Gå til innhold

Jeg forstår ikke helt filmen "Shutter island"


NeEeO

Anbefalte innlegg

For all del, jeg kan ta "feil" men det er jo nettopp de ulike tolkningene en kan gjøre seg som puster ny liv inn i filmen - i det minste gi ny mening. Det er et år siden jeg så den, så det er vanskelig å gripe fatt i detaljene merker jeg. Det er gjerne den skuespill-tolkningen som er mest vanlig, men det er såpass mye som skurrer at jeg synes det er litt spennende å tenke hvordan det vi ser kan være filtrert gjennom hans hode. Uansett, lest meg opp en del og jeg kan absolutt være enig i rollespillteorien som deler mange av argumentene jeg har for manipulasjonsteorien. Artig!

 

http://screenrant.com/shutter-island-spoilers-discussion-vic-46052/

 

En ting jeg lurer på er hvorfor Andrew Laeddis ser ut som han gjør - han er jo tross alt ikke ekte men en mental nemesis for Teddy. Altså hans fysiske møte med Laeddis er jo ikke reelt, noe som også er tilfelle med møtet i hulen. Altså, to fiktive møter som foregår i hans hode - så hvorfor kan ikke resten av filmen også være manipulert (retorisk spm)? Stormen kan jo strengt talt også være uekte og utelukkende noe som skjer i hodet hans som en del av opprøret i hodet hans. Han har kommet inn på galehuset av en grunn og hvordan han rasjonaliserer handlingene er ikke nødvendigvis hvordan vi ville gjort det, jmf Behring Breivik. Når filmen presenterer to fiktive møter med andre personer samt to flashbacks (som kan være manipulert/oppdiktet) så kan man så tvil om filmen i sin helhet er manipulert gjennom hans øyne. Det åpner i det minste for det!

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Og om han bare var i en drøm på slutten, når skal den drømmen ha begynt? Enten er det noe vi ikke får se tidligere i filmen, eller så kan jeg ikke forstå annet enn at snurrebassen faller i det filmen slutter.

 

Greit, snart to måneder siden poste din.

 

Når drømmen startet? Du fikk med deg at de "går" lenger og lenger inn i drømmeverden mot slutten, på flyet. (Dream within a dream). Det blir der han isåfall ikke våkner opp igjen og havner i limbo (hvor han da isåfall drømmer at han våkner opp og himmelen er blå)

Endret av trollhatt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...