Gå til innhold

Enk, salg av varer og moms


Anbefalte innlegg

Er så og si klar for å åpne nettbutikken min, men har et par spørsmål angående moms.

 

Jeg tviler sterkt på at omsetningen vil overstige 50 000 kr i 2011. Jeg har derfor ikke registrert meg i momsregisteret. Hvordan blir det med innkjøp, moms, priser og fakturering da?

 

Jeg kjøper varer inkl moms fra importør, altså jeg må betale moms på varene jeg kjøper inn? Deretter kan jeg markedsføre og selge varene uten moms?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig bare en ulempe for deg, for det betyr at du må betale full pris på innkjøpene dine (siden du ikke får fratrekk i mva). Med andre ord blir de ekstra 25% en utgift for deg, på lik linje som om du skulle handlet som en privatperson.

 

Her kan du lese hvem som er mva-pliktige:

https://www.altinn.no/no/hjelp-til-regelverk/starte-bedrift/registrering/mva/plikt/

 

Anbefaler deg å sørge for at du har alt på plass når det kommer til regnskap og økonomi FØR du går i gang. Alt for mange brenner seg på å gjøre dette feil.

 

Anbefaler deg også å ta en titt på Firmaforumet. Et nettforum for næringsdrivende.

Endret av Cypherus
Lenke til kommentar

Det er egentlig bare en ulempe for deg, for det betyr at du må betale full pris på innkjøpene dine (siden du ikke får fratrekk i mva). Med andre ord blir de ekstra 25% en utgift for deg, på lik linje som om du skulle handlet som en privatperson.

Men det betyr samtidig også at han (lovlig) kan stikke de 25% av salgsprisen som skulle vært mva (om han var registrert) "rett i lomma uten moms" som det heter på folkemunne. I alle fall om han selger til forbrukere som ikke har fradragsrett på mva, og derfor ikke bryr seg om kjøpesummen inkluderer mva eller ikke. For salg til mva-registrerte næringsdrivende har det imidlertid en betydning om prisen på en vare er 400 kroner pluss mva (=500), eller 500kr uten beregnet/inkludert mva.

 

Viser til Atlanterhavets innlegg #8 i denne tråden for videre utdyping og eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...