Gå til innhold

Studiepc ~12". Ca 2-3000kr


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har hatt gode erfaringer med hjelp til pckjøp på dette forumet tidligere, så prøver meg på å spørre om hjelp her igjen :) (tl;dr nederst)

 

Jeg er, som trådtittel sier, på jakt etter en pc til studiebruk. Den må være lett å få med seg, så var i utgangspunktet ute etter en 12". 13,3" føles litt stort til at den skal være veldig enkel å få med seg, men om jeg ser gode argumenter for det kan jeg vurdere det alternativet også. Stort under 12" vil jeg helst ikke gå, da både tastatur og skjerm fort blir for lite til mitt bruk.

 

Jeg skal i hovedsak bruke pcen til å ta notater under forelesninger, samt internett. Dermed er ok tastatur og god batteritid høyt prioritert. Vil gjerne ha batteritid på minimum 5 timer ved lett bruk. Og jo legre jo bedre! Ettersom jeg skal ta pcen mye med meg, og gjerne vil at den skal vare lenge er god byggekvalitet også et must.

Jeg tenker å kjøre en eller annen Linux-versjon som operativsystem, så må ha en pc som dette lar seg gjøre greit på. (Har lest ut fra andre tråder at dette kan bli litt problematisk med enkelte prosessorer?) Dette burde vel også minke kravene til ytelse, da jeg ikke trenger kjøre noe tungt opperativsystem.

 

Jeg har en ca prisgrense på 3000kr. Vil gjerne lavere enn dette om det er mulig, men kan med gode argumenter også strekke meg såvidt over.

 

PCene som virker mest aktuelle sålangt ut fra hva jeg har sett er noen versjoner av Asus 1215B:

denne eller denne.

Virker disse som gode kjøp? Er det til mitt bruk verdt å kjøpe den dyreste modellen? Eller bør jeg se på en helt annen pc?

 

Så, tl;dr/oppsummering:

 

- Ultraportabel bærbar til studiebruk. 12"(/13" om anbefalt) (Notat- og oppgaveskriving + internett)

- OK tastatur, god batteritid og god byggekvalitet er hovedprioriteter.

- Tenker å kjøre en eller annen Linux-variant som opperativsystem.

- Ca. 2-3000kr. Kan gå litt høyere om sterkt anbefalt, men skal svært gode argumenter til for at jeg skal strekke meg stort over 3000kr.

 

På forhånd takk for hjelpen!

-mVesteraas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde definitivt gått for den dyreste modellen av 1215B. Matt skjerm, prosessor som faktisk duger til noe, mengde RAM som faktisk duger til noe og dobbelt så stor harddisk er de vesentlige faktorene blant speccs som står listet. For drøyt 800 ekstra er det absolutt verdt pengene.

 

Du har en annen maskin i tillegg til denne?

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Hellte allerede mot den dyreste modellen fra før, så med mindre jeg hører gode argumenter for det motsatte blir det nok den, om jeg står mellom de to.

 

Jeg har i tillegg til den pcen jeg tenker å kjøpe nå en 17" bærbar jeg bruker til spill, film etc, men da denne er tung og uhåndterlig, og har dårlig batteritid egner den seg ikke som studiepc.

 

-mVesteraas

Lenke til kommentar

Jeg nærmer meg å kjøpe den dyreste versjonen av Asus 1215B. Men før jeg kjøper er det ett par ting jeg gjerne ville hatt litt mer info om. Håper dere kan hjelpe.

 

For det første, er det andre maskiner i samme prisklasse dere vil anbefale fremfor eller på lik linje med denne maskinen?

 

For det andre, vet noen om jeg vil få problemer med å kjøre linux på denne maskinen? Virker som om enkelte har hatt problemer med dette på lignende pcer, ut fra hva jeg leser rundt på nettet.

Lenke til kommentar

Jeg kjører selv Linux Mint på min EEE PC1000HE, og jeg har ikke opplevd noen problemer knyttet til det. Har også brukt Easy Peasy, Ubuntu Netbook og Fuduntu uten at det heller har vært problematisk mht. drivere og slikt.

 

edit: All den tid det er relevant, det er jo en annen maskin med bl.a. en helt annen prosessor. Det beste ville vel være å få tilbakemeldinger fra folk som har kjørt Linux på AMD E-350.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...