Gå til innhold

Bokføring av bil inn i regnskapet (ENK)


Anbefalte innlegg

Har et enkeltpersonforetak hvor jeg kjører veldig mye rundt til kunder med min private bil. I 2010 førte jeg kjørebok, og førte opp en bilgodtgjørelse pr. km mot meg privat. I år overstiger jeg grensen på 6000 km, og derfor skal visst bilen ses på som et driftsmiddel, og må inn i regnskapet. Har fått fortalt at jeg da må få en takst på bilen, og bruke denne. Men har vært litt treg med dette, og bilen jeg har brukt fra januar og frem til juni, er blitt kondemnert, da den var innvolvert i en ulykke for ikke lenge siden. Har nå kjøpt ny bil, og lurer på om jeg evt. kan bruke kjøpsprisen på denne for hele 2011? Og hvordan skal jeg evt. bokføre dette, for å få bilen inn i regnskapet?

Og da må jeg vel sikkert også føre opp billånet inn i regnskapet, hvor dette da muligens påvirker så jeg får skjermingsfradrag på ligningen for 2011..? Og selv om bilen da blir stående i regnskapet, må jeg da likevell fortsette med å skrive kjørebok?

 

Håper noen kan hjelpe meg med svar på noe av dette, eller evt. har noen tips, da det haster litt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at du kan tilbakeføre den nykjøpte bilen. Du må nok bare finne deg i at regnskap er noe som krever nøyaktighet, og slikt slurv du har holdt på med her - ved å unnlate å ordne riktige papirer på den nå kondemderte bilen, selvsagt ikke er akseptabelt. Billånet føres i regnskapet på vanlig vis.

 

Når det gjelder kjørebok, så vil jeg anta at firmaet fortsatt har utgifter til drivstoff, slitasje og forsikring på bilen. Hvis du benytter bilen privat og til kjøring for firmaet, så må du vel skille ut de turer som er for firmaet - om du tenker at firmaet skal dekke sin del av kostnaden på bilen.

Lenke til kommentar

Ok, men skal da kjøpsprisen av bilen bokføres slik:

 

D: balansekonto bil

K: 2060 privatkonto (uttak/innskudd)

 

Hvordan blir det evt. med fradrag på moms på diesel og div. andre bilutgifter, er det slik at jeg ikke får fradrag for dette så lenge det her ikke er snakk om en varebil?

For jeg kan væl nå føre opp absolutt alle bilutgiftene i regnskapet, da noe nå blir tilbakeført som privat ved slutten av året..?

Lenke til kommentar

Tviler på at du kan tilbakeføre den nykjøpte bilen. Du må nok bare finne deg i at regnskap er noe som krever nøyaktighet, og slikt slurv du har holdt på med her - ved å unnlate å ordne riktige papirer på den nå kondemderte bilen, selvsagt ikke er akseptabelt.

 

For det første; jeg er slett ikke sikker på at det nødvendigvis trengs en ekstern takst på bilen, så lenge man har en akseptabel forklaring på hvordan man selv har kommet fram til inngangsverdien brukt i regnskapet, f.eks. ved å studere bilannonser (og priser) for tilsvarende biler.

 

Bokføringsforskriften har en bestemmelse om uttak av eiendeler fra firma til privatperson, men merkelig nok ikke omvendt, i alle fall ikke som jeg har klart å finne. Imidlertid kan jo §5-8 brukes "så langt den passer", for å sitere forskriften, og da er det jo et spørsmål om hva som er "virkelig verdi" og om det kreves noen ekstern dokumentasjon på denne.

 

For det andre; han har jo nå faktisk fått en takst på hvor mye bilen var verd før ulykken, nemlig fra forsikringsselskapet. Å bruke denne taksten som inngangsverdi pr 01/01/11 bør være kurant, men det beste er å spørre ligningskontoret, og få svaret skriftlig.

 

Enkeltmannsforetak har ikke krav til løpende føring av regnskapet gjennom året, i alle fall ikke før man har passert 300 bilag, så det er ikke nødvendigvis "for sent" å regnskapsføre dette.

 

Den gamle bilen føres slik:

Debet balansekonto bil

Kredit innskudd eiendeler fra privat

 

Oppgjøret fra forsikringsselskapet:

Kredit balansekonto bil

Debet bankkonto (evt privatkonto, ref forklaring under)

 

Den nye bilen føres slik:

Debet balansekonto

Kredit langsiktig gjeld i næring (22xx) (billånet)

Kredit bankkonto (egenkapitalen) (evt privatkonto)

 

Om forsikringsoppgjøret og egenkapital faktisk ikke gikk inn på/ut fra foretakets bankkonto, men privat, så må jo det korrigeres.

