Gå til innhold

[Løst] Hjelp med installasjon av RocketRAID driver i Ubuntu 11.04


Anbefalte innlegg

Før sommeren kjøpte jeg et HighPoint RocketRAID 2300 kort som jeg skal bruke i en serverPC med 4x 2TB disker i et RAID10 array. ServerPCn kjører 64-bit Ubuntu Server 11.04, og den skal i hovedsak fungere som en enkel filserver. Har kun installert Samba og OpenSSH-Server på den.

 

Det jeg trenger hjelp med er å få installert driveren til kortet på systemet mitt. Prøvde å installere Ubuntu 9.04 driveren som er den seneste driveren for Ubuntu som ligger på hjemmesiden til HighPoint, men det funket ikke. Lastet ned open source driveren for Linux i stedet, som også ligger på hjemmesiden demmes, men da må jeg kompilere driveren selv. Siden jeg er Linux noob har jeg ingen anelse om hvordan jeg går frem, og etter hva jeg har forstått, må man også endre litt på koden før man kompilerer den for at det skal virke med Ubuntu 11.04, så da hadde det vært flott om noen hadde instrukser for hvordan man gjør dette.

 

Nå har jeg heller ikke peiling på hvilke RAID-kort som er bra, så jeg vet ikke om dette var et bra kjøp. Valgte den fordi den støtter RAID10 og er kompatibel med Linux, også var den ikke så altfor dyr heller.

 

Håper noen kan hjelpe meg med å få til dette, eller så blir det penger i dass :p

Eventuelt andre råd som å bytte til vanlig Ubuntu med GUI, hvis det gjør det lettere.

 

Takker for alle svar :D

 

EDIT: Ettersom jeg er ny på forumet her beklager jeg på forhånd hvis jeg postet på feil sted eller hvis dette har blitt svart på før. Prøvde å søke litt på forumet, men jeg fant ikke noe som var til hjelp.

Endret av MorganHJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke vært borti dette kortet før, men det ser ut som du har vært litt uheldig med kjøpet. RocketRaid 3000 og 4000 serien har driverne inkludert i kernelen. Men det ser det ikke ut til at RocketRaid 2000 serien har.

 

Du kan kjøre software RAID istedet for å bruke kortet du har kjøpt, men da må du nesten ha nok ledige SATA porter fra før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm. Ja, regnet vel egentlig med å gå på en smell ettersom jeg ikke fant noe som helst om dette kortet og Ubuntu 11.04 etter jeg kjøpte det, noe jeg egentlig skulle gjort på forhånd.

 

Siden det ligger en Win7 driver for dette kortet på HighPoint nettsiden, så lurer jeg på om jeg heller skal bruke kortet i min egen PC og kjøpe et nytt kort til serverPCn. SATA-porter er det ikke nok av på hovedkortet som brukes i servern heller, med tanke på software-RAID.

 

Noen anbefalte kort som har minst 4 SATA-porter, støtter RAID10 og som funker med Ubuntu 11.04?

Regner med at jeg kan strekke meg til ca. 4 tusen. Hadde egentlig vært kjekt med 8 SATA-porter også, hvis jeg bestemmer meg for å utvide arrayet, eller sette opp enda et array, men om det finnes kort med 8 porter til rundt 4 tusen vet jeg ikke.

 

Er egentlig litt desperat for å få servern oppe og gå, og det er bare det hersens RAID-kortet som stopper meg :p

Takker igjen for alle svar :D

Lenke til kommentar

Har ikke sånn superpeil på kontrollerkort, men dette ser ut til å være ganske OK til prisen:

 

http://www.dustinhome.no/intel-srcsatawb-raid-controller/product/5010364637

 

Regner med at dette har god støtte i linuxkjernen, men jeg garanterer det ikke, så du bør sjekke litt først. Det er en SAS-kontroller, men skal funke finfint med 2 stk 1x SAS til 4x SATA-"splittere", for å hekte på totalt 8 SATA-disker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser bra ut, takk :D

 

Har sett litt på forskjellige SAS- og SATA-kontrollere nå, og det ser ut som om det generelt er dårlig støtte for de senere versjonene av Ubuntu. Lurer på om jeg skal gå tilbake til Ubuntu 9.04 eller openSUSE 11.1, siden det ser ut som om de har bedre støtte. Vil openSUSE være et bedre alternativ som server OS enn det Ubuntu er? Eventuelt andre distroer som er bedre?

