Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fiber til Svalbard fra usa !!!


Anbefalte innlegg

jepp

usa i sammenarbeid med nasa !! har beluttet og legge linje fra andeøya til Svalbard på 160 Gigabit !! så det på tv2 nyhetene ! latterlig !!

hva skal den brukes til ? joda været ! :woot:

jeg har også lyst på en slik linje

 

jaja skrive feil..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jepp

usa i sammenarbeid med nasa !! har beluttet og legge linje fra andeøya til Svalbard på 160 Gigabit !! så det på tv2 nyhetene ! latterlig !!

hva skal den brukes til ? joda været ! :woot:

jeg har også lyst på en slik linje

 

jaja skrive feil..

 

Synes å ha lest i svalbard posten (lokal avisen) at alle husstander skulle få bredbånd i longyearbyen :-) Første byen i verden med 100% dekning

Lenke til kommentar
jepp

usa i sammenarbeid med nasa !! har beluttet og legge linje fra andeøya til Svalbard på 160 Gigabit !! så det på tv2 nyhetene ! latterlig !!

hva skal den brukes til ? joda været ! :woot:

jeg har også lyst på en slik linje

 

jaja skrive feil..

 

Synes å ha lest i svalbard posten (lokal avisen) at alle husstander skulle få bredbånd i longyearbyen :-) Første byen i verden med 100% dekning

 

Longyearbyen kan ikke kalles en by selv om den har by i navnet. Er ikke nok innbyggere til det vel.

Lenke til kommentar
jepp

usa i sammenarbeid med nasa !! har beluttet og legge linje fra andeøya til Svalbard på 160 Gigabit !! så det på tv2 nyhetene ! latterlig !!

hva skal den brukes til ? joda været ! :woot:

jeg har også lyst på en slik linje

 

jaja skrive feil..

 

Synes å ha lest i svalbard posten (lokal avisen) at alle husstander skulle få bredbånd i longyearbyen :-) Første byen i verden med 100% dekning

 

Longyearbyen kan ikke kalles en by selv om den har by i navnet. Er ikke nok innbyggere til det vel.

 

Jepp, den har by status....

Lenke til kommentar
jepp

usa i sammenarbeid med nasa !! har beluttet og legge linje fra andeøya til Svalbard på 160 Gigabit !! så det på tv2 nyhetene ! latterlig !!

hva skal den brukes til ? joda været ! :woot:

jeg har også lyst på en slik linje

 

jaja skrive feil..

 

Synes å ha lest i svalbard posten (lokal avisen) at alle husstander skulle få bredbånd i longyearbyen :-) Første byen i verden med 100% dekning

 

Longyearbyen kan ikke kalles en by selv om den har by i navnet. Er ikke nok innbyggere til det vel.

 

Jepp, den har by status....

 

dette er norge og antall inbyggere man må ha for å få bystatus er så latterlig lavt att dette stemmer....

 

btw jeg tviler sterkt på at denne linjen skal brukes til private husstander når den kommer fra usa, tenk om osama eller hussein bor i en iglo på svalbard... 8)

Lenke til kommentar

Har vært i Andøya..

 

NASA har en base der.. De undersøker Ozonlaget osv. De har et svært hus med masse antenner, instrumenter osv. på et fjell som er rett ved Andøya byen..

 

Nedenfor fjellet har de en gediger Parabol som brukes til å sende resultater osv. til USA regner jeg med..

Lenke til kommentar
jepp

usa i sammenarbeid med nasa !! har beluttet og legge linje fra andeøya til Svalbard på 160 Gigabit !! så det på tv2 nyhetene ! latterlig !!

hva skal den brukes til ? joda været ! :woot:

jeg har også lyst på en slik linje

 

jaja skrive feil..

 

Synes å ha lest i svalbard posten (lokal avisen) at alle husstander skulle få bredbånd i longyearbyen :-) Første byen i verden med 100% dekning

 

Longyearbyen kan ikke kalles en by selv om den har by i navnet. Er ikke nok innbyggere til det vel.

 

Jepp, den har by status....

 

dette er norge og antall inbyggere man må ha for å få bystatus er så latterlig lavt att dette stemmer....

 

btw jeg tviler sterkt på at denne linjen skal brukes til private husstander når den kommer fra usa, tenk om osama eller hussein bor i en iglo på svalbard... 8)

 

Eh, feil... :yes: Den kommer til å bli brukt til hustander også. Garantert. De har sikkert sikra kabelen på en måte... Desutten er bin Laden interisert i å stjele værdata? Og vi bor ikke i igloer :lol:

Lenke til kommentar
jepp

usa i sammenarbeid med nasa !! har beluttet og legge linje fra andeøya til Svalbard på 160 Gigabit !! så det på tv2 nyhetene ! latterlig !!

hva skal den brukes til ? joda været ! :woot:

jeg har også lyst på en slik linje

 

jaja skrive feil..

 

Synes å ha lest i svalbard posten (lokal avisen) at alle husstander skulle få bredbånd i longyearbyen :-) Første byen i verden med 100% dekning

 

Longyearbyen kan ikke kalles en by selv om den har by i navnet. Er ikke nok innbyggere til det vel.

 

Jepp, den har by status....

 

dette er norge og antall inbyggere man må ha for å få bystatus er så latterlig lavt att dette stemmer....

