Gå til innhold

Stasjonær til far


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Min fars gamle pc ok kvelden her om dagen og jeg fikk i oppgave å finne en pc til ca. maks. 4000,-

Jeg personlig hater å finne pcer i dette prisnivået.. aner heller ikke lenger hva som er bra ettersom det er en stund siden jeg kjøpte min egen.. med kone og barn får man ikke oppdatert seg selv så ofte som man kunne trengt.

 

Han bruker den kun til surfing og bilder...

harddisken trenger heller ikke være så stor.. gjerne en ssd ettersom han har en 500gb fra før av.

 

Har ikke så veldig lyst til å bygge pcn selv..

 

har noen noe forslag til meg på en pc som kunne passe, som er god og således litt fremtidsrettet?

 

Helt knall hvis jeg kunne fått litt hjelp av dere eksperter :):innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp bygd ny stasjonær til min far og jeg handlet på komplett.

Siden jeg hadde noen deler fra før har jeg lagt til noen i oppsettet til deg.

Hovedkort og prossesoren er en kjempegod kombinasjon. Kort her USB 3.0 og SATA 6 slik det er fremdidsrettet.

 

Link til handlevogn.

 

Har tatt med kabinett men det kan være du kan benytte det gamle.

Hvis den 500GB disken er en IDE disk, så passer ikke den til hovedkortet, da det kun har SATA tilkoblinger. Har derfor også tatt med DVD brenner med SATA.

Tok også med en OEM av Win 7 Home Prenmium.

 

Ble litt dyrere en 4k, 4.412,00, men du kan kutte ut SSD disken eller kabinettet hvis du kan bruke det gamle, så er du under. Ditt valg :)

 

Du trenger ikke bekymre deg for å sette sammen PC en selv, da det er veldig enkelt :)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Fatter ikke hva man skal med et kabinett som er nesten en halvmeter i både høyde og dybde, en 550W PSU, potensielt bråkete vifter, osv. til slik bruk. Kaster derfor ut en liten "brannfakkel" for å få dere inn på litt andre tanker...

 

http://www.apple.com/no/macmini/

http://www.dinside.no/874793/mac-mini-2011

 

SSD er forresten litt oppskrytt, og koster mer enn det smaker i forhold til behovene for de fleste vanlige databrukere...

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Den disken han har fra før er selvfølgelig kun en ide disk.. må nesten ha et hk som også støtter ide. Så rundt på komplett men kan ikke se et HK med det brkkesettet som tilbyr ide støtte.

Mulig jeg bare har sett på feil plass? Har sett under: Lagergrensesnitt på hvert enkelt kort i utvidet info.

 

mulig jeg velger en i5 prosessor istedenfor i3 fordi jeg kan fjerne windows 7 fra handekurven :)

 

Tips til HK med støtte for ide disker? trenger kun 1 :)

 

ellers tusen takk for så kjappe svar!!

Lenke til kommentar

Mitt forslag: https://prisguiden.no/liste/126273

 

Har fremdeles noe penger å gå på, så hvis det er ønskelig kan man kanskje slenge med et skjermkort med passiv kjøler eller en bedre prosessor(kanskje Phenom II 9**).

 

Har valgt en quadcore fordi min erfaring tilsier at mange med litt mindre dataferdigheter(uten at jeg vet spesielt mye om din far spesifikt) har en fantastisk evne til å opparbeide seg store samlinger av drittprogrammer som til en hver tid kjører i bakgrunnen. Derfor ser jeg på det som viktigere at datamaskinen har prosessorkraft til å gjøre enkle jobber i normalt tempo selv med eventuelle drittprogrammer i bakgrunnen, enn at den kan kjøre serielle oppgaver fortere.

 

Jeg har også valgt å legge med en SSD fordi den gir et ytelsesløft som man merker veldig godt i det daglige.

 

Mvh Håkon.

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Hva mener du med "første forslaget"?

Du trenger ikke noe spesielt for å feste SSD'en, nesten helt sikkert. Gi oss en liste over hva du kjøpte, spesifikt, så kan vi si om det går bra eller ikke :)

 

Men altså en SSD kan bare ligge og slenge hvor som helst i hvilken som helst vinkel; den har ingen bevegelige deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...