 

EDIT: Har nå installert 64-bit Ubuntu Server 9.04 på servern for å teste om driverne til RAID-kortet fungerer da, men nå feiler systemet på å autokonfigurere nettverkskortet. Lastet ned drivern fra ASUS (hovedkortet er et ASUS M4A88TD-M EVO USB3) og overførte filene til serverPCn med en minnepenn. I instruksjonene for nettverkskortet står det at jeg skal kjøre "./autorun.sh" som root, men da får jeg følgende feilmelding: "./autorun.sh: 24: make: not found".

Under kravene for installasjon av driveren står det "Compiler/binutils for kernel compilation", så jeg regner med at det er dette jeg mangler. Hvordan får jeg installert disse verktøyene manuelt, ettersom servern ikke har et nettverkskort som fungerer enda?

Endret av MorganHJK
Lenke til kommentar

Det rocketraid 2300 kortet er mest sannsynlig et "fakeraid"-kort etter det jeg kan skjønne, altså er det driverne som gjør jobben uansett. Så da er det like greit med Linux software raid mener jeg.

 

Det kortet ser ut til å være basert på en Marvell 88SX7042 brikke, altså kan du prøve å bruke driveren sata_mv, som bør være inkludert i Ubuntuen din.

 

sudo modprobe sata_mv

 

Hvis det funker bør du iallefall kunne bruke portene som "standalone porter", og heller sette de i raid med software raid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har sett litt mer på RAID-kort fra HighPoint nå, og etter hva jeg kan se, så er blant annet RocketRAID 43XX serien innebygd i Linux-kernelen fra 2.6.24 og oppover. Siden jeg er Linux noob må jeg bare spørre; betyr dette at jeg vil slippe å installere noen drivere for dette kortet for at det skal fungere? (Står at det er innebygd her. Fant linken i en PDF-manual til 4320-kortet).

 

Hvis dette er tilfellet, så har jeg lyst til å kjøpe dette kortet. Det passer egentlig perfekt med mitt oppsett også, ettersom det har støtte for 8 SATA-disker (riktignok med en slik kabel. Hvis noen vet om jeg får kjøpt en slik kabel, SFF-8087 til 4x SATA, i en norsk nettbutikk, så hadde det vært fint) og RAID10.

 

Hvis det derimot ikke er slik at jeg slipper å tukle med drivere som jeg må kompilere selv og slikt, for Ubuntu 11.04, så tror jeg at jeg gjør slik HawP sier, å bruke portene på det kortet jeg har som standalone porter og sette opp et software-RAID.

 

EDIT: Kortet jeg så på finner man også hos komplett, her. Står riktignok i spesifikasjonene hos komplett at kortet har SFF-8088 kontakter, og ikke SFF-8087, men hos HighPoint står det at kortet har SFF-8087 kontakter. Regner med at det er en feil fra komplett sin side.

Endret av MorganHJK
Lenke til kommentar

Jeg ville ihvertfall aldri godtatt å måtte kompilere driveren selv, dvs, være avhengig av at produsenten støtter nyere kjerner etc.

 

Har ikke så veldig gode erfaringer med HighPoint generelt, særlig ikke i linux, så skjønner ikke helt hvorfor du på død og liv må ha et sånt et? Spesielt billig var det jo heller ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ser på HighPoint er at det er flest av dem på komplett :p (*nettbutikk-noob*)

Spiller ingen rolle for meg hvilken produsent jeg kjøper fra, bare det som sagt har støtte for minst 4 SATA-disker og RAID10. Det kortet jeg så på sist, RockedRAID 4320, har derimot støtte for 8 SATA-disker, så da kan jeg utvide etterhvert.