 

btw jeg tviler sterkt på at denne linjen skal brukes til private husstander når den kommer fra usa, tenk om osama eller hussein bor i en iglo på svalbard... 8)

 

Eh, feil... :yes: Den kommer til å bli brukt til hustander også. Garantert. De har sikkert sikra kabelen på en måte... Desutten er bin Laden interisert i å stjele værdata? Og vi bor ikke i igloer :lol:

 

ops, leste litt feil.... :D

 

men usa i sammenarbeid med nasa.... :lol: , litt av at sammarbeid når begge har samme pengebinge....

Lenke til kommentar
Har vært i Andøya..

 

NASA har en base der.. De undersøker Ozonlaget osv. De har et svært hus med masse antenner, instrumenter osv. på et fjell som er rett ved Andøya byen..

 

Nedenfor fjellet har de en gediger Parabol som brukes til å sende resultater osv. til USA regner jeg med..

 

Skal vi se...her var det mye som ikke stemte.

 

NASA har ikke base på Andøya, bare så det er sagt. Derimot leier de seg inn hos Andøya Rakettskytefelt i en kampanjeperiode. De hadde en rakettkampanje i vinter hvor de sendte opp en stor Black Brant X (Samme type som Boris Jeltsin trodde var en atomrakett på vei mot Russland i...95?). Det var ikke ozonlag målinger, men en god del andre målinger. Plasma, cusp, solvind, elektrodynamikk i øvre ionosfæren m.m.

 

Her har du forresten den parabolen du snakker om :) Tok bilde sist gang jeg var innom skytefeltet. Den er på rundt 10 meter.

 

nasa.jpg

 

"Huset med alle antennene" er ALOMAR som er en datterbedrift av Andøya Rocketrange. Heller ikke eid av NASA.

 

Og Andenes er ikke en by :)

 

Bodd på Andøya, hatt hovedoppgave og sendt opp HIN-2 derfra , så jeg føler meg ikke helt på tynn is her. Kommer nok ikke til å glemme påsken 2001 på en stund, snødd inne alene på skytefeltet et døgn :)

Lenke til kommentar
jepp

usa i sammenarbeid med nasa !! har beluttet og legge linje fra andeøya til Svalbard på 160 Gigabit !! så det på tv2 nyhetene ! latterlig !!

hva skal den brukes til ? joda været ! :woot:

jeg har også lyst på en slik linje

 

jaja skrive feil..

 

Det er nå ikke så veldig latterlig. Svalbard er da ganske aktuell når det gjelder klimaforskning og sånt. (Også kan vi forlenge kabelen over til Norge, og få vår egen transatlantiske fiberkabel, som vi kobler rett inn på NIX. MWAHAHHAHHAA :evil:)

Lenke til kommentar

J*vli bra parabol :D får de inn no bra kanaler tro, eller bare rakett pjatt sat?

 

Er jo fint å legge fiber, men de burde kanskje tenkt litt mere? Trenger de fiber opp dit? Var da rått med maskineri som må stå der for å utnytte det fete fibernettet. Er det ikke bedre med no sat link opplegg tro, surrer jo nok av space junk over der for å overvåke pol smelting og sånnt...kunne spikra på en sat link sender sak på noe av det hehe, heller trekke fiberen innom nord Norge og la den gå sør... :shrug:

Lenke til kommentar
jepp

usa i sammenarbeid med nasa !! har beluttet og legge linje fra andeøya til Svalbard på 160 Gigabit !! så det på tv2 nyhetene ! latterlig !!

hva skal den brukes til ? joda været ! :woot:

jeg har også lyst på en slik linje

 

jaja skrive feil..

 

Synes å ha lest i svalbard posten (lokal avisen) at alle husstander skulle få bredbånd i longyearbyen :-) Første byen i verden med 100% dekning

 

Bor du i svalbard? dakkar=P

Lenke til kommentar
J*vli bra parabol får de inn no bra kanaler tro, eller bare rakett pjatt sat?

 

Er jo fint å legge fiber, men de burde kanskje tenkt litt mere? Trenger de fiber opp dit? Var da rått med maskineri som må stå der for å utnytte det fete fibernettet. Er det ikke bedre med no sat link opplegg tro, surrer jo nok av space junk over der for å overvåke pol smelting og sånnt...kunne spikra på en sat link sender sak på noe av det hehe, heller trekke fiberen innom nord Norge og la den gå sør...

 

 

 

:lol::lol::lol:

Lenke til kommentar
Etter det jeg har hørt så går kabelen fra svalbard til harstad. Så går den vel videre herfra på de kablene så eksisterer?

Helvette ass.

Så nært, but yet so far away.

 

Nå har jeg ventet i flere år på fastnett der jeg bor. Også kommer Norges feteste linje til Harstad!

Og det er bare en rask times kjøretur unna :o

 

Jojo. Skal snart flytte inn på hybel med 100MBit i veggen :D

Lenke til kommentar
J*vli bra parabol :D får de inn no bra kanaler tro, eller bare rakett pjatt sat?

 

Er jo fint å legge fiber, men de burde kanskje tenkt litt mere? Trenger de fiber opp dit? Var da rått med maskineri som må stå der for å utnytte det fete fibernettet. Er det ikke bedre med no sat link opplegg tro, surrer jo nok av space junk over der for å overvåke pol smelting og sånnt...kunne spikra på en sat link sender sak på noe av det hehe, heller trekke fiberen innom nord Norge og la den gå sør... :shrug:

 

litt enig, syns det virker veldig overkill, men det er jo ikke umulig at dette blir den eneste investeringen der oppe på dette område i dette århundre.... 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...