Gå til innhold

Håkonsvern sanitet spørsmål (1gangstjeneste)


treant

Anbefalte innlegg

Heisann der alle sammen!

 

Ble innkalt til garden i januar, med etter ei koselig samtale med ei søt trønder jenter fra VPV så satte hu meg på sanitetstjenesten på håkonsvern i bergen i juli istedenfor! :D

 

Har søkt litt rundt på forhånd om sanitetstjeneste, er den noe å skryte av i sjøforsvaret på håkonsvern i forhold til de andre rundt om i landet?

 

Er det noen som har vært der som jeg kan spørre her på forumet? :) Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært på HOS, men ikke i sanitet.

Kan likevel fortelle deg hav jeg har hørt fra de som var på sanitet da.. Du får et ganske solid, men noe tung opplæring i sanitet på Sessvollmoen der du blir opplært godt.

Tjenesten på HOS derimot er en del resepsjonstjeneste, og gjerne litt sovende vakter om nettene og slik.. Høres ikke så altfor anstrengende ut. Men det du lærer er sikkert verdt å få med seg hvis du liker den slags. Han jeg kjente som var i sanitet skal nå studere til å bli lege :) (sivilt da..)

Jeg tror også der er en mulighet for å få jobb i forsvaret etter endt tjeneste også.

 

Hvilket gren ska ldu i, forresten..? Nå er det ett år siden jeg dimmet, men.. Er det ikke slik at du blir innkalt i f.eks luft/sjø og under rekrutten får tildelt tjeneste..?

Lenke til kommentar

åja, trodde det var mer "grønn" tjeneste og mer praktisk bruk av oss :p

 

Skal i sjøforsvaret på håkonsvern, og så sanitettjeneste der. Havnet egentlig i HMKG først :p men ikke pokker! så ringte VPV og spurte på sanittjeneste, og hu sa at om jeg var godt trent så kunne jeg prøvde madla, men hos håkonsvern så var jeg så å si sikra en plass hu skulle ordne for meg! Orker ikke å gamble med dårlige knær og ankler etter for mye fotball, ishockey og ski!

 

Stiller deg et spørsmål mens jeg "har" deg her:p

 

Vet du om det går ann å ta opp fag? og hvordan er det om jeg allerede leier ei leilighet i bergen?

 

tusen takk for svar baBushka :)

Endret av JohnnyDepp
Lenke til kommentar

Hvis det er felt du vil ha, så bør du prøve å komme deg i sanitetsbataljonen på Setermoen, det tror jeg kan være ganske kult.

Jeg var i panser, og husker at de lærte oss sanitet nivå 2, hvor vi skulle transportere syke og utføre førstehjelp i skauen mens vi ble skutt på, det var rått :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vet du om det går ann å ta opp fag? og hvordan er det om jeg allerede leier ei leilighet i bergen?

Du kan ta opp fag hos Fokus (tidligere voksenopplæringen), og det er et eller annet opplegg for deg hvis du bor i Bergen, hjemmeboerstatus eller noe sånt. Jeg vet lite om det, bor ti og en halv time unna Bergen, men vet det er folk som bor hjemme mens de avtjener tjenesten ved Haakonsvern.

 

PS: Vet ikke noe om livet som sanitetssoldat, men sånn generelt sett er Haakonsvern mye bedre enn Madla. Større base, bedre treningsmuligheter, bedre by i nærheten, osv. Og jeg kan bekrefte at det for øyeblikket befinner seg en god del überdeilige jenter ved saniteten på Haakonsvern;) Så det er bare å glede seg!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har ikke hørt om noen som blir innkalt direkte til Haakonsvern.. Har de rekruttskole der? Jeg trodde det var normalt å først bli innkalt til Madla, for så å dra videre til HOS etter 8 uker på rekrutten. Hørtes også litt rart ut at du allerede har fått tjenestested. Men det er vel bare å vente og se hva det står på innkallelsen :)

 

Sanitet er for øvrig konge! I hvert fall nivå 3.

Lenke til kommentar

takker for mange gode svar!

 

Det med ambulansetjeneste hørtes artig, er kurset krevende?

 

men trur dere at det blir tid til å ta kjemi 1+2? For jeg har lyst til å ta 5årige farmasi rett etter, og siden jeg mangler kjemi 1+2 så vil jeg ta det i militæret.

 

Greia med håkonsvern var at jeg egentlig ble kalt inn i garden, men ringte å fikk "ordna" plass i sanitetstjenesten ved håkonsvern! :)

Lenke til kommentar

takker for mange gode svar!

 

Det med ambulansetjeneste hørtes artig, er kurset krevende?

 

men trur dere at det blir tid til å ta kjemi 1+2? For jeg har lyst til å ta 5årige farmasi rett etter, og siden jeg mangler kjemi 1+2 så vil jeg ta det i militæret.

 

 

Siden utdanningen du planlegger å ta ikke vil være direkte knyttet til akuttmedisinsk prehopsitalt arbeid er jeg usikker på hvilken verdi kurset vil ha for deg, husker jeg rett koster det rett over 20.000,- kr. Har aldri hørt om en farmasøyt som har en ambulanse som kontor.

 

Såvidt jeg vet består kurset av en teoretisk og praktisk del, som er fordelt på to uker. Det skal læres om både skade- og medisinske pasienter og ved bestått eksamen vil du i teorien være skikket til å jobbe som andremann på en ambulanse. Hvis du i tillegg har nivå 3 fra Forsvaret vil dette kun telle positivt for din del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...