette er at dersom brukeren har for høyt sikkerhetsnivå eller manuelt deaktiverer makroene ved åpning av filen, da blir dette skriptet ubrukelig. En mulighet er da å ha et ekstra tomt ark som er det som er aktivt når filen åpnes og en Workbook Open-rutine som umiddelbart bytter til riktig ark ved åpning av filen. I så fall kommer man bare til et tomt ark dersom makroer ikke er aktivert. Det tomme arket kan i så fall med fordel fylles med litt informasjon om at man må aktivere makroer, og hvordan man setter ned sikkerhetsnivået dersom man ikke får dette valget. Siden du jobber med folk som skriver ut Excel-ark og fyller dem ut med penn, så kan jeg garantere at dette vil kun skape forvirring.

 

Kanskje en bedre løsning er å bruke en ledig - og synlig - celle til å skrive noe lignende som "FYLL UT ARKET I EXCEL". Du kan eventuelt bruke betinget formatering til å skjule denne teksten når én, flere eller alle cellene er fylt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...