Gå til innhold

Hvorfor er skjermen så mørk?


PeNtA

Anbefalte innlegg

Mulig dette blir et litt teit spørsmål, men jeg lurer nå fælt på dette.

 

Jeg har en 4 år gammel 17" CTR skjerm. Den er godt brukt og har fungert veldig fint for meg helt til nå. for 2-3 år siden var det en "morsom" kamerat av meg som ved et "uhell" helte elpejuice oppi den på et LAN. Snålt nok så har skjermen fungert veldig bra etter at den fikk tørket i noen timer.

Dette har neppe noe med mitt problem å gjøre men jeg tok det med uansett.

 

Problemet mitt er at skjermen har blitt skikkelig mørk. VELDIG mørk! Brightness står på 100%. Powerstrip er selvfølgelig en utvei, men selv om jeg stiller inn der så stilles den tilbake når den selv vil. Plutselig etter et par omstarter så er den tilbake i übermørkmode. :wink:

 

Det jeg lurer på er om noen vet hvorfor skjermen blir så mørk? Er det fordi den er gammel og utslitt?

 

Hvordan deler inni skjermen er det som begynner å bli defekte/slitte?

 

Jeg lurer på dette av ren nyskjerrighet. Det er ikke det at jeg absolutt skal ha den fikset, for ny skjerm hadde jeg tenkt til å kjøpe snart uansett.

Men jeg lurer jo litt når den plutselig blir slik.

Den er sånn om jeg kobler den til andre pcer og. Ikke bare min egen.

 

Noen som har noen forslag? :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

så du sier at selv om du restarter instillingene på skjermen din så blir den sånn allikevel? det er litt merkelig. ville kanskje kjøpt en ny skjem ja. 19 tommer er vel ganske greit å billig.

 

for de av dere som tror at det er noen mening i å slå så tar dere feil. man kan heller prøve å snakke litt samme.

Lenke til kommentar

Det kan da ikke ha noe med brightness instillingene å gjøre på et program som skjermen kjører på da?

 

Har selv programmer som f.eks 3deep,,,der kan en stille på på brightnessen opptil flere steder individuellt.

 

Det er jo bare å prøve seg frem der og se om du får noen resultat, men tviler på at skjermen er på dødsleie...da ville du merket forstyrrelser på skjermen ettersom det er bilderøret som først stryker med :wink:

 

Får håpe du ser "lyset" igjen da :D

Lenke til kommentar

Leste om en fiks for mørke skjermer et eller annet sted på nettet. Husker ikke hvor. Uansett...

 

-Skru av dekselet på skjermen.

-Koble sammen ting som vanlig og skru på maskina.

-Bakerst på skjermen (vanligvis på den venstre siden) er det en del potmeter. To til størrelse, to til plassering og to til lys og fokus.

-Finn den til lys og juster til ønsket nivå.

 

Gjorde dette selv i helga på en gammel 15" Siemens/Nixdorf.

Fungerte helt topp og skjermen ble "som ny".

På denne skjermen var skruknappene til lys og fokus ganske store og var plassert helt bakerst bak bilderøret (må IKKE forveksles med justeringshendlene som sitter PÅ bilderøret). De andre potmeterne var bittesmå og var lodda rett på printkortet.

Men det er høy spenning i en skjerm så vær litt OBS! på hvor fingrene plasseres.

 

Vet ikke om dette kan reversere effekten av eplejuice. En passende straff kan vel være å la vandalen gjøre justeringa og gi'n et lite døtt mens han holder på.

Lenke til kommentar

Har selv en Hansol 710A 17" som begynner å bli ganske mørk, skjermen er ca 3,5 år. Dette går bra i absolutt alt, bortsett fra filmtitting. Da jeg ikke har mulighet til å stille opp lyset i filmer, powerstrip funker ikke der i allefall. Husker jeg før kunne stille om på gamma i film med programmet PowerDVD, men nå finner jeg ikke igjen hvor jeg gjorde det. Muligens dette henger sammen med hvilken codec jeg bruker, men ikke vet jeg.

 

Har nå bestilt meg ny skjerm som ligger på posten å venter på meg, men den åpner ikke før i morra.

Lenke til kommentar

ojda! takk for masse svar! =D

 

er vel kanskje ikke sikkert at skjermen begynner å dø.. men her om dagen måtte jeg skru den av og på et par ganger før det kom no bilde i det hele tatt...

 

det som er kjipt er at når jeg skal se film så får jeg, som en eller annen sa her, ikke stilt på gamma så filmen blir mørk2k=P

 

og..ja.. skjermen er testa på andre maskiner, fremdeles like mørk.. og det er ikke noen andre programmer som gjør den slik da den er sånn helt fra jeg starter opp maskina. noen ganger er den tilogmed så mørk helst i oppstarten at de vanligvis så fine og hvite bokstavene er mer rosagråaktige.. vanskelig å forklare den fargen..

 

jeg tror nok det blir ny skjerm på neste lønning! så bortskjemt er jeg blitt og at jeg føler 17" begynner å bli litt lite.. :roll:

 

19" blir nok mye bedre! har tenkt litt på denne.. noen som har no erfaringer om den? gode eller dårlige.

 

vekt spiller uheldigvis litt rolle siden jeg ikke er spesielt sterk og det er lite kult å ikke klare å bære skjermen sin selv :wink: noen som vet om andre 19" som veier mindre enn 23.5 kg? :oops:

Lenke til kommentar

Jeg har en sånn Hyundai skjerm... Fungerer helt greit for meg... Bildet er bra, selv om jeg har lest at noen andre visstnok har hatt dårlig bilde... Kan være jeg har vært heldig eller at de har vært uheldig. Skal legges til at bilderøret innvendig ikke er 100% flatt, noe som gjør at bildet fremstår som svakt buet. Om dette er plagsomt er individuelt, men jeg har ikke hatt noen problemer med det... Er ikke særlig merkbart på avstander over 1 meter. Den fungerer ypperlig i 1280x960@100Hz... Eller f.eks. 1024x768@120Hz... 1600x1200 er etter min mening lite aktuelt, siden man da må ned på 85Hz, noe som ikke er helt filmmerfritt... I allefall ikke i mine øyne. En av fordelene med skjermen er svært lav punkstørrelse, som gjør at den kan tegne opp bilder nøyaktig selv ved høy oppløsning. Er faktisk mange 19" som har punktstørrelse på 0.24 eller høyere, og derfor vil miste noe nøyaktighet ved de aller høyeste oppløsningene.

Valg av skjerm er for tiden meget vanskelig, da det er så mange gode å velge i selv i de lavere prisklassene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...