 

Hvordan det er med mva-fradrag på driftsutgifter til personbiler har jeg ikke oversikt over.

 

Alle driftsutgiftene skal fradragsføres, det skal ikke gjøres noen fordeling privat/næring, det er det firmabilskatten (eller tilbakeføring av privat bruk) skal dekke.

Lenke til kommentar

Ser du har fått ein del gode råd alt, men vil gjerne leggja til litt:

 

Har et enkeltpersonforetak hvor jeg kjører veldig mye rundt til kunder med min private bil. I 2010 førte jeg kjørebok, og førte opp en bilgodtgjørelse pr. km mot meg privat. I år overstiger jeg grensen på 6000 km, og derfor skal visst bilen ses på som et driftsmiddel, og må inn i regnskapet.

Nei, bilen MÅ ikkje inn i rekneskapen. Det er heilt OK å ikkje krevja næringsfrådrag for meir 5999 km á kr x,xx. Om du berre køyrer lit meir, kan det vera mest lønsame valet, i alle høve om du ikkje køyrer ny eller dyr bil. Her avheng og litt av kor mykje du nyttar bilen privat, det kjem eg attende til.

 

Har fått fortalt at jeg da må få en takst på bilen, og bruke denne.

Ikkje utan vidare. Såg eit skriv for ein del år sidan frå skatteetaten, og her var kravet at verdet skulle "sannsynliggjøres". No er ikkje alltid DET like lett å gjera på ein god nok måte for ALLE i skatteetaten då, og eg har faktisk vore borti eit tilfelle kor likningskontoret (som det heitte då) avviste alt - av di inngangsverdien på bilen ikkje var revisorattestert! Dei fleste nøyer seg likevel med mindre (det gjorde visst ellers og likningsnemnda, etter klagesak), men utgangspunktet vert altså at du skal dokumentera verdet på best mogeleg måte. Så vert det opp til likningskontoret ved eit ettersyn å vurdera om du har dokumentert godt nok, for fasitsvar finst ikkje. Det einaste som er sikkert er at du både må "synsa" ein del om saka, i skriftleg form, og leggja med prov på tala du nyttar i "synsinga", før du trekkjer ein konklusjon. Nokre bilete av alt frå vognkort via tilstand til km-stand er heller ikkje dumt.

 

Har nå kjøpt ny bil, og lurer på om jeg evt. kan bruke kjøpsprisen på denne for hele 2011?

Nei, her må du ha tunga beint i munnen. Bilen vert no eit avskrivbart driftsmiddel, og då må du føra både utgang (den kondemnerte bilen) og inngang (den nye bilen) på saldoen. Rett dato, og med vedlegg av all dokumentasjon som ein del av vedlegget som dokumenterer rekneskapsposten.

 

Og da må jeg vel sikkert også føre opp billånet inn i regnskapet, hvor dette da muligens

påvirker så jeg får skjermingsfradrag på ligningen for 2011..? Og selv om bilen da blir stående i regnskapet, må jeg da likevell fortsette med å skrive kjørebok?

Er det eit spesifikt billån, må det førast. Er det derimot eit "alt-mogeleg-lån", som du har valgt nytta til bilen, er ikkje svaret sjølvsagt. Sjølve føringa har ellers Inge Rognmo handsama glimrande, og eg har ikkje noko å leggja til her.

 

 

Eit par andre ting å hugsa på:

 

Du får ikkje frådrag for inngåande MVA for kjøp av/til ein personbil. Til ein varebil får du frådrag for alt, unnateke bensin (diesel er OK, men altså ikkje bensin...)

 

Vert bilen driftsmiddel,får du ein "ekstraskatt" for privatkøyringa, slik (om bilen kosta over 261000 kr som ny): (78480+((kjøpspris-261600)*0,2)*marginalskatteprosent. Det kan verta ein ganske sviande ekstraskatt, og det er slett ikkje sjølvsagt at det løner seg å la bilen gå over til driftsmiddel, framfor å lukka augo for tapt frådragsrett for privatbil for dei kilometerane du har køyrt over 6000, om desse er heller få. Her må du mest rekna sjølv, men du bør vita om saka. Hugs at om du har under 300 bilag/år og fører i Excel, treng du ikkje ta noko avgjerd her før du HAR skrive ein tur som sender deg over grensa inn i køyreboka, for alle driftsutgiftpostar du bokfører kan reverserast, og postane som påverkar eigedelar/skuld treng du ikkje føra før 31.12.

