Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvorfor restarte router?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan også være den blir overbelastet (ofte grunnet mange samtidige torrents).

Og strømpulser (peaks) i nettet kan medføre behov for restart.

 

Ja har lastet ned en del Torrents i det siste så det kan være problemet, men tenker kanskje at teknologien hadde kommet så langt at man kunne bruke nettet som man ville uten å måtte restarte den

 

Hvis du bruker bitorrent kan trafikken kvele ruteren, om du har for mange connections. "Standardrutere" har ikke kapasitet til så høy trafikk.

 

 

Kan dere anbefale meg en router som tåler masse torrents?

Lenke til kommentar

Så det er mulig å kverke en vanlig ruter ved bruk av torrent?

En ting er hvis man må koble ut strømmen i noen sekunder, men hvis man må bruke reset knappen syns jeg dagens rutere er dårlig designet.

 

Det er nok bare snakk om restart. Torrent kan overbelaste routerens CPU og fylle opp tabeller i minnet. De fleste tømmer dette selv etter en stund, mens enkelte firmwarer er så "dårlig" at man må slå av og på routeren selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har litt samme problem med D-Link DIR-635. Enkelte dager må den restartes (støm av og på) flere ganger om dagen.

 

Jeg kjører ikke Torrent nedlasninger, men har nok en 6-7 trådløse enheter og 3 via kabel som har koblet opp. Så de skaper nok litt trafikk, men hva er mange connection ?

 

Jeg ser på ruteren at den står med ca 600 Internet sessions, selv etter restart. Kan det ha noe å si ?

 

 

Det jeg merker når den "krasjer" er at jeg ikke kan åpne nye web sider. Det kan virker som den mister forbindelsen med DNS serverene. For hvis jeg kan IP adressen så kan jeg koble opp nye forbindelser. Om jeg skrive inn IP adressen til ruteren så klarer den ikke å åpne web grensesnittet.

 

 

Noen tips til hva som kan være problemet ?

Lenke til kommentar

Hvor mange forbindelser du har, er avhengig av hvor mange P2P og andre forbindelser som kjører.

 

Kan godt være at du har 600 forbindelser og at DIR-635 stopper opp pga det. Jeg har testet DIR-655 (en eldre versjon) og den fikk problemer ved ca 1000 forbindelser.

 

Det er ikke bare nedlastings (bittorrentprogram) som skaper trafikk. Skype, Spitify m.fl er også P2P. Selv om det ikke lastes opp eller ned mye trafikk, så kan forbindelser som står og 'idler' knekker routeren.

Lenke til kommentar

Det er to mulige svar her (om vi ser bort i fra defekt);

1. Det er en bug i firmware som skaper en memory leak. Det vil si at ruteren får mindre og mindre minne og jobbe med før det blir så lavt at det ikke klarer å fungere.

2. For mange sessions, ofte grunnet p2p trafikk. Hjemmeruterene har et begrenset antall sessions den takler. Dette fordi hver session lagres i minnet (NAT-tabellen primært) og ruteren har et begrenset minne for å holde kostnadene nede.

 

Løsningen på 1 er å oppgradere FW om mulig. 2 er å sette ned antall sessions i p2p programmet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...