Også det kortet du linket til tidligere så veldig fint ut, men jeg klarte ikke finne noen drivere for Ubuntu :/

 

Som mikeys sier tidlig i tråden så har RocketRAID 3000 og 4000 serien driverne inkludert i Linux kernelen, så da regner jeg med at det rett og slett blir "Plug and Play", og ikke noe tull med kompilering.

 

Vil helst ha noe som ikke er fake-RAID også. En av forskjellene på det kortet jeg allerede har, 2300, og det jeg så på sist, 4320, er at 4320 kortet har cache minne og IO prosessor. Gjetter på at det vil si at 4320 kortet ikke er fake-RAID.

Lenke til kommentar

Da så :D

Etter hva jeg kan se på produktsiden til Intel har den også eget cache minne og prosessor, så da er det vel hardware-RAID (Bare å rette på meg her, går på ren gjetning :p).

 

Men, trenger jo også en slik kabel, som jeg linket til tidligere. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette i en norsk nettbutikk, eller er newegg et bra sted å handle fra?

 

EDIT: Fant utrolig nok RockedRAID 4320 kortet til over 1000kr billigere på Netshop :D

EDIT 2: Stryk det siste der... Leverandør produktnummer og bildet tyder på at det er et 4310 kort :(

EDIT 3: Fant kabelen jeg lette etter på komplett, så da ser jeg saken her som løst. Takker for all hjelp! :)

Endret av MorganHJK
Lenke til kommentar

Da så :D

Etter hva jeg kan se på produktsiden til Intel har den også eget cache minne og prosessor, så da er det vel hardware-RAID (Bare å rette på meg her, går på ren gjetning :p).

 

Men, trenger jo også en slik kabel, som jeg linket til tidligere. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette i en norsk nettbutikk, eller er newegg et bra sted å handle fra?

 

EDIT: Fant utrolig nok RockedRAID 4320 kortet til over 1000kr billigere på Netshop :D

EDIT 2: Stryk det siste der... Leverandør produktnummer og bildet tyder på at det er et 4310 kort :(

EDIT 3: Fant kabelen jeg lette etter på komplett, så da ser jeg saken her som løst. Takker for all hjelp! :)

 

Hvis du vil kan jeg hjelpe deg med å få opp den kontrolleren du har alt. Man må redigere litt i driveren til kontrolleren for å få den opp, men det er relativt enkelt.

 

Kan sende deg mine egne filer, som er ferdig redigerte og bare å kompliere, eller gi deg råd hvordan du skal rette på de du har.

 

Mvh

Brutalix.

Endret av Brutalix
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Da så :D

Etter hva jeg kan se på produktsiden til Intel har den også eget cache minne og prosessor, så da er det vel hardware-RAID (Bare å rette på meg her, går på ren gjetning tongue.gif).

 

Men, trenger jo også en slik kabel, som jeg linket til tidligere. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt dette i en norsk nettbutikk, eller er newegg et bra sted å handle fra?

 

EDIT: Fant utrolig nok RockedRAID 4320 kortet til over 1000kr billigere på Netshop :D

EDIT 2: Stryk det siste der... Leverandør produktnummer og bildet tyder på at det er et 4310 kort sad.gif

EDIT 3: Fant kabelen jeg lette etter på komplett, så da ser jeg saken her som løst. Takker for all hjelp! smile.gif

 

Har du link til den kabelen du fant på komplett ??

Vurderer å skaffe meg HighPoint RocketRAID 2300 4P SATA II som mitt første RAID kort i min server.

Lenke til kommentar

Har du link til den kabelen du fant på komplett ??

Vurderer å skaffe meg HighPoint RocketRAID 2300 4P SATA II som mitt første RAID kort i min server.

 

Bestilte i utgangspunktet denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639591, men jeg endte opp med å avbestille den ettersom det var en bestillingsvare, som tok ufattelig lang tid. Den er heller ikke i komplett's sortiment lenger.

 

Bestilte derfor heller denne fra Amazon: http://www.amazon.com/gp/product/B000FBYS2U/ref=oh_details_o00_s00_i01

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...