Gå til innhold

Noen enkle spørsmål fra en som har begynt å fiske


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg fisker en del for tiden, og synes det er kjempegøy! Jeg dorger for det meste i sjøen fra båt, og har funnet ut av noen ting:

 

Makrell biter på alt!

Andre fisk enn makrell er vanskelige å få :(

 

Så her er noen spørsmål:

 

Jeg ønsker å få en hvilken som helst annen fisk enn makrell. Egentlig bare for opplevelsens skyld. Eksempelvis fikk jeg en fjesing her om dagen (eneste fisk utenom makrell jeg har fått i år) og dette syntest jeg var morro. Selv om den ikke er brukenes til noe. Hvordan skal jeg få laks, sjø- ørret, sild og sei ? Hvilke kroker biter de på, hvor finner jeg dem (langs land, i fjorder, langt ute) og hvor dypt?

 

Biter fisk etter sola har gått ned ? Jeg har prøvd å fiske litt fra båt i tidspunktet mellom solnedgang og før det blir for mørkt til å være i båt. Jeg kan se fiskene dupper i overflaten, men biter de? Er de i stand til å se krokene mine?

 

Jeg har bestilt slike: http://www.dealextreme.com/p/fishing-glowstick-sets-l-10-pack-43508

 

Jeg har tenkt å trøkke dem inn i blekksprut- lignende gummiagn sammen med et lodd (vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det). Tror dere dette blir en suksess ? Finnes det bedre metoder for å bruke lysende agn på?

 

Det blir mange spørsmål, dere trenger ikke å svare på alle :)

 

Jeg har også tenkt å fiske fra land. Dette vil skje i en elv, men ikke så langt i fra sjøen (elvemunningen). Vi snakker kansje 100 - 400 meter. Hva skal jeg fiske med her ? Har noen kroker som kalles Tasmanian Devil. Er disse forbeholdt ferskvannsfiske?

 

Jeg tenker også å fiske i vann. Hvor store må disse være for at det skal være fisk i dem ?

 

Takker for svar :)

 

Mvh Freddy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyter inn et spørsmål til: Jeg juksa litt og satte på ei sen på stanga mi som stamma fra ei rigle. Den er ganske kjukk, og hvit (gjennomsiktig) i fargen. Helt vanlig rigle fra Elbe. Ødelegger dette sjansene mine for fisk?

 

Pleier å fiske med flere kroker, så er redd ei tynnere sen skal ryke hvis jeg er skikkelig (u)heldig

Lenke til kommentar

Om du pilker i nærheten av en stake får du torsk. Slipp sluken ned på bunn, trekk opp en meter eller tre, og pilk i vei. Stingsilda eller tilsvarende fungerer gjerne bra. Får torsk på alt fra 5 - 30 meters dyp, alt fra 5 - 50 meter fra land eller grunner.

 

Jeg var hypp på å få noe annet enn torsk og makrell i sjøen, så i fjor jeg ville prøve meg etter flyndre. Brukte søkke, krok og blåskjell (kun innmat) som agn, og fikk jaggu en rødspette på første forsøk, etter kun kort tid. Så fikk jeg en torsk. :) Det var i nærheten av en stake i en bukt i Hardanger.

 

Stikker du ut på dypt vann og rett sted skal det gå an å få kveite, da skal visst makrell være bra agn. Har aldri prøvd det selv, men det høres dritfett ut! :)

Lenke til kommentar

Om du pilker i nærheten av en stake får du torsk. Slipp sluken ned på bunn, trekk opp en meter eller tre, og pilk i vei. Stingsilda eller tilsvarende fungerer gjerne bra. Får torsk på alt fra 5 - 30 meters dyp, alt fra 5 - 50 meter fra land eller grunner.

 

Jeg var hypp på å få noe annet enn torsk og makrell i sjøen, så i fjor jeg ville prøve meg etter flyndre. Brukte søkke, krok og blåskjell (kun innmat) som agn, og fikk jaggu en rødspette på første forsøk, etter kun kort tid. Så fikk jeg en torsk. :) Det var i nærheten av en stake i en bukt i Hardanger.

 

Stikker du ut på dypt vann og rett sted skal det gå an å få kveite, da skal visst makrell være bra agn. Har aldri prøvd det selv, men det høres dritfett ut! :)

 

TUUUUUSEN takk for svar :)

 

En ting til; hvordan unngår man at sluken setter seg fast når man slipper sluken ned til bunnen ?

Lenke til kommentar

Om du pilker i nærheten av en stake får du torsk. Slipp sluken ned på bunn, trekk opp en meter eller tre, og pilk i vei. Stingsilda eller tilsvarende fungerer gjerne bra. Får torsk på alt fra 5 - 30 meters dyp, alt fra 5 - 50 meter fra land eller grunner.

