Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rettigheter til selger, bilkontrakt


mehhh

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg prøver for tiden å selge bilen min, og fikk et litt underlig bud på den. Personen lurte på om jeg kunne gå med på en delebetaling der det skrives inn i kontrakt hvor mye han skal betale, til hvilket tidspunkt osv, samt bilde av han. Grunnen til at han ville gjøre det slik var pga han sitter med en betalingsanmerkning fra tidligere, som gjør at han ikke kan ta lån nå. (Høres allerede skummelt ut)

 

 

Det høres jo forsåvidt greit ut, da han var villig til å betale prisantydning uten å prute om vi gjorde det på denne måten.

 

Det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg sitter igjen med, dersom denne personen for eksempel sier han ikke har råd til å betale en mnd, eller rett og slett kutter kontakten?

 

 

Er det noe jeg i så fall kan skrive inn i kontrakten som gjør at jeg har 100% backup dersom han ikke klarer å betale for seg?

 

 

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

 

Jeg prøver for tiden å selge bilen min, og fikk et litt underlig bud på den. Personen lurte på om jeg kunne gå med på en delebetaling der det skrives inn i kontrakt hvor mye han skal betale, til hvilket tidspunkt osv, samt bilde av han. Grunnen til at han ville gjøre det slik var pga han sitter med en betalingsanmerkning fra tidligere, som gjør at han ikke kan ta lån nå. (Høres allerede skummelt ut)

 

 

Det høres jo forsåvidt greit ut, da han var villig til å betale prisantydning uten å prute om vi gjorde det på denne måten.

 

Det jeg lurer på er hvilke rettigheter jeg sitter igjen med, dersom denne personen for eksempel sier han ikke har råd til å betale en mnd, eller rett og slett kutter kontakten?

 

 

Er det noe jeg i så fall kan skrive inn i kontrakten som gjør at jeg har 100% backup dersom han ikke klarer å betale for seg?

 

 

Takk på forhånd

 

Hei,

 

For det første, at det er et bilde av kjøperen i kontrakten betyr ingenting. For det andre vil du jo i dette tilfellet gi kjøperen kreditt, du går dermed glipp av renter m.m. Derfor bør du ta mer betalt enn prisantydning dersom du skal inngå denne avtalen.

 

For det andre kan du aldri oppnå "100 % backup" som du selv sier. Som selger kan du betinge deg salgspant i bilen. Dette innebærer at dersom kjøper misligholder sine forpliktelser kan du ta bilen tilbake. Framgangsmåten fremkommer av tvangsfullbyrdelseslovens kapittel 9. Pantet må tinglyses for at du skal oppnå rettsvern (dersom kjøper selger bilen videre består pantet). Tinglysning gjøres til Brønnøysundregistrene og det koster rundt 1400 kr i tinglysningsgebyr.

 

Ovennevnte løsning gjør deg likevel ikke helt sikker, dersom bilen eksempelvis ødelegges vil sikkerheten din eksempelvis forsvinne og om kjøperen ikke har penger vil du sitte godt i det. Problemer kan også oppstå med tanke på krav fra kjøper i nedbetalingsperioden, dersom feil eller mangler oppstår og han holder tilbake betaling eller liknende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...