 

Håper noen kan hjelpe meg med svar på noe av dette, eller evt. har noen tips, da det haster litt!

Neidå, om du har mindre enn 300 bilag pr år, hastar det slett ikkje - for skattetaten sin del, i alle høve :).

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar og tips!! :thumbup:

 

Er vanskelig dette med bilreglene..

Fra jeg startet selskapet i juni/juli i fjor, og ut året, kjørte jeg rundt 7000 km tror jeg. Jeg fradragsførte alt (3,65 pr. km, da det står noe om at det går fint dersom man det ene året kjører over 6000, men man det neste året kjører mindre. Jeg hadde planer om å avvikle firmaet i år, men har ikke funnet ny jobb ennå, så da har jeg fortsatt. Dermed har det blitt en god del kjøring også i år...

 

Så det du prøver å si Atlanterhavet, er at jeg ikke MÅ ha bilen inn i regnskapet selv om jeg kjører over 6000 i år, men kan altså stopp på 5999 km, og fradragsføre kun dette i 2011, dersom det viser seg å være gunstigere enn firmabilbeskatningen..? (Skulle gjerne ha sluppet det, da selve regnestykket virket litt vanskelig, men som sagt, så har jeg kanskje god tid til å sette meg inn i det :-) )

 

Blir kanskje litt vanskelig og selv skulle vurdere verdien på den kondemnerte bilen pr. 01.01.11, og enda vanskeligere for en takstmann, da bilen ikke finnes lenger, så litt usikker på hvordan jeg nå skal få gjort dette i ettertid..

Lenke til kommentar

Så det du prøver å si Atlanterhavet, er at jeg ikke MÅ ha bilen inn i regnskapet selv om jeg kjører over 6000 i år, men kan altså stopp på 5999 km, og fradragsføre kun dette i 2011, dersom det viser seg å være gunstigere enn firmabilbeskatningen..?

Rett. Krave om at bilen må vera driftsmiddel gjeld berre om du køyrer meir. OM du gjer det, avgjer du sjølv og køyreboka di. Du er ikkje PLIKTA å krevja frådrag for nokon kostnad, veit du. Ikkje bruk av privatbilen din heller... Ville likevel ikkje stoppa på 5999, men ein høveleg sum når køyreboka synte ein stad mellom 5900 og 5999 km.

 

Blir kanskje litt vanskelig og selv skulle vurdere verdien på den kondemnerte bilen pr. 01.01.11, og enda vanskeligere for en takstmann, da bilen ikke finnes lenger, så litt usikker på hvordan jeg nå skal få gjort dette i ettertid..

DEN vurderinga har truleg alt trygdingsselskapet gjort, om det var dei som avgjorde kondemnering. Høyr om du kan få ei kopi av vurderinga, og forklar kvifor du treng henne.

Lenke til kommentar

Ok, men det er da en takst som er tatt i juni i år, men muligens jeg også kan bruke den pr. 01.01.11. Kan jo ikke være så stor forskjell på verdien av en bil på ca 6 mnd.. Så da kan jeg evt. skrive samme verdi inn som verdien ut = ingen gevinst eller tap..

Lenke til kommentar

Kan jo ikke være så stor forskjell på verdien av en bil på ca 6 mnd.. Så da kan jeg evt. skrive samme verdi inn som verdien ut = ingen gevinst eller tap..

Ikkje heilt så enkelt, diverre. Vanlegvis reknar ein at ein bil taper seg 5-25 kr pr mil i verde, alt etter kor gamal han er (gamle bilar taper seg sjølvsagt minst), kor stor han er (kor høg prisen er som ny altså) og kor kurant han er (jo meir kurant, jo mindre taper han seg). Så her bør du nok "synsa" litt på eit papir og koma fram til nokre fornuftige tal, og så dagsett du "synsinga" og skriv under. Er nokon då usamd ved eit ettersyn, får du nok etterlikning og rente, men nokon tilleggskatt og/eller straff er heilt uaktuelt, så lenge du faktisk HAR gjort ei vurdering som kan kallast realistisk, og kan prova du har gjort det. Om du og kontrollen er usamd om tala, vert det ei "fagleg usemje", ikkje noko du kan klandrast for på nokon måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...