 

Jeg var hypp på å få noe annet enn torsk og makrell i sjøen, så i fjor jeg ville prøve meg etter flyndre. Brukte søkke, krok og blåskjell (kun innmat) som agn, og fikk jaggu en rødspette på første forsøk, etter kun kort tid. Så fikk jeg en torsk. :) Det var i nærheten av en stake i en bukt i Hardanger.

 

Stikker du ut på dypt vann og rett sted skal det gå an å få kveite, da skal visst makrell være bra agn. Har aldri prøvd det selv, men det høres dritfett ut! :)

 

TUUUUUSEN takk for svar :)

 

En ting til; hvordan unngår man at sluken setter seg fast når man slipper sluken ned til bunnen ?

 

Tips: ikke bruk krok når man skal "finne bunnen". Bruk et lodd. Det fikk jeg erfare i dag :(

Lenke til kommentar

Jeg pleier bare å slippe sluken ned på bunn, jeg kan ikke huske at den har festet seg av det. Om du trekker den sidelengs langs bunn er det en annen sak... Kaste fra land og trekke inn langs bunn er hasardsport. :) Pilking langs bunn når båten driver rundt kan koste deg en sluk eller to. Det ryker en sluk i ny og ne, men jeg kjøper gjerne de billigste pilkeslukene jeg finner, og hamstrer når de er på salg til 10kr/stk. :)

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

møre silda 10 gr er veldig god etter sjøørret når det begynner og bli orgentlig kaldt i vannet trekker de mindre sjøørretene opp til steder med mer ferskvann (brakkvann)

mens de større somregel er ute i fjordene bare husk å ikke fisk for nærme elver der hviler som regel sjøørreten etter gytingen lykke til :p

 

 

 

 

 

ps en håv er en handy ting å ha med seg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fisking er kjekt og det er ikke mye som skal til for å få andre arter i sjøen. Seiene biter på alt og finnes i det fleste vannlag, men fiske du på i nærheten av bunnen kan du få svært mye forskjellige. Å sette kroken fast er en del av det å fiske, men sveiv gjerne inn et paar meter før du begynner å pilke.

 

I ugangspunktet finnes kan du få fisk også i svært små vann og for eksempel i små fiskevann på fjellet kan du få svært stor ørret. Når det gjelder fiske i elv finnes det ingen fasit på valg av sluker. Møresilda er et forholdvis trygt valg, men det viktigste er nok å velge riktig vekt. Vannføring og dybde på elva er viktig i den sammenheng og målet er naturligvis at du skal kunne presentere sluken for fisken.

 

Nevner ellers at våren som står for tur er et god tid for sjøfiske fra land. Sjøørret og torsk er blant annet å finne nær land på denne tiden. Her finner du Flere Fisketips om fiske både i salt og ferskvann.

Endret av perjen
Lenke til kommentar

Takk for link!

 

Har fisket en del i det siste, og en krok jeg har hatt STOR suksess med er hverken eksotisk eller eksklusiv :) Det er en liten sak jeg fant i et gammelt fiskeskrin. Den er flat, hvit på den ene siden og rød/oransje på den andre siden. Veier vel 10- 12 gram. Har fått ganske store torsk og sei på den, samt makrell. Det kan godt hende det er en ferskvannskrok, men bruker den i saltvann. Jeg driter i hva den heter/koster og om det er salt -eller ferskvannskrok, og det gjør fisken også :)

 

Har også funnet ut hvordan bunnen er der jeg fisker, og vet hvor dypt jeg kan la kroken synke. Blitt ganske flink faktisk :)

 

Takker for gode tips!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Endelig en som har skjønt at fisken ikke ser forskjell på en sluk fra europris og en fra rapala.

 

Synes du må skrive ned fangst med vekt en gang i blant:)

 

 

Det stemmer nok det,fisken ser jo ikke så godt da.

Har forøvrig selv fått ørret på ostebiter og vanlig knekt spiseskje.

 

Men noen ganger har jeg opplevd at for eks. blå sluk = fisk,mens rødt er helt dødt.

 

Om det har med hvordan lyset er,bunnforhold,hva fisken jakter på akkurat da ,eller noe annet vet jeg ikke,men får jeg mye fisk/napp på noe så bytter nå ikke jeg det ut med noe tilfeldig i sluk eller flueskrinet.

 

For meg er nå bare det å komme seg ut på ut så gøy at fangsten kommer i andre rekke.

 

Gleder meg allerede til sommeren og fjellturer med stanga i sekken. :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...